Welke soort raden jullie mij aan!

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
dirk1983
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 16:42

Welke soort raden jullie mij aan!

Bericht door dirk1983 »

Hallo allemaal,

Ik wil kevers gaan houden maar ben er nog niet helemaal over uit welke.

De criteria waar ze aan moeten voldoen:

- Gemakkelijke soort
- Bij voorkeur wat groter
- (niet te kleine) eetbare larven voor mijn reptielen

Natuurlijk moet het uiterlijk me ook bevallen, ik vind de rozenkever bijvoorbeeld al erg leuk! Er adverteert momenteel iemand op marktplaats, hij vraagt 7,50 voor 10 kevers en 2,50 voor 10 larven. Is dat een goede prijs? Zijn er mensen op dit forum die ze ook aanbieden? Of eventuele andere soorten?

Ik hoor het graag van jullie!
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Als je die koopt zou ik sowieso larven nemen want bij de imago's kan je niet zien hoe oud ze zijn enkunnen
ze dus ook na een week al dood neervallen.
dirk1983
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 16:42

Bericht door dirk1983 »

Koen schreef:Als je die koopt zou ik sowieso larven nemen want bij de imago's kan je niet zien hoe oud ze zijn enkunnen
ze dus ook na een week al dood neervallen.
Ok, beter larven dus.. Nu zie ik op www.terrariumkoerier.nl 250 stuks dolalarven voor 35,-.
Lijkt me een goede deal, dan heb ik er altijd genoeg. Maar nu las ik hier op t forum dat er kwaliteitsverschil kan zijn.
Weegt dat op tegen het prijsverschil? Of zijn er hier op het forum mensen die ze ook voor goede prijzen verkopen.

Ik zie ook dat de meeste hier de larven en kevers apart houden, neem aan dat dat beter is dan alles in een bak. 2 bakken kan ik er nog wel aan spenderen maar hoeveel kevers kan ik kwijt in een bak van 60x40x40?? Het aantal larven per liter had ik al gevonden hier...

alvast bedankt voor de antwoorden!
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

In een bak van die afmetingen kun je makkelijk een triootje Mecynorrhina's kwijt. Of een kweekgroep van een stuk of 20 Eudicella's.

Ga je beginnen met kleinere kevers, zoals Dola's, zou ik persoonlijk de bak in tweëen delen met een tussenwand.
Een grondoppervlak van 30 x 40 cm is voor een stuk of 20 imago's van Chlorocala of Pachnoda voldoende.
Scheiden van imago's en larven is alleen handig als je veel controle wil houden over de ontwikkeling van de larven.
Ook zijn er Eudicella soorten waarvan de larven bij gebrek aan voedsel kannibalistisch worden.

Zolang de substraatdikte voldoende is, dus echt minstens een centimeter of 12 liefst meer (en je zult merken dat je die in de loop van de tijd aan moet vullen, de kevers verdichten het spul) dan kunnen bij de meeste soorten de larven gewoon bij hun ouders blijven. Misschien krijg je zo wat minder nakomelingen, omdat er eieren verstoord worden, maar je hebt er in ieder geval minder werk aan.

Conclusie: Met een bak van 60x40x40 cm kun je heel veel kanten op en hoef je bij de kleinere soorten de imago's niet van de larven te scheiden.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Als de larven ook als voedsel zouden dienen voor jouw reptielen zou ik zowiezo niet verder gaan dan de Pachnoda marginata peregrina (of Dola). Larven van grotere soorten (zelfs reeds de Eudicella sp.) zijn al snel te kostelijk + hiervan zal je niet zoveel opbrengst hebben als bij de eerstvernoemde soort (P. marginata peregrina).

Dola kweken gelijk sprot en brengen zeer veel nakomelingen voort bij optimale omstandigheden (beschreven door Barbara); daarom is het ook de beginnersoort bij uitstek (eigenlijk kan je heel weinig misdoen met deze soort).
dirk1983
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 02 jul 2012, 16:42

Bericht door dirk1983 »

Duidelijk, bedankt voor het meedenken.
Ik ga in elk geval beginnen met de pachnoda en dan eens kijken of het bevalt.
En waar kan ik ze het beste kopen, iemand tips?
Plaats reactie