MTU larf, wanneer verpopt hij

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

MTU larf, wanneer verpopt hij

Bericht door MarcoB »

Heb een vraag:

Op vivarium heb ik op de forumstand twee MTU larven gekocht. Een heeft het niet overleefd, de andere wel en die is ook nog best een beetje gegroeid. Het is echter alweer half juni en ik vroeg mij af wanneer de larf gaat verpoppen. Hoe lang duurt dat gemiddeld en onder welke voorwaarden exact (temp, vochtigheid, gewicht oid)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Met MTU bedoel je Mecynorhina torquata ugandensis.

Larven gaan verpoppen als ze gelig worden. Afhankelijk van de temperatuur duurt het korter of langer. Bij lage temperaturen, bv 18C, duurt de totale cyclus van ei tot imago soms 1,5 jaar. Bij 25C duurt het ongeveer een jaar. Jouw larve zal bij een temperatuur van ongeveer 20C tussen nu en een maand of twee/drie wel verpoppen. Het verpopgewicht is afhankelijk van het aangeboden voedsel, dus daar is weinig over te zeggen. Is hiermee jouw vraag beantwoord?
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

Voor een groot gedeelte JA!
Ik wissel nog een beetje qua voeding. Momenteel staat hij op een turf/grondmengsel dat gebruikt wordt bij plantenkweek. Het is vrij grof van structuur. Af en toe bevochtig ik de grond een klein beetje. Niet dat het nat of klam aanvoelt maar kurk droge grond lijkt mij nu ook weer niet optimaal.
Behalve de grond verversen doe ik eigenlijk niets. Naar ik begreep was dat ook niet nodig!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Klopt! Wat je wel nog moet weten is dat, na het verpoppen van de larf, de cocon gradueel in een drogere omgeving terecht moet komen (toch zeker bij de zeldzamere kleurenvarianten). Gewoonlijk haal ik de cocon boven en plaats ik deze op een laagje matig vochtig tot relatief droog substraat.
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Marco,

Een turf/grond mengsel voor plantenkweek is geen voeding voor keverlarven.
Misschien dat een Pachnoda marginata peregrina hierin nog kan overleven, maar andere soorten en zeker een Mecynorhina niet!
Deze larve is waarschijnlijk aan het verhongeren, ook al lijkt het dat hij gegroeid is.
Keverlarven hebben bladhumus nodig, dat is het laagje verrot materiaal dat in een loofbos onder de dorre bladeren ligt.
Dorre bladeren (en ook verse bladeren) kunnen larven niet verwerken, dus eten ze dat niet.
Daarnaast lusten Mecynorhina's ook graag witrothout, liefst beuken of eiken, maar in principe is iedere loofboomsoort goed, als het maar op de juiste manier verrot is.

Als je deze larve wilt redden zou ik vandaag nog (of uiterlijk dit weekend zeker) even een tripje naar een bos maken en wat humus halen. met 1 tot 2 liter kom je met 1 larve een aardig eind. Over hout hoef je je nu niet druk te maken, het gaat erom dat je larve nu niet verhongert, hout is nodig om grotere imago's te krijgen.

Recept:
Men neme een (liefst doorzichtige) plastic bak met een inhoud van 1 tot 2 liter, diepte is belangrijker op dit moment, dus als je een 1 liter bak hebt waar 8 tot 10 cm substraat in gaat, da's beter dan eentje van 2 liter met maar 5 cm substraat.
Maak in de zijkant en in het deksel een paar lucht gaatjes.
Dan neme men een klein deel van het oude substraat (ook al heeft het geen voedingswaarde, er zullen zeker al goede bacteriën in zitten die de larve helpen het substraat te verteren) en vermeng dat met de helft van het nieuwe substraat.
Dat gaat in het bakje, larve erin en dan de rest van het nieuwe substraat er bovenop.

Wel opletten dat het nieuwe substraat op temperatuur is voordat je er de larve in plaatst.

Op een warme plek zetten en over een week eens kijken of de larve de hongerdood is ontsprongen of niet.
Indien succes 1x per maand even kijken of het voedsel op is, nieuw voedsel toevoegen.
Als het substraat erg vast aanvoelt heeft de larve een popkamer gemaakt en is aan het verpoppen. Dan hoef je ook geen substraat te verversen.
Als het zover is, even hier op het forum melden (of de zoekfunctie gebruiken ;) ) Bij de Mecynorhina torquata ugandensis zijn er een aantal spelregels die bij de verpopping gelden, maar dat doet nu nog even niet terzake.

Mocht je met 'potgrond' bladhumus bedoelen, beschouw bovenstaand dan als niet gezegd.

Succes en ik hoop van harte dat deze larve tot een mooie kever zal verpoppen.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ow, ik dacht dat Marco met turf/grondmengsel een type humus/compost substraat bedoelde... Als het hier inderdaad gaat om echte TURF (gewoon voor plantengroei, ik lees dit nu pas...), dan zit deze larf inderdaad zonder voedsel.

Er zijn nochtans genoeg caresheets op dit forum... Ik begrijp het echt niet meer (zelfs op het Frans forum zijn er minder echte caresheets en daar vragen ze er nu specifiek naar).
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ze moeten zoals Bahamut en Barbara schrijven in bladhumus en rot without ! Het spul waar ze inzaten en wat we je hebben laten zien op de stand. Met onbemeste potgrond kun je je humus mengsel wat compacter en iets beter gehydrateerd maken/houden maar het is geen voedsel. Op het briefje wat je erbij kreeg staat ook de verhouding wit rothout en humus vermeld.
Plaats reactie