Larve weer uit cocon?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Thomas11
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 13:42

Larve weer uit cocon?

Bericht door Thomas11 »

Wat moet men doen als een larve weer uit zijn cocon kruipt?
Ik heb dus rozenkevers en er zijn nu 2 larven weer uit hun cocon gekropen..
Hoe komt dit?

Mvg,
Thomas
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Thomas,

De enige reden die ik kan bedenken dat rozenkevers uit hun cocon kruipen is dat ze te veel gestoord worden.
Ook moet je deze larven als verloren beschouwen, het bouwen van een tweede cocon kost teveel energie en daardoor kunnen ze niet goed verpoppen.

Keverlarven hebben rust nodig, het is echt niet nodig om iedere dag te kijken hoe het met ze gaat, zelfs niet iedere week.
Ik persoonlijk controleer mijn larvenbakken ongeveer iedere maand. Heb ik het idee dat ze op het punt staan zich te verpoppen (larven worden geel) dan laat ik ze helemaal minstens 2 maanden met rust voordat ik voorzichtig kijk of het al zover is.

Dus mijn advies: hebben je larven nog voldoende te eten? Handen af en rustig afwachten.

Succes

(Om welke soort gaat het?)
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Thomas11
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 13:42

Bericht door Thomas11 »

Het gaat om Pachnoda marginata peregrina
en dan zal ik ze idd maar wat meer met rust laten ;)
bedankt voor de reactie

Mvg,
Thomas
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Je larven te veel storen is een veel gemaakte beginnersfout hoor, het hoort bij het leerproces. :oops:

Ruimtegebrek kan ook een oorzaak zijn trouwens, dan storen ze elkaar teveel.
Als je ze als Dola's in een krekelbakje hebt gekocht, dan zitten ze met z'n tienen in een veel te klein bakje om goed te kunnen verpoppen.
Met z'n hoevelen houd je ze en hoe groot is de bak (hoeveel liter inhoud)?
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Thomas11
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 13:42

Bericht door Thomas11 »

Met z'n tienen in een krekelbakje :p
Maar ben er al een nieuw bakje voor gaan halen, een bakje van 4 liter ong

Mvg,
Thomas
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Dat is een goed plan.
voor Pachnoda's kun je als vuistregel nemen dat ze per larve een halve liter substraat nodig hebben.
Het zijn rustige, niet kannibalistische of rovende larven, dus dan kun je met een gerust hart ook wel 10 larven in een bakje van 4 liter stoppen hoor.

Lang leve het forum :lol:
Dat je hier nog een heleboel meer informatie zult vinden.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Soms kun je nog succes hebben door de larve terug in zijn al reeds gemaakte cocon terug te "proppen" en het gat dicht te maken. Dat kan door een dor blad erop te leggen en het aan te zetten met een lading humus ertegenaan. Of je kunt er een stukje blad tegenaan lijmen.
Thomas11
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 13:42

Bericht door Thomas11 »

Bedankt voor de antwoorden.

Ben ik al heel veel mee ;)

Mvg
Thomas
Plaats reactie