Overleden kevers: wat doen we er mee?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Overleden kevers: wat doen we er mee?

Bericht door Buchan »

Wat doen jullie eigenlijk met overleden kevers? Gooien jullie die weg, bewaren jullie die of verkopen jullie ze?
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Gewoonlijk worden deze net na het overlijden opgezet (op een blok "isomo" met naalden geprepareerd) en ze kunnen dan voor nagenoeg eeuwig bewaard worden.
Dat is het leuke aan de keverhobby: indien je wil, kan je je kweekresulaten altijd bewaren.

Indien een kever reeds een tijdje dood is en in open lucht ligt, verstijft deze (in een afgesloten doosje rot ie gewoon, dan valt hij uiteen en zal er bijna niets meer overblijven om op te zetten).

Om hem hierna terug week te krijgen, wordt deze een 1-2 dagen in een afgesloten doosje met een hoeveelheid bevochtigd papier (keukenrol is ok) en op een warme plek (bovenop de verwarming) gehouden. Vervolgens kan je deze opnieuw mooi opzetten zonder hierbij de pootjes of de antennes te beschadigen.
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

hoe snel moet je je kever dan op zetten want bij mij zijn ze altijd al stijf als ik ze uit de bak haal? als ze dood zijn natuurlijk
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Even ontstijven zoals Bahamut hier boven beschrijft.
rappie
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 mei 2012, 16:04

Bericht door rappie »

Ik ben sinds kort bezig met het prepareren van insecten. Het is voor mij nog een erg nieuwe hobby, en ik vroeg mij af of er hier mensen interesse hebben om overleden exemplaren naar mij op te sturen. Ik betaal natuurlijk de verzendkosten, en eventueel een extra vergoeding?

Als er mensen zijn die dit al doen of gedaan hebben, zou ik graag ook willen weten wat een beetje de gebruikelijke gang van zaken is :) Tips over hoe te versturen, etc etc..

Thanks!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Rappie,

Gewoonlijk worden dode kevers opgestuurd in een goed verpakte doos (met watten en al) na het drogen hiervan. Verse dode kevers opsturen is een no-no, daar deze gegarandeerd gaan rotten in de doos (ze zullen hierbij een zeer aangename geur gaan verspreiden bij het openen ervan).

Ik heb wel geregeld dode kevers; indien ik iets specifiek overheb, laat ik het wel weten.

Mvg,
Tom
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

Hansje Pansje schreef:Even ontstijven zoals Bahamut hier boven beschrijft.
srry had ik niet gezien
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Ik was er nieuwsgierig naar om dezelfde reden als Rappie. Want net als Rappie verzamel ik ook dode kevers (en andere dieren), daarnaast prepareer ik ook. Tegenwoordig kan ik dus ook mijn eigen collectie aanvullen met eigen kevers (handig hoor). Ook voor mij geldt, als mensen nog exemplaren over hebben, dan wil ik ze ook overkopen (@ Rappie, ik krijg binnenkort een aantal opgezette herculeskevers, weet niet precies welke, als je interesse hebt zeg het mij maar).

Worden overleden kevers niet aangetast door de nog levende dieren?
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha geeft niet Rappie, kan gebeuren :D
Hoe bedoel je dat Buchan ? Als de dode nog in de bak van de levende zitten ofzo ? Het is zaak zo snel mogelijk de dode dieren uit je bak te halen. Het beste kunnen ze met hun dekschild omhoog gedroogd worden, zo loop je de minste kans op verkleuring van het schild. Het verkleuren komt dacht ik door de bacterien en vloeistof.


Update na de zoek functie:
*
taxidermist schreef:
Hallo Peter,
Sprinkhanen en andere insecten hebben vaak veel ingewanden en daar zit dan ook veel vocht in . ook verkleuren veel insecten door het zeg maar afbreken van de kleur pigmenten.
Licht (UV)zorgt er ook voor dat alles verkleurt.
Mogelijkheid om dit (misschien) tegen te gaan is glycerine.
Ik gebruik dat zelf voor het soepelhouden van huiden .
gr.John
* http://www.ars.usda.gov/SP2UserFiles/ad ... llpres.pdf

*
Peter schreef:Welkom Kazimus!

@ Petra, volgens mij wil kazimus het juist van ons leren.

Op zich is prepareren niet zo heel moeilijk hoor:
1. je hebt een dode kever of laat hem aan de alcohol / ander goedje ruiken
2. je prikt hem op op piepschuim met insectennaalden van Vermandel.
3. Je zet de poten recht met een pincet en zet die ook weer met spelden vast.
4. Je laat hem een tijdje opdrogen.
5. Je haalt de spelden weg en zet hem in je display kast.

Aanvulling 1: Als hij hard geworden is voordat je hem hebt recht gezet kun je hem laten weken. Ik doe dat door in een chineesbakje water te gieten, een schuursponsje in te leggen en de kever op de zwarte kant van het schuursponsje te leggen. (dus vrij van het water) Vervolgens laat je hem een tijdje zo luchtdicht afgesloten zitten. Het water verdampt dan wat de delen losser maakt.

Aanvulling 2: Sommige mensen prikken een speld door of naast het scuttelum (dat driehoekje) zodat je hem gemakkelijk kan verplaatsen en hij netjes in de displaykast kan worden geprikt. Je kan de spelt echter ook ernaast prikken door zijn dekschild. Of geen spelt gebruiken en hem in je displaykast lijmen.

Aanvulling 3: Als je wilt voorkomen dat er beestjes in je kast komen die je collectie naar zijn grootje helpen kun je verschillende voorzorgsmaatregelen nemen. 1. De dode beesten eerst goed invriezen 2. geen beesten prepareren die in de natuur een natuurlijke dood zijn gestorven 3. een potje Naphtaline in je doos zetten

Geniet van het forum hier en gebruik de zoekfunctie, want volgens mij is hier vaker over gepraat.

*
Bahamut schreef:Ik denk dat Kazimus bijvoorbeeld bedoelt dat de entomologische naald in de eerste linkerbovenhelft van het rechterdekschild moet geprikt worden. Ten tweede moet de naald steeds zover ingedrukt worden dat de kever door het midden van de entomologische naald zit, waardoor deze vervolgens opgeprikt kan worden in een entomologische doos.

Dit is internationaal arbitrair (een richtlijn) overeengekomen voor musea.

Nu, vele verzamelaars prikken hun kevers niet omdat ze van mening zijn dat de kever daarmee beschadigd geraakt. Voor kleinere exemplaren is het echter best dat ze doorprikt worden daar deze anders niet te transporteren of verplaatsen zijn (zeer broze poten en/of antennes).

Kevers zijn in ieder geval een stuk gemakkelijker op te spelden dan vlinders.
rappie
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: do 10 mei 2012, 16:04

Bericht door rappie »

Interessante reacties allemaal. Als mensen dode kevers (of eigenlijk alle insecten behalve spinnen) hebben en deze willen opsturen hoor ik dat graag. @Buchan: Herculeskevers klinken ook erg interessant :)

Zal ik mijn e-mail adres even in een prive message sturen ofzo? Wat is het handigst?

Wat ik me nog wel afvraag is wat voor prijskaartje er aan hangt. Ik heb even op de site waar Buchan naar verwees gekeken (http://www.thebugmaniac.com) en daar zag ik dat sommige kevers wel voor 30 euro per stuk gaan? Het is voor mij een beginnende hobby en ik ben niet echt van plan om direct bakken met geld uit te gaan geven.
Plaats reactie