Overleden kevers: wat doen we er mee?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt de prijzen zo gek maken als je wilt. Je hebt goedkopere soorten en duurdere maar natuurlijk ook goedkopere aanbieders en duurdere. Als een kever € 30,00 opgezet moet kosten kun je die ook zelf voor die prijs proberen te kweken... Of je dan ook dezelfde afmetingen verkrijgt is een 2e :mrgreen:
Je kunt ook een oproepje plaatsen in de rubriek Gevraagd ;)
Op de beurs in Mons kun je voor redelijke prijzen aan opgezette kevers en ander insecten spul komen.
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Mijn ervaring met de prijzen is dat de lengte en de zeldzaamheid de prijs bepaalt. Vuistregel is dat kevers die langer zijn 10 centimeter al gauw in de €30.- kosten. Voor een beetje mooie Goliathkever boven de 10 cm (100mm ;)) betaal je rond de €60,- , Herculeskevers €80,- en bijzondere reuzenkevers als de Titanus Giganteus kosten je al snel boven de €100! Maar met een beetje zoeken, kan je wel de koopjes er uit pikken. Maar inderdaad, zelf kweken is leuker en goedkoper.

Let bij het verzamelen van kevers heel goed op de larve van de museumkever! Deze vreten namelijk je collectie aan. In de vriezer leggen helpt niet altijd. Zelfs na 48 uur in de vriezer leefden nog enkele van deze larven. Roxasect hielp bij mij beter.
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Even ter aanvulling, mijn collectie is nu ongeveer €800,- waard (getaxeerd), maar ik heb er ca €200,- voor betaald. Op sites als marktplaats zie je geregeld aanbiedingen (vaak erfstukken) voor belachelijk lage prijzen weggaan. Dan was het een hobby van opa en de nabestaanden hebben dan geen idee wat dat waard is.
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tegen de museumkever en ander gespuis kun je buisje of cupjes napthaline gebruiken. Het is verkrijgbaar bij Vermandel, speciaalzaak in prepareerbenodigdheden. ;-)
http://www.vermandel.com/
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Welke insectennaalden gebruiken jullie van vermandel(merk en maat)?
Buchan
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 18:44

Bericht door Buchan »

Hoi Koen,

Ik gebruik eigenlijk nauwelijks insectenspelden, maar als ik ze gebruik hangt dat vooral af van het soort kever qua dikte van de speld, al vind ik de dunste spelden erg lastig werken. Wel gebruik ik bij voorkeur de Sphinx RVS spelden.
Ghanese miljoenpoot, Pachnoda Marginata Peregrina, Felis catus, Neocaridina sp. tiwarii, Pomacea diffusa, Anatome Helena,Mus domesticus, Oniscus asellus, Armadillium vulgare, Polydesmus angustus, Arion rufus, Cepaea nemoralis
binkie
Ei
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 10:45

Bericht door binkie »

Hansje Pansje schreef:Ha ha geeft niet Rappie, kan gebeuren :D
Hoe bedoel je dat Buchan ? Als de dode nog in de bak van de levende zitten ofzo ? Het is zaak zo snel mogelijk de dode dieren uit je bak te halen. Het beste kunnen ze met hun dekschild omhoog gedroogd worden, zo loop je de minste kans op verkleuring van het schild. Het verkleuren komt dacht ik door de bacterien en vloeistof.

hallo allen, gebruik geen alcohol! niet om te doden of soepel te maken,maae gebruik ether, ze zijn eerder dood en ze verkleuren niet,groet jan
Update na de zoek functie:
*
taxidermist schreef:
Hallo Peter,
Sprinkhanen en andere insecten hebben vaak veel ingewanden en daar zit dan ook veel vocht in . ook verkleuren veel insecten door het zeg maar afbreken van de kleur pigmenten.
Licht (UV)zorgt er ook voor dat alles verkleurt.
Mogelijkheid om dit (misschien) tegen te gaan is glycerine.
Ik gebruik dat zelf voor het soepelhouden van huiden .
gr.John
* http://www.ars.usda.gov/SP2UserFiles/ad ... llpres.pdf

*
Peter schreef:Welkom Kazimus!

@ Petra, volgens mij wil kazimus het juist van ons leren.

Op zich is prepareren niet zo heel moeilijk hoor:
1. je hebt een dode kever of laat hem aan de alcohol / ander goedje ruiken
2. je prikt hem op op piepschuim met insectennaalden van Vermandel.
3. Je zet de poten recht met een pincet en zet die ook weer met spelden vast.
4. Je laat hem een tijdje opdrogen.
5. Je haalt de spelden weg en zet hem in je display kast.

Aanvulling 1: Als hij hard geworden is voordat je hem hebt recht gezet kun je hem laten weken. Ik doe dat door in een chineesbakje water te gieten, een schuursponsje in te leggen en de kever op de zwarte kant van het schuursponsje te leggen. (dus vrij van het water) Vervolgens laat je hem een tijdje zo luchtdicht afgesloten zitten. Het water verdampt dan wat de delen losser maakt.

Aanvulling 2: Sommige mensen prikken een speld door of naast het scuttelum (dat driehoekje) zodat je hem gemakkelijk kan verplaatsen en hij netjes in de displaykast kan worden geprikt. Je kan de spelt echter ook ernaast prikken door zijn dekschild. Of geen spelt gebruiken en hem in je displaykast lijmen.

Aanvulling 3: Als je wilt voorkomen dat er beestjes in je kast komen die je collectie naar zijn grootje helpen kun je verschillende voorzorgsmaatregelen nemen. 1. De dode beesten eerst goed invriezen 2. geen beesten prepareren die in de natuur een natuurlijke dood zijn gestorven 3. een potje Naphtaline in je doos zetten

Geniet van het forum hier en gebruik de zoekfunctie, want volgens mij is hier vaker over gepraat.

*
Bahamut schreef:Ik denk dat Kazimus bijvoorbeeld bedoelt dat de entomologische naald in de eerste linkerbovenhelft van het rechterdekschild moet geprikt worden. Ten tweede moet de naald steeds zover ingedrukt worden dat de kever door het midden van de entomologische naald zit, waardoor deze vervolgens opgeprikt kan worden in een entomologische doos.

Dit is internationaal arbitrair (een richtlijn) overeengekomen voor musea.

Nu, vele verzamelaars prikken hun kevers niet omdat ze van mening zijn dat de kever daarmee beschadigd geraakt. Voor kleinere exemplaren is het echter best dat ze doorprikt worden daar deze anders niet te transporteren of verplaatsen zijn (zeer broze poten en/of antennes).

Kevers zijn in ieder geval een stuk gemakkelijker op te spelden dan vlinders.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik ben me er terdege van bewust dat hier al anderen hebben aangegeven interesse te hebben in gesneuvelde kevers, maar bij dezen wil ik mezelf graag aan het lijstje toevoegen. Ondanks dat ik pas korte tijd zelf kevers kweek ben ik al wat langer bezig met het prepareren van kevers en daar heb ik minstens evenveel plezier in. Gewoon drogen en opprikken vind ik er vaak zo saai uitzien, vandaar dat ik ze "levensecht" probeer te prepareren. Op de foto zijn Golofa porteri te zien die ik nu in de steigers heb staan. (Wat een prachtige kevers zijn dat zeg!) Het leuke aan deze manier van prepareren vind ik dat je het eindresultaat gewoon op het dressoir of in een boekenkast kan zetten met een stolp erop. Dat ziet er meteen veel natuurlijker uit dan plat in een bak met de pootjes gespreid.

Momenteel ben ik ook bezig met enkele Mecynorhina's en een paartje Dynastes neptunus, dus ik kan nog even vooruit. Maar, mocht iemand nog mooie gedroogde kevers hebben dan hoor ik het graag.

Ik zal binnenkort wat foto's posten van de eindresultaten. Ik zit toevallig nu naast de Golofa's, vandaar dat ik een foto post van een knutselwerk dat nog niet af is ;)
Bijlagen
Golofa porteri
Golofa porteri
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

wow ziet er goed uit
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Prachtig Bas !
Plaats reactie