vraagje?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
yannick Pieters
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 20:35

vraagje?

Bericht door yannick Pieters »

Hallo, ik ben van plan kevers te houden,en nu is mijn vraag:zijn er soorten die je kunt houden/kweken aan minimum16°?
klinkt misschien dom maar zou niet willen dat ze dood gaan.
Ik heb al een redelijk ruim terrarium ruim terrarium dus dat is geen probleem.
ook heb ik mijn oog laten vallen op smaragdestes africana's.


groetjes,yannick
kelvy

Bericht door kelvy »

bij die temperatuur zou ik meer aan de europese soorten denken, bijvoorbeeld Cetonia aurata wij hebben ze nu ook en proberen te kweken.

we hebben nu larven en kevers op 15 graden overdag staan en wat koppels op 25 graden om nu al mee te kweken.

is de bedoeling dat die op 15 graden staan in het voorjaar actief worden, want ze kunnen in diapauze

grt kelvy
yannick Pieters
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 20:35

Bericht door yannick Pieters »

O ja,vergeten te zeggen:16° is nacht temperatuur,dagtemperatuur is 18/19°'s winters.
Temperatuur 's zomers is 's nachts 20/21° en overdag 21/22° :oops:


Wist niet dat je cetonia aurata mocht houden(woon in België).
kelvy

Bericht door kelvy »

wij ook, kan niks vinden dat het niet mag, zie alleen 1 kever die in aanmerking voor ons zou komen op de lijst staan.

dus staat hij niet op de lijst bedreigde diersoorten, mag je ze houden toch, bovendien is bert van plan er in onze tuin ook los te laten
yannick Pieters
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 20:35

Bericht door yannick Pieters »

Okee, ik ben nu bezig met info te zoeken maar ik heb nog 2"grote" vragen:welk substraat hebben ze nodig?
En hoeveel kosten ze?
kelvy

Bericht door kelvy »

wij hebben ze op gewoon substraat zitten en verkoop hebben we nog te weinig voor
yannick Pieters
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 20:35

Bericht door yannick Pieters »

Dus een beukenbladmengeling is goed?
yannick Pieters
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 20:35

Bericht door yannick Pieters »

Ik heb gehoord dat als kevers bij een lagere temperatuur gehouden worden dat de cyclus vertraagd wordt.

Ik weet niet of dat een fabeltje is :|
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Dat is zo met alle insecten ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Yannick,

Dat geldt niet voor alle keversoorten. Sommige soorten MOETEN binnen die temperatuur gehouden worden (daar wordt 21-22°C in de zomer soms zelfs vrij riskant voor), maar dat zijn meestal moeilijker te kweken soorten (een aantal Lucanidae zoals bvb. Phalacrognathus muelleri, enkele Dynastidae zoals Dynastes neptunus of D. satanas.
Bij de soorten die gewoonlijk tussen 20-25°C worden gehouden, is het zo dat hun cyclus vertraagd wordt bij temperaturen onder de 18°C. Sommige soorten (de warmteminnende soorten zoals Chalcosoma sp. of een groot aantal Cetonidae) zullen zelfs heel moeilijk groeien, toch zeker als je het hebt over 16°C (dit is reeds echt "koud" in de keverwereld).
Plaats reactie