Beginnen met rozenkevers

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Da's precies de spijker op z'n kop Rita!

Als je een hond hebt, koop je toch ook altijd weer nieuw voedsel in de winkel?
Het enige verschil is dat je het voedsel voor je larven zelf uit het bos kunt halen.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Jep gewoon af en toe wat nieuwe bosgrond / bladeren / hout aan je substraat toevoegen. Wel opletten met het oude substraat. Soms kunnen er nog eitjes of larfjes inzitten. Ook niet in 1x alle grond vervangen. Het is beter om telkens 1/3 te vervangen.

Ik, en ik weet dat andere dit ook doen, doe het oude substraat tijdelijk in een bak. Als je dan na een tijdje nog geen larven in die oude grond vind weet je dat het veilig is om het in je tuin te dumpen zonder dat er per ongeluk nog iets inzit.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Dark_Moon
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 19:18

Bericht door Dark_Moon »

Ok, bedankt voor de antwoorden! Dat weet ik dan ook weeral! :D
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De bosgrond is blad humus. Humus is de laag die net onder de hele gevallen bladeren ligt. Als je de losse bladeren weg veegt met je hand dan zie je een laag met fijne stukje blad en ander dood organisch materiaal. Het is bruin tot zwart van kleur. Bruin is geschik, zwart niet dat is te ver verteerd.

Humus is dus een laag organisch materiaal zoals bladeren, planten, hout dat in een verottings/verterings fase zit. Het word afgebroken door schimmels en andere micro organismen. De laag verteerd in de natuur net zo lang door tot het zwarte grond word. In die staat bevat het geen of weinig voedingsstoffen voor de larven meer.
Dark_Moon
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 19:18

Bericht door Dark_Moon »

Hoi,

als ik tijdens de winter bosgrond ga halen (er is een erg groot bos vlakbij) heb ik dan minder kans op varenrouwmug door de koude of juist meer doordat het nat is?
En wat zijn de voordelen/nadelen van potgrond en wat mag er zeker niet in zitten van stoffen?

Ja, ik ben ergens bang om zo'n vliegjesplaag te laten uitbreken op m'n slaapkamer =P
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

In potgrond zit weinig tot niets te eten voor je larven. Dit is het eindprodukt van de compostering van al het plantaardig materiaal. En alle commerciële grond is zwaar bemest, wat ook niet goed is voor je beesten.
Ik ben zelf daar zwaar de fout mee ingegaan, eigenwijs als ik was. Nu weet ik wel beter.
Je zult echt het bos in moeten voor bladhumus.

En of winter of zomer dat maakt echt niet veel uit. Je moet alleen niet gaan als de grond bevroren is, dan heb je een pikhouweel nodig. En als het veel geregend heeft, duurt het een eeuwigheid voordat het droog genoeg is.

Last van rouwmuggen heb je inderdaad alleen als je substraat te nat is. Remedie: het substraat een tijdje open laten staan zodat het kan drogen, dan verdwijnen de mugjes vanzelf als sneeuw voor de zon. Heb ik zelf ervaring mee.
Trouwens, substraat waar rouwmuggen het fijn in vinden is in de regel toch te nat voor je larven ..... dus 2 vliegen in 1 klap.

Niet om je bang te maken, maar rouwmuggen blijven echt niet op jouw kamer hoor. Mijn keverkamer is op zolder en de mugjes vlogen lustig in de huiskamer beneden rond :lol:
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Dark_Moon
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 19:18

Bericht door Dark_Moon »

Haha, ok :mrgreen:

bedankt!
Plaats reactie