Mijn eerste nieuwe kevers

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Leuke foto dat je daar gemaakt hebt!
WinfriedVertommen schreef:Ze zijn toch mooi hè.
Ik heb zelf 10 larven van de chlorocala africana oertzeni, de blauwe variant zeg maar.
Enkele zitten al in een coccon, dus ik wacht in spanning af op hun uitkomst.
Hallo Wilfried,

Zijn jouw C. africana oertzeni blauw blauw, of paars-blauw?
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Het zijn larven van die van mij, eerder paarsblauw (foto's staan hier: viewtopic.php?f=29&t=687&start=20)

Grtz
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

phasmwave schreef:Het zijn larven van die van mij, eerder paarsblauw (foto's staan hier: viewtopic.php?f=29&t=687&start=20)

Grtz
Schitterende kleur! Als je nog eens nakweek hebt...:-)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Bedankt voor het antwoord Dries! ;)
Er bestaat namelijk ook een blauwe variant, maar het zou dan blijkbaar gaan om een hybridizatie tussen C. africana africana en C. a. oertzeni.
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

Bahamut schreef:Bedankt voor het antwoord Dries! ;)
Er bestaat namelijk ook een blauwe variant, maar het zou dan blijkbaar gaan om een hybridizatie tussen C. africana africana en C. a. oertzeni.
Zou dit betekeken dat je de twee (onder)soorten apart van elkaar moet huisvesten? Goed om dan daar rekening mee te houden, voor mij, in de toekomst
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

pvweert schreef:
Bahamut schreef:Bedankt voor het antwoord Dries! ;)
Er bestaat namelijk ook een blauwe variant, maar het zou dan blijkbaar gaan om een hybridizatie tussen C. africana africana en C. a. oertzeni.
Zou dit betekeken dat je de twee (onder)soorten apart van elkaar moet huisvesten? Goed om dan daar rekening mee te houden, voor mij, in de toekomst
Euhm, jazeker! Ondersoorten kunnen met elkaar kruisen evenals bepaalde soorten. Het is dus inderdaad wenselijk om volwassen kevers behorende tot éénzelfde soort maar tot een verschillende ondersoort van elkaar gescheiden te houden.
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

Bahamut schreef: Euhm, jazeker! Ondersoorten kunnen met elkaar kruisen evenals bepaalde soorten. Het is dus inderdaad wenselijk om volwassen kevers behorende tot éénzelfde soort maar tot een verschillende ondersoort van elkaar gescheiden te houden.
Duidelijk, toch opgelet me genetica :)
Is er ergens een overzicht te vinden welke soorten (van ondersoorten lijkt het me over het algemeen duidelijk) kans op hybriden oplevert? In de spinnenhobby zwerven ook steeds meer hybriden rond, een onwenselijke situatie (behalve wellicht als je streeft naar een spinnenvariant van de muilezel :lol: )
Plaats reactie