kever probleempje

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Petra schreef:en wat gebeurt er, mn vriend(de kever LoL) ging draaien, soort van krabben met de pootjes en doen,
resultaat; oase niet meer glad maar gerafeld, de hele vleugels met stukjes oase (van het "krabben")
en tussen de vleugels waardoor de dekschilden niet goed sloten en de vleugels ook niet goed dicht konden.
Uiteindelijk raakte mn kever ook nog eens op zn rug en is overleden.
Was dit toevallig een rozenkeversoort? Indien wel, was dit wel te verwachten.. Rozenkevers zijn heel erg kieskeurig op dat vlak en het is steeds gunstig voor deze type soorten om ze in hun cocon te laten zitten. Surrogaatcocons zijn veel gunstiger voor Dynastidae, voor rozenkevers (Cetonidae) veronderstel ik dat oude cocons van dezelfde soort ook goed zijn, hoewel in mijn ervaring, indien de originele cocon per ongeluk beschadigd werd, dit altijd een dodelijke afloop had. Het beste in dat geval is steeds de kever in het oog houden (minstens 3 maal per dag) en deze in geval van nood (op de rug of dergelijke) terug voorzichtig recht helpen.

Vers uitgekomen rozenkevers kunnen het best bewaard worden in een doosje met gerafeld en bevochtig papier (keukenrol), dat scheelt irritaties tussen de dekschilden of dergelijke.

Hoe surogaatcocons worden gemaakt staat nergens degelijk uitgelegd, of toch niet in deze taal. Naast de lijst van Dynastes hercules spp. waar ik aan bezig ben, wil ik dit ook gerust voor mijn rekening nemen, maar het zal nog even duren, daar ik overmorgen op vakantie vertrek voor drie weken. ;)

Mvg,
Tom
Plaats reactie