Hulp gevraagd.

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Bericht door jojokeuh »

Hansje Pansje schreef:Je kunt ze beter niet helemaal uit hun cocon halen maar als er maaien op zaten heb je weinig keus... Je kunt het beste een nep cocon maken van een oase blok, je weet wel van dat steek schuim waar je bloemstukjes in maakt/steekt.
De achterste pop ziet er niet helemaal lekker uit. Heb je een betere colse up foto ? De voorste pop lijken de dekschilden wat donkerder te worden. Dat kan zijn dat het uitkomen gaat naderen maar om daar zeker van te zijn is een foto van de andere kant nodig. Een aantal dagen voor uitkomen worden de pootjes donkerder tot zwart onder de pophuid, de rest moet wel licht van kleur blijven. Als de gehele pop donker tot zwart word betekend dat meestal dat ze dood zijn of heel snel dood gaan.
Is de cocons onder de humus leggen niet genoeg?
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Bericht door jojokeuh »

Als ik nu een gele spons pak, deze rechtop zet en er gaten in de diepte in maak, en de cocons hierin leggen.
Zou dit beter zijn ?
Ik ben een beginner dus ik weet niet wat in deze situatie het beste is.
De 5 cocons zijn nog licht/bruin van kleur
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oh als de cocons nog heel zijn wel ja ! Dacht dat je ze had uitgepakt en ze geen cocon meer hadden :oops: Ja dan met cocon en al weer onder de grond stoppen. Liefst iets van een blaadje ofzo over de opening leggen zodat er geen grond in de cocon kan komen.
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Bericht door jojokeuh »

Hansje Pansje schreef:Oh als de cocons nog heel zijn wel ja ! Dacht dat je ze had uitgepakt en ze geen cocon meer hadden :oops: Ja dan met cocon en al weer onder de grond stoppen. Liefst iets van een blaadje ofzo over de opening leggen zodat er geen grond in de cocon kan komen.
Jawel, :oops:
Ik heb ze nu zo; http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... xkRF_BDw7M
Dit zijn ze niet, maar zo liggen er nu 5 onder de grond.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oei niet doen ! als hij uitkomt en de pophuid af doet/eraf vant dan is zijn schild nog zacht. Als hij zo in het humus ligt is de kans op misvorming erg groot. Misvorming is niet mooi maar kan in sommige gevallen ook voor een dodelijk afloop zorgen omdat hij niet kan functioneren. Daarom in de binnenkant van een cocon ook zo glad, er is dan zo min mogelijk kans op onregelmatigheden tijdens het uitharden van zijn schild.
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Bericht door jojokeuh »

wat moet ik nu doen ?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Heb je oase blok in huis ? Zo niet dan morgen gelijk even (laten) halen ! Je kunt het beste een nep cocon maken van zo'n blok. Er moet ergens een hele duidelijke handleidig van Bahamut staan hoe je die het beste kunt maken. Even zoeken !
jojokeuh
L1
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 23 sep 2011, 16:38

Bericht door jojokeuh »

Kan het eventueel ook met een spons ?
gaten in een spons maken ?
timkuys
L1
Berichten: 39
Lid geworden op: za 21 mei 2011, 15:52

Bericht door timkuys »

Ik denk dat een spons een te ruw oppervlakte heeft waardoor misvormingen in het schild van de kevers kan ontstaan. Spons lijkt me trouwens ook moeilijk in de juist vorm uit te knippen/snijden.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nee geen spons
Plaats reactie