HELP Pachnoda marginata peregrina.

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Row
Ei
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 15:28

HELP Pachnoda marginata peregrina.

Bericht door Row »

Hallo allemaal,

Ik heb van iemand vandaag poppen gehad waarvan hij niet wist wat voor soort het was.
Het blijkt om de Pachnoda marginata peregrina te gaan nadat ik een kijkvenstertje had
gemaakt in wat poppen. 3 waren al bezig met uitkomen en zijn er met wat hulp uit.
Maar nu ziet er een heel vlies op hun achterlijf en zijn ze heel zwak en vallen telkens om in hun bak.
Wat kan dit zijn en kan ik er nog wat aandoen. Foto's volgen vanavond!
De dekvleugels zitten nog aan de zijkant van hun lichaam.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het vlies op de rug is dat doorzichtig, zwart of bruin van kleur ? De dekschildjes zijn al op (pachnoda) kleur ? of zijn ze nog wat bleek ?Wat versta je onder helpen met uitkomen ? Het gat van de cocon wat groter maken ? Het helpen uitpellen (van de pop) ? Het klinkt mij als te vroeg uit de cocon gehaalde kevers die nog helemaal niet klaar zijn met hun uithardings en rust fase in de cocon. Als de vleugels nog aan de zijkant zitten vallen ze altijd makkelijk om omdat de vleugel de poten in de weg zit. Klinkt niet echt hoopvol in iedergeval, sorry...
Ben benieuwd naar de foto's..
Row
Ei
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 15:28

Bericht door Row »

Ik ben bang dat het ook niet goed gaat komen met deze 3 kevers. Het lijkt me dan ook verstandig om ze aan hun lijden te laten verlossen.
Was is de minst pijnlijke manier voor kevers? Hetzelfde als bij wandelende takken en bladeren in de vriezer?
Of zeggen jullie na aanleiding van de foto's dat ik nog even moeten wachten. 2 liggen er telkens op hun rug en komen ook niet meer
overeind.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nee sorry dit is een aflopende zaak... De diertjes zullen binnen een aantal dagen tot week wel sterven, dit geeft ze geen toekomst perspectief helaas. Ja invriezen of zoals pas besproken in een ander topic een stikpot is het meest diervriendelijk in dit geval... Sh*t wel balen zo met de eerste kevertjes maar laat je niet kisten he !
Row
Ei
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 15:28

Bericht door Row »

Het zijn niet mijn eerste kevertjes. Ik heb hier 3 Chlorocala africana africana zitten en 10 L2 daarvan.
Die doen het uitstekend. Dit is wel mijn eerste ervaring met poppen en weet dus wat ik de volgende keer niet moet doen.
Het doet me erg pijn om de beestjes zo te zien! Ik wil alleen het beste voor mijn diertjes.
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

Hoi Row,

het is niet zo makkelijk dood maken is een optie.

ik zelf zou ze een kunst cocon geven van oase waarschijnlijk komt het niet goed de schildjes gaan vervormen. maar je leert er wel van.
je drukt met een dessert lepeltje twee half ronde uitsparingen in de oase iets groter dan de kever is legt de kever er in. dan doe je een plakbandje om de twee helften van de oase en laat em met rust. elke week even kijken (voorzichtig). is schat in drie weken. en dan..... ???

groeten Mark van de Hoef
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

ik vind het erg voor je en voor die kevertjes :(

wat je de volgende keer misschien wel kan doen is een kijkvenstertje in de cocon maken (zonder dat er grond in komt)
de pop gewoon laten zitten tot het een kever is geworden en is uitgehard
dan kun je de kever er eventueel uithalen om er foto's van te maken ofzo maar daarna moet je de kever wel ingraven voor de rust fase
zo doe ik het toch en heb er nog geen problemen mee gehad
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Zo is het bij mij ook afgelopen. Het was misschien te vochtig?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dit is eerder een probleem van te droog denk ik. Hoe en waarin heb je de coconnen bewaard ?
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Ik had cocons die nog in het substraat lagen, en de meeste in een doosje op een laag substraat. Ze werden allemaal misvormd zoals op de foto van Row.
Plaats reactie