Cocon ligt open

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Cocon ligt open

Bericht door Martijn »

Hallo!

Ik heb dringend hulp nodig. De pop van mijn Prosopocoilus giraffa keisukei ligt open!
Wat moet ik nu doen?

Alsjeblieft, snel, want ik weet niet of dit goed is :S

Mvg Martijn
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Martijn,

Als het gat aan de bovenkant zit is er volgens mij niets aan de hand. Als het onderaan zit en de larf nog kan bewegen, draai dan het gat naar boven, zodat de larf er niet uit kan.

Groeten,

Pim
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Oke! Heel erg bedankt Pim.

Ik had er trouwens, omdat ik verder niks beters wist, folie omheengewikkeld (om het gat) waardoor het weer een 'dichte' cocon werd. Zal ik dit folie nu laten zitten of niet?

MVg Martijn!
sidguppy
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 18:45

Bericht door sidguppy »

snel weghalen....popstadia hebben ook zuurstof nodig. als de pop stikt is t over
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Oke, het is weggehaald.
Maar ik had alleen het gat bedekt met Folie. Het overige zaagsel dat er nog op zat, was open, en dat was +- 4cm.

Maar in ieder geval bedankt! Nu maar hopen dat de kever snel uitkomt.

Weet iemand trouwens ook hoelang het duurt bij de P. giraffa voordat de pop uitkomt?
En weet iemand hetzelfde voor de C. polyphemus confluens?

Alvast bedankt!

Mvg Martijn
sidguppy
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 18:45

Bericht door sidguppy »

giraffa zegt mij niks, maar de grotere fruitkevers (mecynorrhina, chelorrhina enz) brengen een paar maanden door in hun cocon.


ze gaan redelijk snel van larf naar pop, maar t popstadium duurt best lang en eenmaal ontpopt blijven ze nog een paar weken rusten en uitharden en omkleuren voor ze zich uitgraven.

net ontpopt zijn de kevers wit (!) de fraaie kleuren ontwikkelen zich over een langere poos. tijdens dit proces blijft de kever in de cocon
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Hey!

Bedankt Sidguppy!
Ik keek net even naar de opencocon, en naar de pop, en zag dat de kever al door de huid heen scheen. Dus het zal niet lang meer duren voordat de pop uitkomt :D!

Nu maar hopen!

Mvg Martijn
sidguppy
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 18:45

Bericht door sidguppy »

als de huid er nog omheen zit nog zeker 3-4 weken

jouw defenitie van 'niet lang' is wat anders dan de mijne
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Ja dat klopt, maar als je kijkt is 3-4 weken relatief kort in deze keverwereld! (Dan bedoel ik niet de keverwereld van meelwormen enzo!) ;)
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Heel erg bedankt iedereen :D

De cocon in vannacht opengegaan, en de kever is nu aan het uitharden! Dus toch geen 3-4 weken meer wachten ;) Gelukkig minder lang wachten. Alleen het schild laten harden duurt wel wat langer... paar dagen ofzo :?

Iedereen bedankt!

Mvg Martijn!
Plaats reactie