Zonde van deze larve!!!

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

tkpatric schreef:Kom kom, zo erg is dat toch niet? De meesten onder ons eten wel vlees, en dat is veel erger. Vlees=dieren =zoogdieren=verre familie van ons met een (primitief) bewustzijn. Trouwens, in die landen is insecten eten schering en inslag, en zelfs een miljoenenbusiness!
Het is weer een hele andere discussie, maar waarom zou het eten van zoogdieren veel erger zijn dan het eten van insecten? Vlees is vlees en dat is dus een dier. Dat een dier verwanter aan ons is mag volgens mij niets uitmaken. Als je die redenering doortrekt zou het erger zijn als jij een familielid van jou iets aandoet dan wanneer jij hetzelfde bij mij doet, omdat ik minder verwant ben aan jou. Ieder geval ik zou bezwaar hebben tegen zo'n redenering. ;)
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Pim schreef:
tkpatric schreef:Kom kom, zo erg is dat toch niet? De meesten onder ons eten wel vlees, en dat is veel erger. Vlees=dieren =zoogdieren=verre familie van ons met een (primitief) bewustzijn. Trouwens, in die landen is insecten eten schering en inslag, en zelfs een miljoenenbusiness!
Het is weer een hele andere discussie, maar waarom zou het eten van zoogdieren veel erger zijn dan het eten van insecten? Vlees is vlees en dat is dus een dier. Dat een dier verwanter aan ons is mag volgens mij niets uitmaken. Als je die redenering doortrekt zou het erger zijn als jij een familielid van jou iets aandoet dan wanneer jij hetzelfde bij mij doet, omdat ik minder verwant ben aan jou. Ieder geval ik zou bezwaar hebben tegen zo'n redenering. ;)
Vind ik ook, maar het is wel erger omdat zoogdieren soms pijnlijk geslacht worden. Insecten voelen geen pijn daarentegen.
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Sam schreef:Vind ik ook, maar het is wel erger omdat zoogdieren soms pijnlijk geslacht worden. Insecten voelen geen pijn daarentegen.
Hoe ben je daar zo zeker van? Elk wezen 'voelt' wel iets, alleen misschien niet dat wat wij pijn noemen. Maar dat gevoel kan nog steeds wel onaangenaam zijn.
Angst, pijn en stress zijn heel erg primitieve 'gevoelens', ook vissen, waarvan men dacht dat deze niets konden voelen, blijken wel degelijk pijn te ervaren.
Alle leven moet je met respect behandelen, of het nu zoogdier, reptiel, insect of iets anders is.

Iets dat je niet kunt waarnemen hoeft nog niet te zeggen dat het niet bestaat!
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Barbara schreef:Iets dat je niet kunt waarnemen hoeft nog niet te zeggen dat het niet bestaat!
En daar ben ik het helemaal me eens!

Kijk eens naar jouw eigen keverlarven: als je ze aanraakt gaan ze snel de grond in. Als je ze vastpakt (zeker als je dat doet bij de larven van grotere soorten) proberen ze je te bijten. Ik neem aan dat ze dat niet doen omdat ze jouw vingers zo lekker vinden aanvoelen. Aannemelijker is het dat ze dat als niet prettig ervaren en daarom van zich afbijten.
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Sam schreef:
romano schreef:? iets van zonde van deze larve :oops:
Eet jij dan niet ofzo? :lol:
ik zou geen larve eten nee :S
ze zien er ook niet echt smakelijk uit
en na dit filmpje zou ik zeker geen larve eten
ik vind het jammer dat ik vlees zo lekker vind anders zou ik ook zeker geen vlees eten
:roll:


ps pim bedankt
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Laurens
L2
Berichten: 60
Lid geworden op: do 31 mar 2011, 15:24

Bericht door Laurens »

Pim schreef:Ik neem aan dat ze dat niet doen omdat ze jouw vingers zo lekker vinden aanvoelen. Aannemelijker is het dat ze dat als niet prettig ervaren en daarom van zich afbijten.
En nog aannemelijker is misschien wel dat dit instinct is, dus dat ze het niet zozeer als niet-prettig ervaren, maar gewoon weten dat het niet goed is... lastig gedoe, instinct.
Nog behoorlijk aan het inlezen hier...
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het consumeren van vlees is erger voor het hele milieu. Insecten daartegen kunnen heel mileubewust worden gekweekt voor de consumptie plus dat ze meer goede voedingsstoffen bevatten dan een gelijk stuk vlees!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Laurens schreef:En nog aannemelijker is misschien wel dat dit instinct is, dus dat ze het niet zozeer als niet-prettig ervaren, maar gewoon weten dat het niet goed is... lastig gedoe, instinct.
Of het instinct is zou ik niet weten. Het "gewoon weten" lijkt me een eerder voort te komen uit ons onbegrip van "lagere" (ook al zo'n rottige term) dieren, dan uit goede kennis over die dieren. Waarom zouden mensen pijn kunnen ervaren en insecten niet?
Hansje Pansje schreef:Het consumeren van vlees is erger voor het hele milieu. Insecten daartegen kunnen heel mileubewust worden gekweekt voor de consumptie plus dat ze meer goede voedingsstoffen bevatten dan een gelijk stuk vlees!
Hansje Pansje gaat haar hele verzameling larven opeten :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha maar ik zou er wel open voor staan !
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hansje Pansje schreef:Ha ha maar ik zou er wel open voor staan !
Ja, mond open, ogen dicht zeker? :lol:
Plaats reactie