hahahaha die chinezen zijn echt gek

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

romano schreef:zo dat is puik speurwerk mijn vriend leuk om dat allemaal te weten man
als ik een miljoen win ga ik er 1 laten halen uit japan :lol:
als dat zo is, mag je bij ons op de kraam op een beurs je dier tentoonstellen :lol: :lol: :lol:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Bahamut schreef:De genetische lijnen worden in ieder geval in Japan zorgvuldig geselecteerd.
Ik weet dit maar pas recent, maar er zijn blijkbaar heel veel kweeklijnen, naast "Meteor" zijn er ook nog "Garcia", "Field river", "Kono", "Aaron" (zeer knappe lijn!), "Demon god", "Ultima" enz..
Ik denk dat de kevers er zelf niet veel van ondervinden, alleen zijn hun morfologische kenmerken extreem (het is alleszins niet zoals bij een zuiver hondenras, waarbij het dier bvb. niet meer degelijk kan ademen zoals de Franse Bulldog).
Pffff, das een mooie, want wat is " zorgvuldig geselecteerd"
Ik vergelijk het idd met hondenrassen (daar weet ik wat meer van dan deze hobby)
zo vind ik bijv dat de engelse bull niet eens meer gefokt zou moeten worden vanwege de gezondheid en alle beperkingen die het ras heeft, oa ademhalings problemen, keizersnede omdat het lijf geen natuurlijke bevalling meer aan kan door de te brede schedels.
Zo kijk ik toch ook naar dit soort extremen, in zoverre, het is mij geheel onbekend gebied natuurlijk,
maar wel lijkt het me dat dit toch niet goed kan zijn voor alle volgende generaties.
Uiteraard is ook hiervan niet bekend wat het verder zal doen,
kevers worden (denk ik) minder lang naar de smaak van mensen gekweekt dan hondenrassen,
maar uiteindelijk lijkt het me dat je over dezelfde resultaten spreekt op de lange termijn?
Nogmaals ben niet bekend met de genetica van dit soort dieren,
dus ben wel heel erg benieuwd hoe dit uiteindelijk zal resulteren 8-)
Boeiend hoor!
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Petra schreef:
romano schreef:zo dat is puik speurwerk mijn vriend leuk om dat allemaal te weten man
als ik een miljoen win ga ik er 1 laten halen uit japan :lol:
als dat zo is, mag je bij ons op de kraam op een beurs je dier tentoonstellen :lol: :lol: :lol:


hahhahaha :P
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Pim schreef:
Bahamut schreef:....Ik denk dat de kevers er zelf niet veel van ondervinden....
Ik zou niet zo ver willen gaan om te denken dat ze er geen hinder van ondervinden. Extreem lange en extreem kleine mensen ondervinden ook hinder, en dat weten we omdat ze dat kunnen vertellen. Kevers kunnen niet praten...
Kevers kunnen inderdaad niet praten, maar ze zijn zovele malen sterker dan mensen (D. hercules spp. en Xylotrupes sp. kunnen wel tot 100-en malen hun eigen gewicht optillen); die horens zijn specifiek gemaakt om instinctief te kunnen strijden onder elkaar of om een vrouwtje. Grotere kevers hebben hierbij vaak meer voordelen dan kleinere (niet altijd het geval!).
Er zullen ook nooit buitenechtelijke proporties zijn binnen een keversoort, of één of andere "volledige" genetische afwijking (zoals bij door de mens gekweekte hondensoorten), omdat men slechts maar een beperkt aantal generaties kan kweken volgend op nieuw bloed (dus letterlijke genetische deficiëntie zal er nooit zijn daar de dieren in dat geval gewoonweg niet overleven wegens genetische uitputting). Extreem dikke horens of grote exemplaren komen voort uit het steeds selecteren van individuen met dezelfde kenmerken en dit beslaat slechts morfologische kenmerken van hun exoskelet (of kleuren), niet de motorische functies (die, in geval van deficiëntie, ervoor zouden zorgen dat de kever geen degelijk leven kan leiden), maar zelfs dan hebben Japanse kwekers na ongeveer 5 generaties nieuw bloed nodig om hun lijn te versterken.
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Bahamut schreef:
Pim schreef:
Bahamut schreef:....Ik denk dat de kevers er zelf niet veel van ondervinden....
Ik zou niet zo ver willen gaan om te denken dat ze er geen hinder van ondervinden. Extreem lange en extreem kleine mensen ondervinden ook hinder, en dat weten we omdat ze dat kunnen vertellen. Kevers kunnen niet praten...
Kevers kunnen inderdaad niet praten, maar ze zijn zovele malen sterker dan mensen (D. hercules spp. en Xylotrupes sp. kunnen wel tot 100-en malen hun eigen gewicht optillen); die horens zijn specifiek gemaakt om instinctief te kunnen strijden onder elkaar of om een vrouwtje. Grotere kevers hebben hierbij vaak meer voordelen dan kleinere (niet altijd het geval!).
Er zullen ook nooit buitenechtelijke proporties zijn binnen een keversoort, of één of andere "volledige" genetische afwijking (zoals bij door de mens gekweekte hondensoorten), omdat men slechts maar een beperkt aantal generaties kan kweken volgend op nieuw bloed (dus letterlijke genetische deficiëntie zal er nooit zijn daar de dieren in dat geval gewoonweg niet overleven wegens genetische uitputting). Extreem dikke horens of grote exemplaren komen voort uit het steeds selecteren van individuen met dezelfde kenmerken en dit beslaat slechts morfologische kenmerken van hun exoskelet (of kleuren), niet de motorische functies (die, in geval van deficiëntie, ervoor zouden zorgen dat de kever geen degelijk leven kan leiden), maar zelfs dan hebben Japanse kwekers na ongeveer 5 generaties nieuw bloed nodig om hun lijn te versterken.

man elke dag dat ik op het forum kom wordt ik een stuk wijzer over deze gave beesten
tnx allemaal
;)
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Wat zijn dan de gevolgen als men geen nieuw bloed toevoegt?
Aan wat voor dingen moet ik denken bij genetische uitputting?
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Petra schreef:Wat zijn dan de gevolgen als men geen nieuw bloed toevoegt?
Aan wat voor dingen moet ik denken bij genetische uitputting?
Helaas gaan er nog een paar halve waarheden rond in "keverland". Eentje daar van is "vers bloed". Tenzij een bloedlijn nieuw geïmporteerd is door een kweker zelf, is het vaak onmogelijk te zeggen of dieren van verschillende kwekers verwant zijn of niet. Desalniettemin praten we vaak over "vers bloed" zonder te weten uit welke import de bloedlijn komt. Beweringen hierover vind ik dan dubieus.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Jaaaaaaaaaaaa, maar das wel weer lastig Pim,
want in principe zou een kever uit een andere regio al vers bloed kunnen zijn.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Petra schreef:Jaaaaaaaaaaaa, maar das wel weer lastig Pim,
want in principe zou een kever uit een andere regio al vers bloed kunnen zijn.
Klopt, maar als ze oorspronkelijk in 1 import zaten hebben ze waarschijnlijk gekruist en zijn ze verwant. Een nieuwe import kan dan voor vers bloed zorgen, niet de dieren die afkomstig zijn van de 1e import.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Maar, gezien de reactie van Bahamut is er dus voldoende vers bloed,
anders zou het genetisch niet te volbrengen zijn om verder te blijven kweken omdat je dan met veel afwijkingen zou komen
(tenminste, als ik de eerdere reactie van Bahamut goed begrepen heb)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie