hahahaha die chinezen zijn echt gek

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hier nog een linkje: http://www.bidders.co.jp/item/154154369

Het is voor de op één na grootste Dynastes hercules lichyi (grey-white type), 172-173 mm lang. Deze is sinds heel lang de grootste geweest (World Guinness), maar heeft nu moeten onderdoen voor de kweekresultaten van een Japanse kweker die een man DHL van maar liefst 176 mm heeft bovengehaald (in zijn vorige kweek was er ook reeds een man van 173 mm)!

Het ligt hem vooral bij de genetica als het op zulke lengtes aankomt, dus de kans dat iemand zomaar een 160 - 170 mm monster kweekt is steeds erg klein.

De bieding van deze D. h. lichyi ligt momenteel op zo'n 2 915 000 yen, oftewel ruw geschat 25 000 euros.

Ze zijn niet echt gek hoor, maar ze leggen wel enorm veel belang aan de keverkweek en aan uitzonderlijke exemplaren waar ze heel graag grote sommen voor neerleggen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik heb er een beetje moeite mee dat alles groter moet bij de Japanners. Heeft het iets te maken met hun eigen grootte? :) Waarom niet genieten van de "normale" verschijningsvormen? Die zijn al mooi genoeg.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ach die Japanners zijn inderdaad wel heel erg gesteld op hun doel "de allergrootste, dikste of mooiste" kweken. Het is echter inderdaad zo dat een kever buiten proporties uiteindelijk lelijker gaat ogen dan een kever van normalere bouw.

Zo zie je hier nog een erg opmerkelijke verschijning, de Meteor breeding line, gekenmerkt door hun uitermate dikke kophorens, waarvan momenteel deze de kroon spant (vrij overdreven): http://www.bidders.co.jp/item/153780895

De volgende link is van een Japanse kweker die de Guinness World Record bij Dynastes hercules hercules tot 2 maal toe heeft gebroken (nu op 165,3 mm). Deze kweker slaagt er blijkbaar in om exemplaren van 160+ mm herhaaldelijk op te kweken:
http://www.wa.commufa.jp/~river-f/

Enjoy! ;)
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Het is toch knap als je zo'n grote kevers kunt kweken, daarom vind ik het normaal dat iedereen grotere kevers wil kweken dan de rest.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Jeetje wat een afmetingen zeg!
Wat ik me afvraag is hoe lang dit vol te houden is in combinatie met de "gezondheid" van het beestje zelf?
Ik doel erop dat het uiteindelijk vast zal eindigen in een soort van mutatie ofzo??
(die dikke kophoorn is al iets wat in mijn beeld uiteindelijk alleen maar erger kan worden en zal lijden tot bizarre vervormingen/afwijkingen??)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De genetische lijnen worden in ieder geval in Japan zorgvuldig geselecteerd.
Ik weet dit maar pas recent, maar er zijn blijkbaar heel veel kweeklijnen, naast "Meteor" zijn er ook nog "Garcia", "Field river", "Kono", "Aaron" (zeer knappe lijn!), "Demon god", "Ultima" enz..
Ik denk dat de kevers er zelf niet veel van ondervinden, alleen zijn hun morfologische kenmerken extreem (het is alleszins niet zoals bij een zuiver hondenras, waarbij het dier bvb. niet meer degelijk kan ademen zoals de Franse Bulldog).
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

die groottes zijn wel gaaf maar die dikke kophoorns vind ik wel lelijk :roll:
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bahamut schreef:....Ik denk dat de kevers er zelf niet veel van ondervinden....
Ik zou niet zo ver willen gaan om te denken dat ze er geen hinder van ondervinden. Extreem lange en extreem kleine mensen ondervinden ook hinder, en dat weten we omdat ze dat kunnen vertellen. Kevers kunnen niet praten...
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Ja, je weet niet hoeveel zo'n hoorn weegt. Dat kan wel hinderen als het te zwaar wordt.
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

zo dat is puik speurwerk mijn vriend leuk om dat allemaal te weten man
als ik een miljoen win ga ik er 1 laten halen uit japan :lol:
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Plaats reactie