Impressionante Chalcosoma caucasus

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Klopt de eerste 2 larven stadia zijn op het genetische deel na grotendeels bepalend voor de grote van de kever en hoorn.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

:D
Je eigen gras is groener dan je denkt
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Volgens mij jongens en meisjes is de levens omstandigheid van veel groter belang dan het genetiese gedeelte.

voedsel, temperatuur en vochtigheid hebben meer invloed op de grote, want volgens mij zit de grote van wat ze kunnen worden in alle kevers, zal misschien 1 a 2 cm schelen.

Bevestiging hiervan is dat op sumatra waar mijn inport vandaan komt dit jaar veel C. caucasus van 10 cm en meer worden gevangen, terwijl dat vorig jaar zeldzaam was, dus is de conclusie dat klimaat belangrijker is dan de gene. Dit jaar zelfs exemplare van 14 cm. de papas van mijn kweek nu zijn 12 cm en 10.9 cm en zelfs een vrouw van 7.8 cm, maar dat wil niet zeggen dat de kindere ook zo groot worden, ook al hoop ik hierop.

Heb ze nu op goed hout, flake soil en wat bladhumus zitten op een temp. tussen 23 en 27 graden en vochtig 60%, dat is in land van herkomst nu ook het geval, en ze groeien als kool.

Maar wat betrefdt de inport tom , zal het steeds moeilijker worden om nog nieuw materiaal binnen te krijgen. Als de nieuwe wet die nu in maak is erdoor komt, komt er geen bal meer binnen, legaal dan.

Dus mijn advies aan de kwekers onder ons start een kweek met meer dan een koppel, anders ben je zo uitgekweekt.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

14 cm? Dat is dan een absoluut record! Is dit bevestigd geweest?

Ik heb weet van 134 mm voor de allergrootste C. caucasus ooit gevangen (in kweek is dat 132 mm), maar van 14 cm had ik nog niet gehoord!

Straf dat er zo'n wet door komt, daar onlangs nog gespeculeerd werd dat Indonesië van plan is om met het geld dat voor natuurbehoud bestemd is (was) nagenoeg 3/4 van hun natuurlijke regenwouden te vernietigen en er enorme palmplantages op te richten. Dan verwijt de pot toch de ketel dat hij zwart ziet hoor!
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

Heb ze hier op de prijslijst staan, maar ze kosten wat veel, de japaners kopen ze toch wel hoe groter hoe beter daar.

250 dollar 14+ up dan weet je het wel.
zelf heb ik ze nog niet gezien maar een handelaar in japan die ik ken, zegt ook dat het waar is dus.
liegen hun dan ik ook nu
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

250 dollar is vrij ok voor die recordmaat hoor (komt neer op ongeveer 170 euros?). Ik kan het geloven dat de Japanners vertrokken zijn! :mrgreen:
Dan is er opnieuw een record gesneuveld!
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Gefeliciteerd! Hij is echt prachtig!
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Plaats reactie