M.t.ugandensis 2020

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

M.t.ugandensis 2020

Bericht door bas »

Hier begint na een periode van twee jaar eindelijk de volgende generatie M.t.ugandensis uit de cocons te kruipen. Mijn eerste generaties heb ik altijd geprobeerd zo groot mogelijke exemplaren te kweken en dat lukte aardig met een persoonlijk record van 79mm. De afgelopen jaren heb ik de M.t.ugandenis-kweek wat opgeschaald tot 6 kweeklijnen om vervolgens op kleur te selecteren. Het idee daarbij was om eerst de kleuren te krijgen die ik zelf het mooist vind, om vervolgens met die stam op formaat te gaan kweken.

Ik ben zelf liefhebber van veel wit en krachtige tekeningen. Daarnaast vind ik mengkleuren erg mooi. En dan bedoel ik niet een blauw pronotum met bruine elytra of groen pronotum met blauwe elytra, maar een bruin of oranje pronotum met een duidelijke groene onderlaag. Daarmee krijg je diepte, zeker in combinatie met de contrastrijke witte tekening. (Ook wel eens aangeduid als 'flame shield'.) Het lijkt erop dat het aardig gelukt is en dus heb ik dit topic aangemaakt om wat mooie uitkomsten met jullie te delen.

Hopelijk gaan ze veel nakweek opleveren zodat ik ruim de keuze heb om te selecteren en op kleinere schaal verder te kweken. Kan ik bij de volgende generatie weer eens proberen om m'n record te verbreken :)
Bijlagen
DSC_9031 copy.jpg
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Zijn dit de nakomelingen van degenen die we uitgewisseld hebben? Echt mooi hoor!
Bij mij zijn de flameshield nakomelingen wat klein uitgevallen, dus voor de komende generatie is de uitdaging voor mij om er meer formaat in te kweken.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Nee, die zijn net L3. Daar moet ik nog een dik jaar op wachten.

Deze 'flame shields' heb ik zelf gekregen door verschillende kleuren te combineren. De ouders hadden dit namelijk allemaal niet. Al hadden ze wel al mooie mengkleuren.
Bijlagen
IMG_7040.JPG
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Hee wat tof, deze kleur! Lijkt ook echt wel wat op wat ik 'oranje koppel' heb genoemd (heb je mijn kweektopic gezien?) daar zitten natuurlijk ook 'jouw' genen in ;) Vind het zelf ook een van de mooiste kleuren.
Live, Larf, Love
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Super mooie kevers Bas.
Maar heb je ze nu zo koel staan dat ze er 2 jaar over doen?

Ga de volgende post vol interesse volgen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Mirkku schreef: ma 06 jul 2020, 15:43 Hee wat tof, deze kleur! Lijkt ook echt wel wat op wat ik 'oranje koppel' heb genoemd (heb je mijn kweektopic gezien?) daar zitten natuurlijk ook 'jouw' genen in ;) Vind het zelf ook een van de mooiste kleuren.
Ja klopt, ze lijken wel op Garnet & Amber ;) Maar hier zit ook nog wat groen in het pronotum, wat resulteert in die extra kleurschakeringen. Die van jou komen inderdaad uit de lijn die ik in huis gehaald had voor het hoge aandeel rood/oranje/bruin. Mooi dat het er bij jou ook goed uit lijkt te komen. :)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Maurice schreef: ma 06 jul 2020, 16:32 Super mooie kevers Bas.
Maar heb je ze nu zo koel staan dat ze er 2 jaar over doen?

Ga de volgende post vol interesse volgen.
Heb ze hier op 'kamertemperatuur'. Al kan ik me voorstellen dat kamertemperatuur hier thuis wat lager is dan in menig ander huis. In de winter overdag rond de 18-19 graden en 's nachts zal het teruglopen naar 15. Daar doen ze het prima bij, al duurt het dan wat langer. Doorgaans worden ze ook wat zwaarder en groter doordat ze de tijd hebben om te groeien, maar de echt zware mannetjes zijn helaas gesneuveld tijdens de verpopping. Had er twee van boven de 50 gram, maar daar was enkel nog prut van over..

Deze generatie heb ik niets aan additieven toegevoegd, dus ik verwacht dat ze met wat extra eiwit nog groter gaan worden. Daar kreeg ik destijds die net niet 8cm man van.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Hummm hier hebben ze in de winter ook op 18gr gestaan.
Kamer op het oosten dus smorgens wel de zon erop.
Kevers en larven staan zo dat ze wel veel licht hebben maar niet de warmte van de zon.
Misschien straks toch maar een groep in een 20ltr box proberen, nu zitten ze alleen in een 1,5ltr box
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wellicht dat de zon dan van invloed is. Bij mij staan de individueel gehuisveste larven in potten in een gesloten kast en de larven die samen gehouden worden zitten in 10- en 20-literbakken die bovenop de kast staan. Daar staan ze echter wel donker. Staat dus ook nooit de zon op.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

bas schreef: ma 06 jul 2020, 14:23 De afgelopen jaren heb ik de M.t.ugandenis-kweek wat opgeschaald tot 6 kweeklijnen om vervolgens op kleur te selecteren. Het idee daarbij was om eerst de kleuren te krijgen die ik zelf het mooist vind, om vervolgens met die stam op formaat te gaan kweken.
Nou dit zijn ook al aardige jongens toch
Plaats reactie