Volgende serie voor flake soil

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Volgende serie voor flake soil

Bericht door Pim »

Vandaag weer een nieuwe bak klaargemaakt met mengsel voor flake soil. Ter vergelijking nu een paar opnamen. Eerst het droge mengsel van zaagsel en zemelen, dan het mengsel met frass en bloem erbij en het mengsel als het vochtig gemaakt is. Als laatste een mengsel dat al een week staat te composteren. Het zijn 65 liter bakken, dus ik denk dat er ongeveer 50 liter mengsel in de bak zit.
Alle foto's zijn in een tijdsbestek van drie kwartier op dezelfde plek gemaakt, dus onder vrijwel gelijke omstandigheden. Het is duidelijk te zien dat het mengsel steeds donkerder wordt.
Bijlagen
Het droge mengsel van zaagsel en zemelen
Het droge mengsel van zaagsel en zemelen
Het mengsel met frass en bloem erbij
Het mengsel met frass en bloem erbij
Het vochtige mengsel is klaar.
Het vochtige mengsel is klaar.
Mengsel dat een week heeft staan composteren
Mengsel dat een week heeft staan composteren
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Goed bezig.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: zo 12 apr 2020, 23:36 Vandaag weer een nieuwe bak klaargemaakt met mengsel voor flake soil. Ter vergelijking nu een paar opnamen. Eerst het droge mengsel van zaagsel en zemelen, dan het mengsel met frass en bloem erbij en het mengsel als het vochtig gemaakt is. Als laatste mengsel dat al een week staat te composteren. Het zijn 65 liter bakken, dus ik denk dat er ongeveer 50 liter mengsel in de bak zit.
Alle foto's zijn in een tijdsbestek van drie kwartier op dezelfde plek gemaakt, dus onder vrijwel gelijke omstandigheden. Het is duidelijk te zien dat het mengsel steeds donkerder wordt.
Mooi altijd om te zien, dat proces van verkleuren. Doe je het niet direct in je compost machine?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

lous77 schreef: ma 13 apr 2020, 13:20Mooi altijd om te zien, dat proces van verkleuren. Doe je het niet direct in je compost machine?
Nee, ik laat het eerst een week, maximaal twee weken alvast warm worden (en composteren) buiten de machine. Ik heb er een thermometer in zitten dan, zodat ik kan zien of het proces op gang komt. Op die manier is het proces al goed bezig wanneer het de machine in gaat en in een stroomversnelling terecht komt. Bijgaand een foto van de thermometer, terwijl de buitentemperatuur nu rond de 14C is.
Wat ik steeds weer zie is dat het mengsel na een week behoorlijk verkleurd is, maar nog steeds redelijk grof van substantie. Als ik het een week later uit de machine haal is het toch een stuk fijner geworden, waarschijnlijk door de compostering.
Bijlagen
Temperatuur binnen 24 uur
Temperatuur binnen 24 uur
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Nu we het hier toch over hebben nu, is een compost machine noodzakelijk voor het maken van flake soil of versnelt dat het proces alleen? Ik zou ook graag zelf fake soil maken als dat goedkoper uitvalt.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Joris schreef: di 14 apr 2020, 17:02 Nu we het hier toch over hebben nu, is een compost machine noodzakelijk voor het maken van flake soil of versnelt dat het proces alleen? Ik zou ook graag zelf fake soil maken als dat goedkoper uitvalt.
Een compostmachine is zeker niet noodzakelijk, maar versnelt het proces alleen. Hier is te zien hoe zeer dat versneld wordt. In het linker gedeelte zit een mengsel dat twee dagen heeft staan composteren buiten de machine, rechts staat een mengsel dat eerst een week buiten de machine gestaan heeft en nu twee dagen in de machine heeft gezeten. Het kleurverschil is behoorlijk.
Bijlagen
Twee dagen buiten - twee dagen in machine
Twee dagen buiten - twee dagen in machine
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Joris schreef: di 14 apr 2020, 17:02Ik zou ook graag zelf fake soil maken als dat goedkoper uitvalt.
Hoi Joris,
Je kan ook een dergelijke (handmatige) compostbak nemen. Die is goedkoper en werkt uiteraard ook goed. Vaak kan je daar ook grotere hoeveelheden in kwijt dan in een compostmachine.

Aangezien ik mijn flake soil zeef en droog (en niet veel ruimte heb voor een compostbak) ben ik blij met kleinere porties die ik op wekelijkse basis kan verwerken tot droge flake soil. Een grote bak zou voor mij te lastig zijn, maar voor een ander wellicht geen enkel probleem.
Bijlagen
Tuincomposter
Tuincomposter
Composter2.jpg (30.33 KiB) 221 keer bekeken
David
L3
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 17:33

Bericht door David »

Ook een stuk gemakkelijker om aan te kopen :), compostmachines zijn toch vrij moeilijk om te vinden.

Die trommels (300liter) werken wel goed, maar je moet toch snel 2 a 3 maanden de tijd nemen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

David schreef: wo 15 apr 2020, 18:41Ook een stuk gemakkelijker om aan te kopen :), compostmachines zijn toch vrij moeilijk om te vinden.
Helemaal mee eens, David. Ik heb gewoon puur geluk gehad met deze machines. Het zijn trouwens (in zeer goede staat verkerende) tweedehands machines die enkel in Japan gemaakt zijn, een paar decennia geleden.
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Super, bedankt voor de tips! Zou dat ook buiten kunnen? Vriendin is niet wild van de bosgeur helaas...
Plaats reactie