Volgende serie voor flake soil

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Joris schreef: ↑do 16 apr 2020, 17:32Zou dat ook buiten kunnen? Vriendin is niet wild van de bosgeur helaas...
Tenzij je op jezelf woont en je niet stoort aan compostgeur (geen bosgeur hoor, die is lekker) zou ik aanraden om dit altijd buiten te doen. Mijn machines staan dan ook in de schuur. Daar kan het behoorlijk geuren en krijg ik ook kritiek op hoor. Ik vraag dan altijd waar het wel goed is, maar binnen of in de tuin is beiden geen optie, dus dan is de discussie snel afgelopen. :D Als ik het ergens anders moet onderbrengen ga ik daar ook gelijk wonen en gelukkig blijkt dat voor m'n vrouw toch (nog net ;) ) een stap te ver.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Pim, maak je wel genoeg?
Ik moet de winter ook nog door πŸ˜‚πŸ˜‚
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

hoi,
ik vroeg me af of gewoon zaagsel van de dierenwinkel ook werkt?

ik begrijp dat dit natuurlijk niet gratis is maar was toch nieuwsgierig. ik dacht dat het misschien met de samenstelling van het zaagsel te maken heeft?

maar ik hoor graag meer van iemand die daar een goed idee over heeft.

groetjes, Julia.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Julia,

Grof zaagsel composteert langzamer dan fijn zaagmeel. Ik denk dus wel dat het kan, maar dan ben je nog langer bezig. Lijkt me niet ideaal.

Groetjes,
Pim
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

daar heb je natuurlijk gelijk in.

dank je wel, weer wat geleerd!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Maurice schreef: ↑za 18 apr 2020, 07:47Pim, maak je wel genoeg?
Ik moet de winter ook nog door πŸ˜‚πŸ˜‚
Lekkere vent ben jij zeg. Ik ben druk bezig uiteraard, maar je wilt niet weten hoeveel werk dat is. Je moet wat over hebben voor het "gemak" van flake soil. Humus uit het bos is sneller klaar. πŸ˜‚
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Pim schreef: ↑do 16 apr 2020, 19:55
Joris schreef: ↑do 16 apr 2020, 17:32Zou dat ook buiten kunnen? Vriendin is niet wild van de bosgeur helaas...
Tenzij je op jezelf woont en je niet stoort aan compostgeur (geen bosgeur hoor, die is lekker) zou ik aanraden om dit altijd buiten te doen. Mijn machines staan dan ook in de schuur. Daar kan het behoorlijk geuren en krijg ik ook kritiek op hoor. Ik vraag dan altijd waar het wel goed is, maar binnen of in de tuin is beiden geen optie, dus dan is de discussie snel afgelopen. :D Als ik het ergens anders moet onderbrengen ga ik daar ook gelijk wonen en gelukkig blijkt dat voor m'n vrouw toch (nog net ;) ) een stap te ver.

Zelfs in de tuin niet? Had niet verwacht dat het zo erg zou ruiken joh! Ik deel hier een tuin met twee buren dus dat wordt nog even afwegen en overleggen dan.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Pim schreef: ↑za 18 apr 2020, 15:20
Maurice schreef: ↑za 18 apr 2020, 07:47Pim, maak je wel genoeg?
Ik moet de winter ook nog door πŸ˜‚πŸ˜‚
Lekkere vent ben jij zeg. Ik ben druk bezig uiteraard, maar je wilt niet weten hoeveel werk dat is. Je moet wat over hebben voor het "gemak" van flake soil. Humus uit het bos is sneller klaar. πŸ˜‚
Gemak dient de mens hé 🀣🀣🀣
Zorg maar eerst dat je nu genoeg hebt voor jezelf.
Humus ja klopt uit het bos klopt sneller en goedkoperπŸ˜…
Maar heb nog denk wel 70ltr FS liggen hoor en volgende week komt er 100tlr humus.
Dus eigenlijk moet ik wel goed zitten voor komend jaar.
Tenzij alles over de top gaat qua kweek.
En dan is het voor mij nog een bepaald aantal larven per soort houden.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Het mengsel van vorige week zit nu een dagje in de machine en ruikt behoorlijk. Ik dacht dat het goed was om even te checken hoe warm het is in de machine. Nou, hier het resultaat. Behoorlijk warm dus.
Bijlagen
IMG_20200420_181922.jpg
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: ↑ma 20 apr 2020, 19:44 Het mengsel van vorige week zit nu een dagje in de machine en ruikt behoorlijk. Ik dacht dat het goed was om even te checken hoe warm het is in de machine. Nou, hier het resultaat. Behoorlijk warm dus.
Wauw, fermentatie β€˜aan’ dus! πŸ˜ƒπŸ‘
πŸͺ² Beetlegems πŸͺ²
Plaats reactie