MTU’s van Lous

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Mooi dat de eerste imago's aan het uitkomen zijn. De vrijgezellen kun je gewoon goed voeren en met rust laten, dan gaan ze lang mee. De kans dat ze dan lang genoeg leven zodat ze van een partner voorzien kunnen worden is dan best groot. Komt dus vast goed!

En ja, sommige hobbyisten zien inderdaad de blauwe MTU als soort van schoonheidsideaal. Die zijn vaak duurder dan andere kleuren of gemengde lijnen. Zelf vind ik een mooie witte tekening veel interessanter dan een blauwe kleur. Maar ik denk dat ook dat verandert na meerdere generaties. Toch fijn dat deze soort zo ontzettend divers is, daardoor blijft het elke keer spannend wat eruit komt :)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Oh en vrijwel alle MTU lijnen zijn inmiddels niet meer zuiver. Om de blauwe kleur te verkrijgen hebben ze M.t.immaculicollis ingemengd. Dat is niet direct een ramp. Sterker nog, het is vrij lastig om zuivere kweeklijnen te verkrijgen omdat er niet heel veel import is van wildvang.

Daarnaast bestaan er in het wild ook gewoon kleurvarianten zonder tekening. Dus het ontbreken van een tekening zegt niets over de zuiverheid van je kevers. Neem M.t.immaculicollis als voorbeeld, dat is een nauwverwante ondersoort die letterlijk vernoemd is naar het feit dat 'ie geen tekening heeft. Immaculate betekend namelijk 'onbevlekt'.

Een hoop van deze kleurvarianten die in het wild voorkomen zijn ook wel beschreven. Kijk hier maar eens voor een klein overzicht:
http://www.beetlesofafrica.com/cat_sele ... ecynorhina

Daar is ook te zien dat zelfs de zwarte variant in de natuur voorkomt als het gevolg van melanisme. Dit soort individuen zijn in de hobby door selectieve kweek veel gangbaarder geworden en beschouwen we nu als een van de standaard variaties in de soort.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ach, ik merk dat licht enorm van invloed is op de foto. Ook de hoek waarin je de foto's neemt. Bijvoorbeeld wat bij mij als glanzend groen lijkt, is op de foto vaak rood. Het is lastig om de kleur die je zelf ziet ook zo op de foto te krijgen.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

@bas; Ja, die site ken ik idd, erg veel uitgebreide info. Je hebt gelijk dat je daar ook onbevlekte mtu’s ziet. Ach, misschien moet ik me ook niet zo laten beïnvloeden door al die paniekvoetbal wat onder kwekers gespeeld wordt. Gewoon mooie lijnen kweken is het belangrijkst.

@pim; Ik vind de blauwe lijnen ook niet per se het mooist. Juist een mooie tekening vind ik interessant om naar te kijken en daarom twijfel ik ook of ik nog verder kweek met deze man. Maar ik moet ook een beetje gaan uitvogelen hoe kleuren en tekeningen gaan uitpakken vanuit de ouders. Ik heb een tijd gerbils gekweekt en dan ben je bezig met o.a. dominante en recessieve kleuren. Ben benieuwd of dat bij mtu’s ook zo werkt.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bedankt voor de link naar de website met de vele vormen van Mecynorhina soorten, Bas.
Ik vond ook nog deze kaart, die eens op een Duitse site stond (hier-krabbelts.de, inmiddels ter ziele). Ik weet alleen de oorsprong van de kaart niet.
Bijlagen
mecykartea12.jpg
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

lous77 schreef: do 15 aug 2019, 10:53 "onbevlekte mtu’s"
:lol: :D :!: Heb daar toch een hele andere associatie bij.
Dacht meer aan onGevlekt of vlekkeloos (maar dat betekent ook weer iets anders :D).
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: do 15 aug 2019, 11:09
lous77 schreef: do 15 aug 2019, 10:53 "onbevlekte mtu’s"
:lol: :D :!: Heb daar toch een hele andere associatie bij.
Dacht meer aan onGevlekt of vlekkeloos (maar dat betekent ook weer iets anders :D).
Bas begon :lol:
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

lous77 schreef: do 15 aug 2019, 10:53 Ach, misschien moet ik me ook niet zo laten beïnvloeden door al die paniekvoetbal wat onder kwekers gespeeld wordt. Gewoon mooie lijnen kweken is het belangrijkst.
Nou, er is absoluut niets mis met het voorkomen van kruisingen en inteelt hoor. Dat is ontzettend belangrijk en is iets waar je altijd rekening mee zou moeten houden. Het probleem zit 'm er echter in dat veel hobbyisten best verstand hebben van het huisvesten van hun kevers en zorgen voor nakweek, maar zich niet echt verdiepen in het behouden van een gezonde populatie. Dat is voor mij ook één van de redenen dat ik vertrokken ben uit al die keverhobby-facebookgroepen. Daar kom je mensen tegen die bewust soorten gaan kruisen omdat ze dat leuk vinden en benieuwd zijn wat eruit komt. Of helemaal niet weten welke (onder-)soorten ze te koop aanbieden. Daarnaast heb ik regelmatig larven gekocht die ik na 1 ronde alweer weg gedaan heb omdat ze zo ontzettend slecht waren als gevolg van inteelt. Dat moeten we met z'n allen zien te voorkomen.

Nu heb je met M.t.ugandensis ook wel meteen een uitzondering te pakken hoor. Die man zonder tekening die jij nu hebt kan prima voor nageslacht zorgen mét een tekening. Bij een soort met zoveel variatie in uiterlijke kenmerken is het echter lastig rekenen wat je eruit gaat krijgen (zoals bij gerbils of kanaries, etc.). Je moet dan een idee hebben van de genetische compositie van je ouderdieren en die is vrijwel onmogelijk te achterhalen. Ik ben in ieder geval niet op de hoogte van lijnen waarbij dat bekend is.

Goed, uiteindelijk moet je natuurlijk voor jezelf gaan kijken wat je doet en daarbij selecteer je uiteraard enkel de individuen die jezelf het mooist vindt. Succes met de kweek in ieder geval!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ik zit nog wel in al die Facebookgroepen, omdat ik graag zie wat anderen doen, maar ik ben er idd ook niet zo happig op om te kopen van mensen die ik niet ken en/of vertrouw. Inteelt is idd onoverkomelijk, maar ik probeer, net als bij de gerbils, de lijnen van voldoende vers bloed te voorzien. Onderstaand paartje (en gevonden eitjes) is samengesteld vanuit twee verschillende kwekers, waarvan een uit Duitsland. Liefst heb ik ze van nog wat verder weg, maar in de Aziatische landen gaat de interesse vooral uit naar vliegende herten en neushoornkevers.
Ik ben ook weleens aan het steggelen geweest met iemand uit Kameroen, maar dat vertrouwde ik voor geen meter jammer genoeg.
FBBE830D-2A08-4734-8E51-8611E623520E.jpeg
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik vind je man echt prachtig! Ik vind zelf de hele donkere, waarvan je niet eens meer ziet dat/of het blauw is echt heeeeel gaaf. Nog mooier zou ik datvinden mét tekening, maar je hebt het sowieso niet zo heel erg voor het kiezen... nouja. Soms een beetje, als je zoals ik vrouwen zoekt bij een eenzame man.
Live, Larf, Love
Plaats reactie