Larven Mecynorhina polyphemus confluens

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Heel mooi Pim! Blijft inderdaad een erg mooi soort. Ik kan ook niet wachten tot mijn poppen uitkomen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Super een volle bak met polyphemus ! Ze zijn zo lekker actief en vliegen veel. Heb je een foto van het terrarium met zijn bewoners ?
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Dat is een volle bak larven! Hebben deze hun hele leven bij elkaar gezeten? Ik lees overal dat ze in L3 of eerder uit elkaar moeten vanwege kannibalisme?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Super Joey schreef:Dat is een volle bak larven! Hebben deze hun hele leven bij elkaar gezeten? Ik lees overal dat ze in L3 of eerder uit elkaar moeten vanwege kannibalisme?
Niet alles geloven wat geschreven staat. Kannibalisme is een groot woord en volgens mij heeft nog niemand dat met eigen ogen gezien. Mijn ervaring is dat ze met genoeg voer gewoon bij elkaar kunnen zitten, zonder noemenswaardige uitval.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

OK bedankt. Ik wil ook graag een keer een grotere soort gaan houden maar heb geen zin om zoveel bakjes te moeten gebruiken. Zou deze soort samen met Pachnoda aemula in een bak kunnen? (dus kevers en larven van die twee soorten in een bak) Want als er weer een terra bij moet denk ik niet dat ik ze mag van m'n moeder :D
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Als er meer dan genoeg ruimte en voedsel in je terrarium zit dan zou dat moeten kunnen qua larven. Maar wat zijn de afmetingen en wat hoe diep is de laag substraat ? Maar is het niet handiger om de larven in een box te houden ipv in het terrarium ? Als je de larven met het verschonen/verversen van het substraat in een aparte box zet kunnen ze de eitjes niet verstoren. De dames stampen het substraat goed aan nadat ze er een eitje in hebben gelegd. Zodra er dan een L3 larf voorbij komt woelen heb je kans dat de eitjes stuk gaan. Zelf heb ik maar in 1 terrarium de larven heel lang in blijven zitten samen met hun ouders. Maar dat is een substraat van 60x60x50, ruimte en vooral diepte zat.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Mijn terra is 60x30x30 met een substraat van 15-20 cm. De reden dat ik de larven, kevers en eitjes in dezelfde bak heb is eigenlijk alleen maar omdat het kan :lol: . Ik dacht dat kevers (of iig rozenkevers) een soort bolletje substraat om hun eitjes maken dus ik dacht dat dit wel bescherming zou bieden tegen larven. Dit is dus niet zo? Ik vind het geen probleem om de larven apart te houden als dat beter is, maar dacht dat dit niet nodig is bij pachnoda sp. Maar ik ben ook maar een beginner, dus zo leer ik ook eens wat! Maar ik zou dus gewoon één bak kunnen gebruiken voor de adulte pachnoda en mecynorrhina, en één bak voor de larven van deze twee soorten.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik dacht dat je mecynorhina polyphemus bedoelde. Die larven spitten de bak goed door. Meestal maakt de dame er een substraat klompje van . Maar een mecynorhina larf die al een paar maanden oud is kan dat gewoon kapot woelen.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Nee ik heb nu Pachnoda aemula en ik denk erover om ook een grote soort (zoals de M.polyphemus) te gaan houden. Vandaar mijn vraag :D . Sorry als ik onduidelijk was!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Geen sorry, lag niet aan jou ;-)
Plaats reactie