Net uitgekomen grote Mecynorhina

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Yeah ! Ook weer een mooierd ! Fijn dat je nu een man en vrouw uit hebt. Laat de baby's maar komen :lol:
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wat een mooi koppel zeg! Enig idee hoe lang de verpopping geduurd heeft? Mijn eerste cocon heb ik 19 november opgegraven, dus ik vind het wel tijd worden dat ze uit gaat komen. Zou het kunnen dat ze er wat langer over doen als het kouder is?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Bas, ze doen er zeker langer over als ze kouder gehouden worden, maar 2,5 maand vind ik wel erg lang. Weet je zeker dat er nog leven in de cocon zit?
MarcoB
L1
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 10:40

Bericht door MarcoB »

Waar zit de like knop?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Pim, dat was inderdaad ook waar ik eerder voor vreesde. Gisteravond heb ik echter nog eens gekeken en er liggen 7 mooie poppen te wachten. De oudste, de dame van 19 november, heb ik gisteravond gefotografeerd en vanochtend heb ik weer gekeken. Die is vannacht nog altijd lekker aan het draaien geweest, dus die moet nog wel leven. Ik hoop dus nog altijd dat ze gewoon wat meer tijd nodig hebben.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Mooi dat ze nog leven. Dat is het belangrijkste. Ik merk in mijn kweken ook dat de ontwikkeling ellenlang duurt in vergelijking met wat ik op het internet vind. Ik kweek de beesten op kamertemperatuur (20 gradenoverdag, 17,5 's nachts). Das een paar graden lager dan gebruikelijk en dat maakt een enorm verschil.

Nu lees ik dat je in november de cocon hebt opgegraven. Was het beestje toen al pop, of nog maar pas in het prepupaal stadium? Het opgraven van een cocon zegt natuurlijk niet dat je al een pop hebt. In dat geval is het nog niet eens zo heel uitzonderlijk dat ze er nog niet is.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het was destijds zeer zeker een pre-pop. 4 Dagen daarvoor heb ik namelijk de laatste keer gewogen. Vervolgens heb ik ze 5 weken laten liggen voordat ik een gaatje in de cocon heb gemaakt, toen was ze netjes verpopt. Grote kans dat de lagere temperaturen (ik heb ze overdag op 22-23 graden en 's nachts op 18) ervoor gezorgd hebben dat ze later pas verpopt zijn en dan is het dus niet zo'n wonder dat ze er zo lang over doen. Maar goed, ze leven nog allemaal dus ze zullen wel gewoon wat extra tijd nodig hebben. Als ze dan ook extra mooi worden heb ik daar niet zo'n problemen mee ;)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dan ziet het er helemaal goed uit. Geen reden tot zorg, wel reden tot extra geduld.... Vervelend he ;) ... Maar mooi worden ze per definitie. Een lelijke ugandensis heb ik nog nooit gezien!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

En weer een mooie grote vandaag bijna uitgekomen. Weer zo´n grote hoorn. Nu met blauwe dekschilden en een groenig halsschild. Ik ben benieuwd hoe die opdroogt. Als deze helemaal uit is ga ik hem ook opmeten en hier posten.
Bijlagen
MTU blauw.JPG
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Zag dat deze net uit de cocon gekropen was. Hij heeft inderdaad donkerblauwe dekschilden en meet 7,5 cm. Leuk resultaat.
Plaats reactie