Eindelijk mijn eerste kevers!

Stel je kevers voor, plaats foto's van je terraria en meer van dat soort zaken
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Eindelijk mijn eerste kevers!

Bericht door bas »

Afgelopen weekend zijn dan eindelijk mijn eerste kevers uit de grond gekropen! Nu lopen er al 4 Chlorocala africana africana en een Cyprolais hornimanni rond.

Ik heb echter ook nog een aantal cocons liggen en daar heb ik toch nog een vraag over. Gezien ik eerder heel veel uitval gehad heb tijdens de verpopping (schimmelende larven in de cocon of volgroeide kevers die de cocon niet uit konden komen) vraag ik me toch af wat ik het beste met de cocons kan doen. De ene keer lees ik namelijk dat ik de cocons het beste in aparte bakjes kan leggen op een laagje substraat dat redelijk droog gehouden wordt, de andere keer lees ik dat ik de cocons beter in de bovenste substraatlaag kan laten liggen die licht vochtig gehouden wordt. Met beide methodes heb ik problemen gehad, dus kan iemand me misschien tips geven voor een beter resultaat?

Verder heb ik nog vier Xylotrupes gideon sumatrensis larven die al flink aan het groeien zijn. Ze waren L1, toen ik ze kreeg dus ze zijn al aardig in omvang toegenomen.
Ook ben ik nog op zoek naar wat leuke andere soorten, maar hier op het forum is het aanbod niet heel groot. Heeft er toevallig nog iemand iets leuks zitten dat ik over kan nemen?
Bijlagen
Xylotrupes
Xylotrupes
Chlorocala bakje
Chlorocala bakje
Cyprolais hornimanni
Cyprolais hornimanni
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Ha die bas!
Dat zijn de berichten ;).
Echt prachtbeesten !
Ik denk dat je het beste de poppen half moet ingraven in een apart bakje met 2/3 cm humus. ( Horizontaal )
Alleen als er schimmel opkomt denk ik dat je het te vochtig gehouden hebt, als je het te vaak sproeit, neemt de cocon dat vocht op en onstaat dus die schimmel.
Laatst gewijzigd door MatthijsB op zo 30 mar 2014, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zoals Matthijs al aangeeft denk ik dat je ze te vochtig hebt liggen of teveel sproei hoewel elke hobbyist zijn eigen methode heeft. Wat voor de een werkt, werkt soms bij de ander totaal niet. Ik stop dan cocons van vooral de grotere soorten (Pachnoda's, Eudicella's en Chlorocala's laat ik tegenwoordig gewoon in de larvenbak zitten) in een apart bakje met hun eigen larf/opkweek humus waar ik dan bovenop de cocons nog een cm of 2 a 3 strooi. Zo worden ze niet door de actieve larven gestoord en blijven ze (bij mij) goed qua vochtigheid. Sproeien doe ik nooit over de cocons omdat zo bij mij dan geheid gaan schimmelen. Wellicht kun je de cocons een 2 of 3 verschillende manieren proberen te verzorgen en zo erachter komen wat voor jou het beste werkt.
Ivm tijdgebrek heb ik vorig jaar alle soorten imago's bij elkaar in en groot terrarium gedaan zodoende kan ik tot de uitkomst larven niets aanbieden omdat ik geen idee heb wat wat is :-( Gelukkig hebben ze niet stil gezeten en verwacht ik dit jaar vers imago's aan te bieden. Die eerste zijn een week of 2 geleden in hun cocon gegaan... Wordt zeker vervolgd.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik blijf het fascinerend vinden wat ik allemaal aan kevers in mijn bakken aantref. Gister vond ik deze Pachnoda sinuata flaviventris waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. Ik heb een bakje met 8 larven gekocht (L1 en L2) welke allemaal Cyprolais hornimanni zouden zijn. Mooi niet dus! Naast een enkel hornimanni vrouwtje lopen er ook twee Pachnoda marginata en nu dus ook een flaviventris rond. Dat is allemaal leuk en aardig, maar het wordt zo wel lastig om voor nageslacht te zorgen.

Ondanks dat jullie waarschijnlijk meer dan genoeg van deze kevers langs hebben zien komen leek het me toch leuk om wat foto's te delen. Vooral de achterkant vind ik zo leuk :)
Bijlagen
944586_10151832497353092_479462812_n.jpg
1146636_10151832501468092_1894639598_n.jpg
1097975_10151832511018092_1203881860_n.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Nog een paar :)
Bijlagen
15631_10151832501123092_120772669_n.jpg
935897_10151832500963092_1753128221_n.jpg
17763_10151832497688092_1270683814_n.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ziet er goed uit :D Wel jammer dat de uitkomsten niet kloppen met wat je hebt aangeschaft :( Waar heb je ze gekocht ?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Na wat problemen met mijten en ander ongedierte lijken de meeste kevers het toch gered te hebben. Alle 8 de Cyprolais (die ik als L2 gekocht heb) zijn de afgelopen weken uitgekomen. Het begon met een man, toen nog een, toen nog een en uiteindelijk had ik 6 mannen rondlopen. Gelukkig kwamen uit de laatste twee cocons nog twee vrouwtjes dus de kans op een volgende generatie is in ieder geval iets groter geworden.
Ik had ook 8 Chlorocala larven waarvan er tot nu toe slechts 3 uitgekomen zijn. 2 Mannen en een vrouwtje. De allereerste cocon heb ik gister opengemaakt omdat die er al een maand lag en die kever heeft het jammer genoeg niet gehaald. Helemaal ontwikkeld tot imago, maar vervolgens waarschijnlijk niet genoeg energie om uit de cocon te komen. Hopelijk komen er nog een paar imago's bij en kan ik ook hiervan de lijn doorzetten.
Mijn Pachnoda's beginnen langzamerhand ook uit te komen, van de 20 larven zijn er nu 2 uitgekomen en de rest zal waarschijnlijk niet meer heel lang op zich laten wachten.

Ik heb nu alles bij elkaar in een terrarium gezet, wat ik zo ingericht heb dat je er van alle kanten naar kan kijken. Een dikke laag substraat op de bodem, flink wat klimmogelijkheden en de kevers gaan helemaal los! Dat is toch wel de kroon op het werk, na maanden enkel naar bakken te kijken.

De komende weken ga ik de verschillende soorten los in bakken zetten. Wat zou daarvoor een goede strategie zijn? Steeds een koppel per bakje of kan ik net zo goed 2 vrouwtjes en 3 mannen in een bak zetten? 6 Mannen op 2 vrouwtjes lijkt me wat overbodig, of niet?
Bijlagen
photo-46.JPG
1.jpg
photo-41.JPG
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Leuk om je bak te zien en ditmaal met keverts ! :-) Ziet er allemaal goed uit ! Als je de kevers in kweek bakken gaat zetten kun je bijv 1man op 3 vrouwen zetten en na een week of 3 kun je de man er zelfs uithalen. Als er teveel mannen bij zitten krijgen de dames soms geen rust of ploegt meneer vrolijk door het broed substraat waarbij hij eitjes kan beschadigen.
Weet je al of dePachnoda sinuata flaviventris man en vrouw zijn ?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

De pachnoda's zijn twee mannen, maar hopelijk komen daar de komende weken nog wat meer kevers bij en heb ik daar ook wat vrouwen tussen zitten.

Vandaag heb ik van de Cyprolais en van de Chlorocala wat koppels in aparte kweekbakjes gedaan. Bij de Cyprolais 2 mannen met 2 vrouwtjes (ik had 2 vrouwen en 8 mannen) en bij de Chorocala een vrouw met een man. Ik weet dat de verdelingen alles behalve ideaal zijn, dus ik hoop dat het wat gaat worden.
De overige mannetjes heb ik allemaal samen in het terrarium zitten. Dat ziet er leuk uit en met al die extra mannetjes kan ik toch niet kweken.

Zaterdag zag ik dat ook de Xylotrupes aan het verpoppen zijn. Een mooi mannetje met een flinke hoorn zit tegen de wand van de bak aangeplakt dus die kan ik goed in de gaten houden. Ondanks al het ongedierte lijkt het er dus op dat de schade beperkt is gebleven :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ach dat terrarium is groot genoeg voor de mannen en zo heb je ook niet het probleem dat je niet weet van welk soort je larven zijn. ;-) Top dat er alweer een Xylotupes op komst is !
Plaats reactie