Hoe diep moet de bodem zijn ? [ Natan]

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Hoe diep moet de bodem zijn ? [ Natan]

Bericht door Petra »

Natan schreef:hej,
ik gebruik turf en wat potgrond en bladeren gemengd zo'n 10 cm hoog is dit geschikt voor kevers in te kweken?

Natan
Je eigen gras is groener dan je denkt
Robke
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 16:31

Bericht door Robke »

Hallo,

ik zou gewoon de bladmolm gebruiken, kun je zo halen in het bos. soms kan je er wat oude potgrond door mengen zodat het wat beter vocht vast houdt. 10 cm is wat laag, ik zou minstens 15 / 20 cm nemen, dan is de vochtigheid beter te regelen.

een stelregel is ongeveer 8 x de lengte van de kever, zo diep.

mvrgr,

Rob
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Robke schreef:Hallo,
een stelregel is ongeveer 8 x de lengte van de kever, zo diep.
dat wordt leuk met een Dynastes hercules van 15cm.
dan heb je een bak aarde nodig van 1,2 meter.

stelregel die ik gebruik is 3x de lengte van de kever met een minimum van 10cm
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Robke schreef:Hallo,

ik zou gewoon de bladmolm gebruiken, kun je zo halen in het bos. soms kan je er wat oude potgrond door mengen zodat het wat beter vocht vast houdt. 10 cm is wat laag, ik zou minstens 15 / 20 cm nemen, dan is de vochtigheid beter te regelen.

een stelregel is ongeveer 8 x de lengte van de kever, zo diep.

mvrgr,

Rob

Speciale stelregel ;) Volgens het boek "For the love of Rhinoceros and ..." moet de hoogte van het substraat 4 à 5 maal de maximale dikte van de larve bedragen. Kleinere hoogte mag ook, maar aangewezen is dan de doos lichtjes te overvullen waardoor bij het sluiten van de doos een lichte druk wordt uitgeoefend op het substraat. Reden hiervoor is dat de larven gewoonlijk zichzelf tot op een veilige diepte gaan ingraven en bij deze lichte druk zullen deze stoppen met graven op nogal oppervlakkige hoogte.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Bahamut schreef: Speciale stelregel ;) Volgens het boek "For the love of Rhinoceros and ..." moet de hoogte van het substraat 4 à 5 maal de maximale dikte van de larve bedragen. Kleinere hoogte mag ook, maar aangewezen is dan de doos lichtjes te overvullen waardoor bij het sluiten van de doos een lichte druk wordt uitgeoefend op het substraat. Reden hiervoor is dat de larven gewoonlijk zichzelf tot op een veilige diepte gaan ingraven en bij deze lichte druk zullen deze stoppen met graven op nogal oppervlakkige hoogte.
Intressant dit!
Had er nog niet eerder van gehoord maar het is heel logisch en vind het een goede tip!
Je eigen gras is groener dan je denkt
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Bahamut schreef: Volgens het boek "For the love of Rhinoceros and ..." moet de hoogte van het substraat 4 à 5 maal de maximale dikte van de larve bedragen.
dit geldt dan voor de larvebak en niet voor de bak waar de kevers hun eieren in leggen.
dan zou je namelijk in eerste instantie met een substraatdikte van 1,5cm genoeg hebben (net uitgekomen larve is niet zo dik)
de imago legt hier echter geen eieren in.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Harald schreef: dit geldt dan voor de larvebak en niet voor de bak waar de kevers hun eieren in leggen.
dan zou je namelijk in eerste instantie met een substraatdikte van 1,5cm genoeg hebben (net uitgekomen larve is niet zo dik)
de imago legt hier echter geen eieren in.
Ik dacht dat het om de larven ging.
De regel voor de eileg is 3 X de lengte van het grootste vrouwtje als diepte.
Plaats reactie