Kweek mislukt

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Kweek mislukt

Bericht door Petra »

Nou, volgens mij is mn kweek gruwelijk mislukt.

Ik ben mn bodem eens gaan omwoelen, maar heb niets gevonden wat op een eitje leek,
denk dat het dus helemaal mislukt is :(

Ik laat zeker mn bodem nog staan,
besproei em een x per week ongeveer, en ga hopen dat ik over een maand of 2 toch wat larven zal vinden.
Anders wordt het helaas toch nieuwe larven aanschaffen.

Erg zonde, want had graag een dynastes soort erbij genomen,
maar aangezien deze kweek vermoedelijk mislukt is,
ga ik nog echt even niet aan de wat moeilijkere soort beginnen :cry:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Robke
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 16:31

Bericht door Robke »

wat voor kweek was het? hoe heb je de kweek opgezet? pas op dat het niet te nat wordt! met dat soort info kunnen we misschien helpen wat te verbeteren.

groeten,

Rob
Robke
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 16:31

Bericht door Robke »

ik was wat te snel zag ik...

ik laat de bodem meestal met rust tot alle kevers dood zijn, en dan nog een paar weken. dan heb je minder kans dat je de kwetsbare eitjes of L1 larfjes beschadigd.
de bodem moet niet te vochtig zijn. bovenop mag best wat droog, als het dieper maar wel vochtig is. dus een dikke laag is wel zo makkelijk. deze kevers hebben ook licht nodig. of hier per se uv bij moet zijn weet ik niet, maar bij mij krijgen dit soort kevers veel licht, wat wel goed werkt. temp ook, kamertemp kan, maar als je wat verwarmt krijg je meer eitjes. anders zou ik het ook niet weten.

groeten,

Rob
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Hoi Rob,

bedankt voor je antwoord, en liever te snel als helemaal niet LoL

Maar ik heb mn bodem nu zeker ook al een week of 3/4 staan,
ga binnenkort toch maar wéér op zoek naar eitjes, bij mn andere kevertjes ben ik vandaag 2uur bezig geweest met uitzoeken, maar het resultaat was er zeker naar.
Ik hoop echt dat er nog wat eitjes inzitten anders is het dubbel zonde.

Mijn bodem is altijd licht vochtig geweest en staat nu wat droger maar sproei trouw nog 1x per week,
en heb de lamp uitgedaan.
Lijkt mij dat dat voor nu voldoende moet zijn, vochtiger houd ik em ook niet omdat ik 1 eitjes had welke op uitkomen stond toen de mijt zich eraan vergreep :evil:

En de soort vind ik ook erg mooi, dus hoop echt dat ik nog een klein beetje mazzel heb,
anders wordt het toch echt weer een groep larven aanschaffen ;)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Robke
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 16:31

Bericht door Robke »

succes er mee in ieder geval. ik begin een kweek meestal met minstens 10 larven. dan heb je geen last als er eens een larf doodgaat of de verdeling mannen / vrouwen.
met dynastes ben ik ooit begonnen met een enkel paartje, dat is ook mooi uitgegroeid maar ook niet zonder slag of stoot.

mvrgr,

Rob
Plaats reactie