P. fissipuncta

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Bdeclercq
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 aug 2021, 11:37

P. fissipuncta

Bericht door Bdeclercq »

Hallo iedereen,

Ik ben sinds enkele dagen lid op dit forum, bij mijn voorstelling liet ik al weten dat ik o.a. P. fissipuncta heb, deze waren weliswaar aan het verpoppen op dat moment.
Al enkele dagen was ik in blije verwachting van de eerste kever en ja hoor, deze ochtend zag ik dat één van de poppen open was en er een kever wat 'sprintjes' aan het lopen was :D
Een vrouwtje als ik me niet vergis (is dit op dezelfde manier te onderscheiden als bij de P. marginata ?)

Hopelijk laten de anderen niet lang meer op hen wachten, volgens mij zullen ze elkaar wel snel opvolgen aangezien ze ongeveer op hetzelfde moment begonnen zijn met verpoppen.
7D93F7F4-D685-42E6-9279-54064DE0C47E_4_5005_c.jpeg
7D93F7F4-D685-42E6-9279-54064DE0C47E_4_5005_c.jpeg (23.29 KiB) 265 keer bekeken
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Leuk! Geslachtsonderscheid is inderdaad hetzelfde. Pachnoda hebben een snelle levenscyclus, dus de volgende zullen inderdaad snel komen als de larven even oud waren.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Toch mooi, deze Pachnoda's...
Klein, maar kleurrijk...(kever zijn afbeelding op zijn rug, lijkt op een doodskop met een snor).
Bdeclercq
Ei
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 13 aug 2021, 11:37

Bericht door Bdeclercq »

Sinds eergisteren zijn er nog eens twee kevers uit hun cocon gekropen.
Wat me wel opvalt is dat ze niet echt een rustperiode inlassen onder de grond... kan het zijn dat ze hun rustperiode niet nodig hebben gehad of dat ze hun rustperiode in hun cocon hebben door gebracht ?

van de in totaal 3 kever die ik nu heb zijn er twee heel de dag actief, eentje blijft onder de grond.
de twee actieve kever eten nog niet echt veel, is dit normaal gedrag in het begin ?

groeten
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dat ze onder de grond kruipen dat doen ze altijd. En waarom ze geen pauze hebben gehouden, is mij ook niet duidelijk, misschien niet nodig geweest of te warm? Lig ook aan de temperatuur. Hoe kouder hoe minder dat ze eten...Des te warmer.....hoe actiever ze ook zullen zijn en meer zullen eten. Hoewel 2 a 3 kevers niet veel eten.
Plaats reactie