Mecynorrhina Torquata Ugandensis Blueline Greenline beginner pdebie

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Mecynorrhina Torquata Ugandensis Blueline Greenline beginner pdebie

Bericht door P2debie »

Beste lezer,

Dit zijn de 2 soorten die ik al keverkweker naast de P. Muelleri's kweek.
De +-blauwe gekocht via marktplaats, en de +-groene van Nadinosaur.

De blauw zijn begin L2 en rond de 10gr en de groene begin L3 ronde 20gr.

Beide soorten heb ik op alleen eiken/beuken bladsubstraat.
De mannetjes hou ik apart omdat ze weleens door de vrouwen in popfase gebracht kunnen worden terwijl ik ze juist hun eigen tempo tot popfase wil laten bepalen.
De vrouwen zitten per 2 in een 5l bak, en de mannen per stuk in een 2l bak. Dit wil ik nog opschroeven naar 10l als dit nodig blijft te zijn.

Mijn kweekruimte is op zolder en wordt verwarmd dmv een elektrische kachel tot 22°C.

Deze larven krijgen vanaf nu elke 2 weken 1a2 kattenbrokjes per keer.
Deze liggen op het substraat en zal ik elke 2dagen controleren als ik de flakesoil om woel.
Juist op het substraat, omdat ik verwacht dat als ze niet binnen 2weken opgegeten worden en ze liggen in het substraat of op de bodem dat ze zullen beschimmelen en ik heel de bak moet verschonen terwijl ik ze juist alle rust wil geven.
Bijlagen
De mannen
De mannen
20201219_212112.jpg (145.81 KiB) 221 keer bekeken
De vrouwen naar de Phalacrognathus Muelleri
De vrouwen naar de Phalacrognathus Muelleri
20201219_212108.jpg (144.54 KiB) 221 keer bekeken
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Foto van de ouders;
Bijlagen
Blauwe man, geen foto van de vrouw
Blauwe man, geen foto van de vrouw
20201220_173320.jpg (107.82 KiB) 217 keer bekeken
Man
Man
IMG-20201218-WA0003.jpg (60.29 KiB) 217 keer bekeken
Vrouw
Vrouw
IMG-20201218-WA0004.jpg (69.39 KiB) 217 keer bekeken
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Kijk aan!
De L2 blue's zitten perstuk mooi in een 1L pot van plastic en/of glas.
Gevuld met bladsubstraat en wat gehakselt Shii-take witrot zaagsel!
Over 4 weken weer controleren of ze L3 zijn, dan gaan ze de 5L in en krijgen ze brokken!
Bijlagen
20201225_132142.jpg
20201225_132142.jpg (126.63 KiB) 198 keer bekeken
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Gewoon als L3 lekker in diezelfde potten laten zitten, dat gaat prima. Ik heb ze hier probleemloos in 1 literbakjes of met 5-10 in een 10 literbak. Brokken kun je overwegen, maar raad ik voor een eerste poging altijd af. Bovendien is het niet noodzakelijk om grote kevers te verkrijgen. Voor beginners die nog ervaring op moeten doen op het gebied van vochthuishouding van het substraat resulteert het in veel gevallen in problemen met schimmels en mijten. Zou jammer zijn als je eerste poging daardoor mislukt.

Mocht je direct of formaat willen kweken zul je moeten beginnen met het verlagen van de temperatuur van de omgeving. Bij 22 graden verloopt de cyclus snel en krijg je kleinere kevers. Bij kamertemperatuur 18-20 graden duurt de cyclus langer en krijg je grotere kevers. Blijft in het begin een kwestie van fine tunen.

Veel succes en vooral plezier toegewenst! :)
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

bas schreef: zo 27 dec 2020, 11:24 Gewoon als L3 lekker in diezelfde potten laten zitten, dat gaat prima. Ik heb ze hier probleemloos in 1 literbakjes of met 5-10 in een 10 literbak. Brokken kun je overwegen, maar raad ik voor een eerste poging altijd af. Bovendien is het niet noodzakelijk om grote kevers te verkrijgen. Voor beginners die nog ervaring op moeten doen op het gebied van vochthuishouding van het substraat resulteert het in veel gevallen in problemen met schimmels en mijten. Zou jammer zijn als je eerste poging daardoor mislukt.

Mocht je direct of formaat willen kweken zul je moeten beginnen met het verlagen van de temperatuur van de omgeving. Bij 22 graden verloopt de cyclus snel en krijg je kleinere kevers. Bij kamertemperatuur 18-20 graden duurt de cyclus langer en krijg je grotere kevers. Blijft in het begin een kwestie van fine tunen.

Veel succes en vooral plezier toegewenst! :)
Bedankt voor je wijsheid Bas!
De muelleri's zou ik inprencipe wel rond de 22-24 kunnen houden heb ik gelezen.
Ik heb nu ook prosopocoilus giraffa die ik nog ietsje warmer houdt.
Ik wil inderdaad dus ook al stoppen met de kattenvoer, dit trekt inderdaad veel mijten aan!
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het is niet dat je geen brokken kan gebruiken, maar ik raad het nooit aan voor iemand die net begint. De kans dat je schimmel en ongedierte krijgt is redelijk groot, dus zeker bij een eerste poging zou ik het niet riskeren. Zodra je het een beetje onder de knie hebt kun je lekker gaan experimenteren.

Succes!
Plaats reactie