HELP

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

HELP

Bericht door Ramon »

Heeft iemand een idee wat hier kan zijn gebeurd....

Gisteren alles ok, vanochtend vind ik ineens alles en iedereen zo ineens dood in de bak. P.fissipuncta.

Lijkt of ze als raketten uit de grond geschoten zijn en ter plekke ineens dood.

Alle info is welkom...
20201128_dood.jpg
20201128_dood.jpg (151.45 KiB) 945 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Wat heb je gisteren gedaan? Substraat vervangen? alle larven gehanteerd? En had je dan iets geks gedaan? schoonmaakmiddel, hond/kat ontvlooid.... anything ?
Live, Larf, Love
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Zitten er luchtgaten in je box?
ArthurV
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 22:18

Bericht door ArthurV »

O jee dat ziet er triest uit Ramon.
Heel vreemd dat alles ineens dood is.
Heb je iets bijzonders gedaan met de bak? Kan een of andere verontreiniging de oorzaak zijn zoals Mirkku zegt?
Plotselinge sterke temperatuurdaling die ze niet overleefd hebben?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bovenop het substraat dood liggen wijst op zuurstofgebrek, zeker als het binnen een dag gebeurt. Dan moet het iets heftigs geweest zijn namelijk.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Verdorie wat balen Ramon! Mijn ervaring met dit verschijnsel dat er te weinig zuurstof is of een te hard oplopende temperatuur. Dat kan komen door te weinig verlichting maar ook door iets wat ligt te gisten of verteren. Daar kan de temperatuur flink vandoor oplopen en gassen vrijkomen. Heb het gehad met een bepaald houtsoort zaagsel wat ik door het substraat mengde. Dat ging reageren en poef alle larven dood / half dood.
Kou zorgt er meestal voor dat ze juist dieper wegkruipen in het substraat. Ik hoop dat je nog kunt achterhalen wat de oorzaak is geweest. Laat je het ons weten dan? Hier kunnen wij allemaal weer van leren. En sterkte man!
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Hoi allemaal, dank voor jullie reacties. Ik heb zelf ook aan al deze zaken gedacht.
Maar ik had niets vervangen, toegevoegd oid. De temperatuur is in die kamer overal gelijk. Deze bak stond boven op eenzelfde bak, ook met p. Fissipuncta. Zelfde grond, zelfde bak, zelfde beluchting. Enkel in de onderste bak waren de larven al wat verder in ontwikkeling.
Met de onderste bak was niets aan de hand. Ook niet met alle andere 10tallen bakken in die ruimte.

Alleen nu komt ie.......

Ik ruim nooit snel iets op omdat ik al een keer eerder gezien had bij 1 larve dat het leek dat ie dood was, maar later toch niet....Dus.....

Heb ik eerst alle larven verzameld, afgespoeld en vervolgens op wat substraat in een terrarium van 24 graden gelegd.

Na een uur of zo zag ik een kleine beweging bij 3 larven. Vervolgens heb ik ze de rest vd dag niet bekeken, maar pas aan einde van de dag gecontroleerd.

En hoe bizar.... Maar 5 dode larven, allemaal een verschillend stadia. De rest kruipt rond.
Verder de bakjes weer aangevuld met bladcompost. Heb sinds die dag maar niet meer gekeken,om ze vooral niet te storen.

Mijn vermoeden, toch een zuurstof te kort, echter weet niet waarom. Ik heb geen gisting/rotting gezien, geroken oid. Grond had ook normale temperatuur,rook ook gewoon zoals anders.

Zal komend weekend eens kijken hoe het erbij hangt...

Dank voor jullie tips!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Jammer dat er 5 dood zijn maar jeetje wat een geluk dat de rest nog leeft!!! Je hebt de boel nog aardig gered met je snelle handelen.
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Ja denk het ook.
Net even alles bekeken, 1 extra dode, aangevreten door de rest. Gelukkig is de rest weer lekker actief.
Plaats reactie