cocon gebroken

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Cediie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:43

cocon gebroken

Bericht door Cediie »

Hoi allemaal!

Ik ben helemaal nieuw in het kweken van kevers. Ik heb twee soorten larven waarmee ik begonnen ben; pachnoda fissipuncta en eudicella aetiopica. Nu zag ik van de week dat ik van de laatste soort al 6 coconnetjes in de bak had zitten. Moeten deze apart van de larven? Of kan ik ze ook laten ontwikkelen in de bak?

Nu zag ik dat van 1 van de 6 larven de cocon gebroken was, helemaal doormidden. De larve zag er nog gewoon als een L3 larve uit. Maakt het zelf de cocon weer heel, of moet ik een 'surrogaat cocon' maken? (Dit heb ik weer ergens voorbij zien komen). Uiteraard wil ik het zo goed mogelijk doen en zorgen dat al mijn kevers uiteindelijk uitkomen. Klopt het ook dat de coconnen beter wat droger kunnen liggen dan te nat? Waar ze inliggen voelt aan als potgrond.

De bakken staan in mijn woonkamer, met een flinke laag loofhumus uit het bos en rijpe banaan. Verder zitten er gaatjes in de bakken en is het standaard rond de 18 graden in mijn woonkamer. Ik heb voor de imago's al een terrarium klaar staan met warmtelamp.

Alle tips zijn welkom! :D

Groetjes Mercedes
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Hoi!

Leuk dat je kweek al zo goed gaat, Pachnoda kevers zijn super leuk en 'kunnen wel tegen een stootje' de andere soort heb ik zelf niet gehad maar is ook niet heel veeleisend.