cocon gebroken

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Cediie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:43

cocon gebroken

Bericht door Cediie »

Hoi allemaal!

Ik ben helemaal nieuw in het kweken van kevers. Ik heb twee soorten larven waarmee ik begonnen ben; pachnoda fissipuncta en eudicella aetiopica. Nu zag ik van de week dat ik van de laatste soort al 6 coconnetjes in de bak had zitten. Moeten deze apart van de larven? Of kan ik ze ook laten ontwikkelen in de bak?

Nu zag ik dat van 1 van de 6 larven de cocon gebroken was, helemaal doormidden. De larve zag er nog gewoon als een L3 larve uit. Maakt het zelf de cocon weer heel, of moet ik een 'surrogaat cocon' maken? (Dit heb ik weer ergens voorbij zien komen). Uiteraard wil ik het zo goed mogelijk doen en zorgen dat al mijn kevers uiteindelijk uitkomen. Klopt het ook dat de coconnen beter wat droger kunnen liggen dan te nat? Waar ze inliggen voelt aan als potgrond.

De bakken staan in mijn woonkamer, met een flinke laag loofhumus uit het bos en rijpe banaan. Verder zitten er gaatjes in de bakken en is het standaard rond de 18 graden in mijn woonkamer. Ik heb voor de imago's al een terrarium klaar staan met warmtelamp.

Alle tips zijn welkom! :D

Groetjes Mercedes
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Hoi!

Leuk dat je kweek al zo goed gaat, Pachnoda kevers zijn super leuk en 'kunnen wel tegen een stootje' de andere soort heb ik zelf niet gehad maar is ook niet heel veeleisend.

Met kleine kever soorten heb je kans dat ze een nieuwe cocon maken als hun eerste mislukt, maar ik heb ook weleens gezien dat de larf verpopt gewoon bovenop los substraat. Helaas kan het ook gebeuren dat de larf het niet overleeft omdat het teveel energie heeft kwijtgeraakt aan de cocon, maar dat zal de tijd uitwijzen. Zelf heb ik geen goede ervaring met de surrogaat cocon, ik heb het twee keer geprobeerd maar helaas zonder succes. Misschien dat anderen hier nog iets over kunnen vertellen.

Zelf laat ik de cocons van Pachnoda in dezelfde bak zitten als de larven, met grotere keversoorten leg ik ze vaak in aparte bakjes. Het substraat voor cocons mag inderdaad wat droger zijn dan voor larven. Als je dezelfde bak gebruikt is het ook prima als je de cocons in de bovenlaag hebt die is over het algemeen iets droger dan de rest.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Kapotte cocons zijn een uitdaging :D Soms kun je de larf redden en soms lukt het gewoon niet. Het is idd zo zoals Koejj zegt dat de larf vaak al heel veel energie heeft verbruikt om de cocon te bouwen. Soms bouwen ze alsnog een nieuwe maar vaak gaan ze als losse larf uiteindelijk dood onderin de bak. Mocht de nieuwe cocon bouwen gelukt zijn dan is de hoop dat de larf energie genoeg over heeft voor de overgang van larf naar pop. En daarna is er nog energie nodig om van week popje uit te komen en daarna zijn vleugels op te pompen en de cocon open te breken. Er zijn dus heel veel processen afhankelijk van de energie die de larf nog heeft.
Zelf probeer ik de cocon bijna altijd te reparen als het een larf is. Een pop leg je makkelijker in een pseudo cocon, een larf gaat er sneller uit. Ook is een hele dichte cocon een veilige omgeving voor de larf / pop die dan op zijn kwestbaarst is voor oa roofdiertjes, collega larven die hem voor eiwit en proteïne bom kunnen aanzien en voor andere invloeden waar hij zich in deze fase niet tegen kan verdedigen of naar betere omstandigheden kan weg kruipen.
Het repareren kan op verschillende manieren. Als de scheur goed aansluit en in liggende stand niet open staat dan kun je hem apart leggen on een bakje substraat en een groot stuk blad wat ruim over de scheur / cocon valt eropleggen en daar weer substraat op leggen. Zo is de cocon toch een soort van afgesloten en heb je grote kans dat de larf blijft zitten.
Als het gat groter is dan kun je ervoor kiezen om er een stuk dood blad overheen te lijmen. Ik gebruik daarvoor Hema kinderlijm zonder al teveel gekke of schadelijke stoffen erin. Behangplaksel kan denk ik ook wel (die je zelf aanmaakt van zo'n pakje poeder). Let wel op dat de cocon dan droog genoeg moet zijn om te kunnen plakken. Als het eenmaal zit kun je hem zonder problemen weer in een apart bakje onder een laagje substraat leggen.
Kijk ook goed wat de oorzaak kan zijn.
Te nat substraat is scheurende cocons
Teveel gestoord door andere larven kan ook schade geven
Of gewoon pech🤔
Plaats reactie