Kweekvragen

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Cediie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:43

Kweekvragen

Bericht door Cediie »

Hoi!

Sinds ongeveer een week ben ik bezig met kevers kweken. Natuurlijk wil ik het niet verpesten en zit ik toch nog met een aantal vragen. Heb me al ingelezen op dit forum maar kwam er toch niet helemaal aan uit.

Ik heb nu larven van de Pachnoda Fissipuncta (L3) en de Proteatia speciosissima. (L1,L2)
De larven van de pachnoda heb ik nu in een 2 literbak met bosgrond waar ze in gekomen zijn, en een paar stukjes komkommer.
De larven van de proteatia heb ik nog in het bakje waar ik ze in heb gekregen (zijn eergisteren binnen gekomen) en eensgelijks twee plakjes komkommer bij gedaan.

Kan ik deze larven beide het beste in een 10 literbak houden, en de grond aanvullen met bosgrond en hout? Zo heb ik het begrepen uit het forum.

Ook vroeg ik me af of ik de L3 larven al in mijn terrarium kan houden met de wandelende takken. In dit terrarium heb ik bosgrond van 10cm dik, met eikenblad humus en hele eikenbladeren erop. Ook heb ik twee rottende takken erin gelegd en zit er een warmtelampje in.

Waar bewaren jullie je bakken met larven? En hoe vaak checken jullie om te kijken of er nog genoeg voeding in zit en of het nog vochtig genoeg is?

Note; dit bericht is van ongeveer een week geleden. Ik zag dat het verkeerd geplaatst was. De larven zitten nu beide apart in een 10 liter bak met 10 cm bosgrond. Bij de ene bak zat er gister schimmel op en dit heb ik er afgeschept. Ik denk dat het de kattenbrokjes waren. Iemand tips?

Alvast bedankt.
Groetjes Mercedes
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Denk dat je beide bakken gewoon tot aan de rand moet vullen.
Pachnoda Fissipuncta kunnen dacht ik gewoon op bladsubstraat en de Proteatia speciosissima daar zou ik persoonlijk Flake-soil aan toevoegen of helemaal op Flake-soil.
Ik weet niet hoeveel larven je van elke soort hebt maar misschien is een 10ltr bak zelfs te klein.


Ik heb geen ervaring met deze soorten, en kan je dus alleen doorgeven wat ik bij anderen heb gezien.
Cediie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:43

Bericht door Cediie »

Maurice schreef: ma 05 okt 2020, 17:24 Denk dat je beide bakken gewoon tot aan de rand moet vullen.
Pachnoda Fissipuncta kunnen dacht ik gewoon op bladsubstraat en de Proteatia speciosissima daar zou ik persoonlijk Flake-soil aan toevoegen of helemaal op Flake-soil.
Ik weet niet hoeveel larven je van elke soort hebt maar misschien is een 10ltr bak zelfs te klein.
Van beide larven heb ik er 10. Bedankt voor je reactie, ik zal het eens uit gaan zoeken.

Groetjes,
Mercedes
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Geen dank.

Hoop dat Pim of lous je hun ervaring kunnen en willen delen.
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

De p.fissipuncta heb ik op bladsubstraat. Ik denk dat ik amper 10cm had, en had bij eerste check al 100 larven, van 10 kevers. De eerste kevers beginnen dood te gaan en de nieuwe zitten al in poppen. In dezelfde bak zitten nog steeds larven, laat ik rustig hun gang gaan. Eten ook mee van komkommer en banaan want zie ze het gewoon de grond in trekken.
Cediie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:43

Bericht door Cediie »

Ramon schreef: di 06 okt 2020, 20:41 De p.fissipuncta heb ik op bladsubstraat. Ik denk dat ik amper 10cm had, en had bij eerste check al 100 larven, van 10 kevers. De eerste kevers beginnen dood te gaan en de nieuwe zitten al in poppen. In dezelfde bak zitten nog steeds larven, laat ik rustig hun gang gaan. Eten ook mee van komkommer en banaan want zie ze het gewoon de grond in trekken.
Dat klinkt goed. Heb met meerdere kwekers gesprekken gehad en daar is uit gekomen dat ik de pachnoda en Protaetia niet samen kan houden, en dat als ik alle kevers van de protaetia samen houdt de mannetjes onderling gaan vechten. Mijn bedoeling was een mooie showbak maar dit gaat dus helaas niet lukken waardoor ik de keuze heb gemaakt de protaetia weg te doen en eerst te beginnen met alleen de rozenkever.

Het zijn L3 larven, dus ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat ze gaan verpoppen. Kan ik de poppen dan het beste in de bak leggen? Heb verschillende manieren gelezen op het forum; of in de bak laten zitten, of in een nieuwe bak bovenop wat substraat.

Groetjes Mercedes
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Alle mannen vechten wat dat betreft.
Welke soort je ook neemt.
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Ik heb de poppen apart in bak op wat substraat, zodat ze wat droger liggen. Dan verstoren de larven iig de poppen nooit.
Plaats reactie