Larven ->cocon

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Larven ->cocon

Bericht door Maurice »

We hebben hier een MTU L3 liggen die eigenlijk ver voor lag op de andere van de aangeschaft groepje.
Ze zijn als L2 binnen gekomen tussen de 2 en 5 gram.
Maar deze nam een sprint in groei (grote en gewicht)
Gevolgd door een 2de.
De grootste en best groeiende zit inmiddels op 39gr en de andere heb ik op 28-9 na een laatste weging van 29gr in cocon terug gevonden.
De grote is nog steeds larve en is zeg maar rustig.
Wil deze niet te veel storen dus kijk er niet te veel na.
Controleer wel of er af en toe of deze zich nog aan de oppervlakte is geweest.
En dat gebeurt nog sporadisch.
Wel bij laatste controle 28-9 gezien dat zijn pootjes wat stijf naar achteren liggen.
Als ik het goed begrepen heb een teken van cocon tijd hoewel de kleur romig geel is.🤔
Maar nog steeds niks, ik weet dat het per larve natuurlijk verschillend is.
Maar toch was er de hoop dat hij toch snel zou overgaan tot bouw van cocon.
Als ik het goed gezien heb was het een dame en heer waarvan de dame nu in cocon zit.(als mijn ogen goed hebben gewerkt dan)
Nu weet ik dat je de natuur niet kunt verplichten, maar volgens mij had hij alle tekenen om over te gaan tot cocon.
Nu dan mijn vraag🤣🤣

Hoeveel tijd kan er tussen zitten na vertoon van alle symptomen tot het daadwerkelijk overgaan tot cocon bouw?
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Een precieze tijd kan ik niet noemen, het is allemaal afhankelijk van de omstandigheden (vochtigheid, temperatuur, substraattype enz.). Ik zou de larf gerust een maand geheel met rust laten en dan misschien voorzichtig spieken, maar beter nog gewoon rustig afwachten tot je geschraap lang de randen van de bak hoort en je een kever te zien krijgt bij het openen van de deksel ;)
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Omstandigheden zijn gelijk 23°C luchtvochtigheid 69%.
Wachten en met rust laten is de enigste optie dat begrijp ik.
Maar aangezien hij de symptomen liet zien en nu ruim 3 weken verder zijn kwam deze vraag bij me op.
Pfff zou niet weer graag naar een imago moeten zoeken.
Plaats reactie