Complete populatie valt af

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Complete populatie valt af

Bericht door Lous »

Ik zie tot mijn grote schrik dat mijn gehele populatie Mecynorrhina polyphemus confluens in rap tempo afvalt. En met rap bedoel ik ook rap. De ergste is in 1 maand van 21 naar 9 gram gegaan :shock:
Er is niets ingrijpends gebeurd de laatste maand en tot een maand geleden kwamen ze juist in rap tempo aan en waren lekkere dikkerds aan het worden. Ze staan altijd op dezelfde plek, hier in de kamer, altijd kamertemperatuur. Substraat ziet er nog steeds goed uit. Geen mijten, geen black spot.
Iemand ooit dezelfde ervaring met deze soort gehad?
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

ohh wat erg
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Nee hier geen problemen gehad met gewichtsverlies.. Wel een keer grote problemen met mijten..

Hopelijk kan iemand je helpen!
Ik zou (uit voorzorg) het substraat vervangen en misschien wat bijvoeren met bijvoorbeeld zijderups?

Verder helemaal niks te zien aan de larven trouwens? Mogelijk zijn het nematoden/aaltjes of een andere parasiet? Maar vaak verkleuren de larven dan.. Kijk vooral ook bij de "ademgaatjes" voor eventuele kleine schade door binnendringen van mogelijke parasiet.. :(
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Koejj90 schreef: do 10 okt 2019, 13:54 Nee hier geen problemen gehad met gewichtsverlies.. Wel een keer grote problemen met mijten..

Hopelijk kan iemand je helpen!
Ik zou (uit voorzorg) het substraat vervangen en misschien wat bijvoeren met bijvoorbeeld zijderups?

Verder helemaal niks te zien aan de larven trouwens? Mogelijk zijn het nematoden/aaltjes of een andere parasiet? Maar vaak verkleuren de larven dan.. Kijk vooral ook bij de "ademgaatjes" voor eventuele kleine schade door binnendringen van mogelijke parasiet.. :(
Ja, heb substraat nu vervangen. Wat bedoel je met ‘ademgaatjes’? Waar zitten die?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Een minilijfje wat helemaal niet past bij zo’n groot kopkapsel. Jeetje, wat een ellende dit :cry:
F229E074-9C3E-4FA9-BBFE-4363AA6C5EBA.jpeg
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

De ademgaatjes (stigmata) zijn de donkere stippen, maar voor zover ik kan zien (moet je eigenlijk even met een loepje kijken) is daar niet echt duidelijk schade..

Wel rare rimpelige/ineengekrompen vorm inderdaad.. Is de hoeveelheid aarde aan het achterlijf losjes of vastgeplakt? Dat ziet er een beetje uit als verstopping van het darmkanaal, ik heb een keer een Pachnoda larfje gehad dat een periode met een keutel in het achterlijf heeft rondgekropen :?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik heb mijn Mecynorhina polyphemus confluens larven eigenlijk nooit gewogen, maar dit had ik ook wel gezien. Nee, nooit gehad dus.
Van de zomer ben ik wel veel larven kwijtgeraakt, waarschijnlijk door de te hoge temperaturen op zolder, waar mijn larvenbakken staan.

Zoals Karen al aangaf kan het door darmverstopping komen. Dat heb ik ook wel eens gezien, maar niet bij een hele populatie.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: do 10 okt 2019, 18:39 Ik heb mijn Mecynorhina polyphemus confluens larven eigenlijk nooit gewogen, maar dit had ik ook wel gezien. Nee, nooit gehad dus.
Van de zomer ben ik wel veel larven kwijtgeraakt, waarschijnlijk door de te hoge temperaturen op zolder, waar mijn larvenbakken staan.

Zoals Karen al aangaf kan het door darmverstopping komen. Dat heb ik ook wel eens gezien, maar niet bij een hele populatie.
Kan het wellicht ook te maken hebben met een te lang doorgekweekte groep? Of een slecht genenpakket waardoor ze dit allemaal hebben? Ik zal morgen eens checken hoe de achterlijven van de anderen eruit zien, ik heb daar vanochtend niet zo op gelet.
🪲 Beetlegems 🪲
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik heb dit met mijn megasoma larven... Volgens mij heeft het toch echt met voeding te maken maar wat precies weet ik nog niet. Kan het zijn dat larven in de eerste stadia toch iets ander voedsel nodig hebben dan oudere larven?
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Arietuur schreef: do 10 okt 2019, 18:58 Ik heb dit met mijn megasoma larven... Volgens mij heeft het toch echt met voeding te maken maar wat precies weet ik nog niet. Kan het zijn dat larven in de eerste stadia toch iets ander voedsel nodig hebben dan oudere larven?
Vallen die dan ook zo significant veel af? Ja, ik ben ook zoekende naar oorzaken zodat ik iets kan aanpakken, maar ik weet niet zo goed wat ik nog anders kan doen. Ik heb ze nu allemaal een plak courgette gegeven, had niets beters in huis vandaag.
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie