Eerste pop

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Eerste pop

Bericht door Benjamin »

Hallo allemaal,
Ik heb zonet bij het onderzoeken van mijn twee 5,8-liter bakjes een (waarschijnlijk) halve cocon met bewegende larf erin gevonden, deze heb ik met het inruimen van het bakje gewoon weer teruggedaan bij de andere larf op ongeveer dezelfde diepte als dat ik hem vond. Ook heb ik in het tweede bakje een volledige cocon gevonden. Deze heb ik in ongeveer 6 cm substraat ingegraven in een ander bakje (dus zonder andere larf). Is dit goed? Het gaat om larves van diconorrhina derbyana (sorry voor eventuele spelfouten).
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wat gaaf dat je de eerste cocons tegen bent gekomen! Dat is altijd een mooi moment :)

Wat betreft de cocons. De cocon die heel is gebleven ligt inderdaad prima in een bakje met enkel substraat. Dat substraat moet echter niet te nat zijn, want daar houden de poppen niet van. Die halve cocon kan nog wel eens problematisch zijn. Als het daadwerkelijk een cocon was die stuk gegaan is dan is de kans groot dat de larve niet meer gaat verpoppen. Ik heb dat ook eens gehad met twee D.d.conradsi-larven en die heb ik vervolgens nog een jaar lang als larve gehad in de hoop dat ze een tweede cocon zouden bouwen, maar dat is helaas nooit gebeurd. Als 'ie daadwerkelijk met een cocon bezig was had je er wellicht verstandig aan gedaan om 'm niet bij een andere larve terug te zetten, maar ik zou er nu vooral niet meer aankomen en hopen dat het vanzelf goedkomt.

En goed, het spellen van kevernamen kan nog wel eens lastig zijn. In aardig wat gevallen krijg je de larven zelfs mee met een verkeerd gespelde naam. Verontschuldigen voor eventuele spelfouten is dan ook nergens voor nodig hoor! Ik denk dat we hier allemaal wel eens een letter teveel of te weinig gehad hebben en het helpt natuurlijk niet mee dat de officiële spelling ook nog wel eens wil veranderen over de jaren ;)
Ik heb het nog even nagekeken hoe het zit bij het genus van jouw kevers. Is het Dicronorrhina of Dicronorhina? Als je wikipedia moet geloven is het de tweede en is de eerste een veelvoorkomende 'misspelling'. Meestal sla ik er zelf de 'Catalogue of Life' op na. Een gigantische database met alle beschreven soorten die elke maand wordt bijgewerkt. Daar kom ik echter alle verschillende soorten en ondersoorten tegen als ik zoek op Dicronorrhina. Het is dus maar net welke bron je erop naslaat, maar ik verwacht dat Dicronorrhina de juiste spelling zal zijn.
Dan kunnen het echter nog verschillende ondersoorten van de D.derbyana zijn. In de kweek kom je namelijk zowel D.d.derbyana tegen, als D.d.oberthuri en D.d.conradsi. Welke ondersoort jij in huis hebt zal dus nog moeten blijken zodra de kevers uitkomen. Blijft spannend zo!
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Bas, dankjewel voor je uitgebreide reactie. De halve cocon was volgens mij pas voor de helft klaar (ik vond verder ook geen aan elkaar geplakte of platgedrukte stukjes) dus hopelijk is de larf na het ingraven (door mij, de larf is er niet uitgekomen) gewoon weer doorgegaan met bouwen. Ik heb mijn hoofdbak nog niet onderzocht (16 larven in 20 liter), mede door deze 2 cocons en omdat het erop lijkt dat een larf gaat verpoppen op het substraat. Hij had een kuiltje uitgedrukt en ligt daar nu gewoon in. Ik heb al oaseblokken gehaald voor als ik een kunstcocon moet maken.
20190424_151245.jpg
Ik dacht dat het om dicronorrhina derbyana layardi ging, maar ik weet het niet zeker. Gelukkig zijn alle ondersoorten mooi.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Cetoniinae die verpoppen op het substraat is in vrijwel alle gevallen ongewenst. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat deze hier zal gaan verpoppen, want zonder cocon komen ze eigenlijk nooit zover. Het zou kunnen dat de betreffende larve op zoek is gegaan naar een rustig plekje om te verpoppen. Met 16 soortgenoten die door je bak heen kruipen vind er namelijk nogal wat verstoring plaats. Een volgende ronde wat minder larven bij elkaar in een bak, of bijvoorbeeld verdelen over 2 bakken van 10 liter kan daarbij al uitkomst bieden.

Ook het overbrengen van cetoniinae naar een kunstcocon resulteert zéér zelden in een succesvolle verpopping. Bij neushoornkevers en vliegende herten is dat een ander verhaal. Hopen dus dat ze zelf een goede cocon kunnen maken!

Succes!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3117
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Het is Dicronorrhina derbyana layardi. Zo is ook de schrijfwijze op Catalogue of life. Vreemd genoeg staat de ondersoort conradsi er wel, maar layardi lijkt niet als ondersoort erkend te worden. Catalogue of life lijkt mij ook een betere referentie dan Wikipedia. Hier staat het: http://www.catalogueoflife.org/col/deta ... ource/tree.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Nog even een vraagje, moeten de poppen echt droog liggen, vochtig maar minder dan in de larvenbak (vochtigheidsgraat heb ik hetzelfde als pachnoda, bij erin knijpen komt er een beetje vocht uit en het blijft samengeklonterd), of even vochtig?
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Even een update: ik heb m'n bakken allemaal gecontroleerd en heb nu 8 gezonde larven, 8 poppen met cocon, 1 larf met halve cocon (een andere), 1 gele larf (ik heb gelezen dat zo'n gele larf gaat verpoppen. Hij bewoog ook een beetje. Ik heb hem alleen in een bakje gedaan), 1 vermagerde larf die minder bewoog (ook in een apart bakje gedaan), en een dode larf. De dode larf was de larf die zich niet wilde ingraven. Het blijkt dat hier een soort worm inzat. De vermagerde larf gedraagt zich hetzelfde en ik verwacht dat hier ook zo'n worm in zit.
Hier de 'worm':
IMG-20190428-WA0002.jpg
Pim, het is mogelijk dat deze wormen in mijn bosgrond zaten, maar dan waren ze wel opgevallen. Ik weet niet hoeveel poppen jij nu hebt maar het zou kunnen dat er ook zulke wormen in jouw larven zitten. Misschien is het slim om even een controle te doen.
Hoe vochtig moet ik mijn substraat houden waar de poppen in zitten?

Mvg,
Benjamin
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3117
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Benjamin,

Heb mijn larven gecheckt en ben deze worm niet tegengekomen. Heb zo'n worm hier ook nog nooit gezien trouwens.
Ik heb mijn larven op flake soil, soms in combinatie met gedroogd, versnipperd blad. Daar komt zo'n worm dus niet in terecht, lijkt me.
Het lijkt me waarschijnlijker dat de wormen uit de (verse?) bosgrond komen. Wellicht volgende keer goed nakijken of zelfs drogen, zodat er absoluut geen ongwenste gasten meekomen.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Hoi Pim,
Dat is fijn om te horen, dat betekend inderdaad dat de oorzaak hier ligt en het dus alleen de bosgrond kan zijn. Deze grond heb ik gedroogd en goed doorzocht. Ook ben ik geen wormen tegen gekomen in mijn bakcontrole. Het raarste misschien aan deze beesten is dat ze ín de larf zitten terwijl de larf geen verwondingen heeft. De enige manier om binnen te komen is dus de voor- of de achterkant, maar de wormen zijn in een veel te korte tijd heel groot gegroeid, wat dit dus ook niet realistisch maakt. Het is hopen dat mijn poppen niet geïnfecteerd zijn en dat het verder niet meer voor komt. Mijn bosgrond haal ik de volgende keer ergens anders, dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
Mvg,
Benjamin
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3117
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nog even extra gecheckt, iemand anders had namelijk ook larven overgenomen. Ook daar geen wormen aangetroffen. Jouw bosgrond heeft wellicht een wormeitje gehad, dat door jouw larven opgeslokt is. Inderdaad lijkt het beter om een volgende keer bosgrond ergens anders vandaan te halen.
Plaats reactie