Experimenten blad vs flake soil

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Goede uitleg, Bas. Dank je
Dan komt het wellicht niet als een verrassing dat ik bij experiment 3 het vandaag toch niet kon laten om tussentijds even te kijken.
Het resultaat? Ik heb 74 larven teruggevonden, waarvan 21 in het blad en 54 in het flake soil. Dik 70% van de Chlorocala africana africana larven zaten dus in het flake soil. Ik heb ze weer teruggezet in het gedeelte waarin ze zaten en over een week ga ik weer kijken.

Binnenkort weer een nieuwe update.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Heel Interessant Pim! En dat is een mooie uitleg Bas, eigenlijk leven de flakesoil larven dus in een McDonalds paradijs :lol:
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Update van experiment 4:
Na een week in de flake soil zijn er nog 94 larven over. Bovendien zijn er 6 larven in de cocon gegaan. Nog geen uitval dus na de overstap van blad naar flake soil. Ik blijf het in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Kleine update.
Een tijdje geleden alle larven van Protaetia speciosissima op flake soil gezet en ze groeien als kool. Bijna geen uitval ook. Ben er dus heel tevreden mee.
0001
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 00:46

Bericht door 0001 »

Ik was benieuwd of hier nog vaker mee geëxperimenteerd is?

Zo te lezen is het dus een goed idee om larven (van welke soort dan ook) op flake soil te zetten? Of in ieder geval een substraat waar wat doorheen gemixt is?
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

0001 schreef: do 24 sep 2020, 02:56 Ik was benieuwd of hier nog vaker mee geëxperimenteerd is?

Zo te lezen is het dus een goed idee om larven (van welke soort dan ook) op flake soil te zetten? Of in ieder geval een substraat waar wat doorheen gemixt is?
Er is idd meer mee geëxperimenteerd.
Zelf ook gedaan met mtu larven.
Voor sommige soorten wel ja, persoonlijk denk ik niet dat Flake-soil bij alle soorten een toegevoegde waarde is.
Tenzij het om mm werk gaat.
Heb trouwens wel degelijk een verschil gemerkt bij de stagbeetles tussen FS en high protein FS.
Daar was het grote verschil aanzienlijk.
Het is me opgevallen dat de soort die Pim hierboven noemt het bij vele kwekers goed doet op FS, beterdan op humus van eik en beuken blad. (geld voor meerdere protaetia soorten)
Dat is tenminste wat ik lees op FB en of als informatie heb gekregen voor het inlezen op deze soort/familie.
0001
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 00:46

Bericht door 0001 »

Fascinerend, altijd leuk om dit soort experimenten te lezen. Ik denk echt dat dit het werken met geleedpotigen te goed komt. Nou worden er tegenwoordig voor meelwormen echt de meest uitgebreide onderzoeken gedaan als het gaat om larven grootte en ei afzet, en daar zitten echt enorme verschillen tussen waardoor er grote vooruitgang te halen is met kleine aanpassingen.
Nu zijn meelwormen ook interessant voor de wetenschap omdat ze op zoek zijn naar een sustainable proteïne recourse met kleinere voetafdruk, en de kevers die op dit forum vooral gehouden worden passen natuurlijk niet in dat plaatje. Toch denk ik dat er heel veel te experimenteren en leren valt om resultaten te optimaliseren voor de kwekers hier.

Hoe ging het met de MTU larven?
En voor welke soorten is het van minder toegevoegde waarde?
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Kan alleen over de mtu vertellen dat ik te weinig larven heb gebruikt voor een echte test.
Onder discussie kun je een verslagje vinden.
Kweek challenge topic.
Plaats reactie