Kweek opvolging Dynastes hercules ssp.

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Kweek opvolging Dynastes hercules ssp.

Bericht door Bahamut »

Hallo allen,

Na een kleine reeks tegenslagen (met als grote boosdoener de bewaarmiddelen in de hondenbrokken) heb ik nu eindelijk opnieuw 3 kweeklijnen van Dynastes hercules ondersoorten die het heel erg goed doen. Hierbij heb ik een kleine grafische gewichtsopvolging opgesteld. Dit is slechts een voorlopige opstelling, daar deze monsters nog een aantal maanden te gaan hebben, maar ze groeien aan de snelheid van de Japanse keverkwekers! 8-)

Dynastes hercules occidentalis, F2. De oudste man M1 werd L3 op 11/09/2009.
Afbeelding

Dynastes hercules septentrionalis, F1. De oudste man M1 werd L3 op 31/10/2009.
Afbeelding

Dynastes hercules hybrieden lichyi X septentrionalis, F2, van 2 hybriede ouders. De oudste man M1 werd L3 op 20/09/2009.
Afbeelding

Hier komen erg grote kevers van ;)

Enkele foto's

Dynastes hercules occidentalis L3:

Afbeelding
66 g.

Afbeelding
69 g.!

Afbeelding
77 g.!!

Dynastes hercules septentrionalis L3:

Afbeelding
63 g.

Dynastes hercules hybrieden L3:

Afbeelding
66 g.

Afbeelding
68 g.!

Mvg ;)
Tom
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Wauw wat een monsters! Netjes gedaan man! :o
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D :D :D
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Erg netjes! ;)
Ben benieuwd hoe ze uiteindelijk worden :mrgreen:
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Meursie
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 17:06

Bericht door Meursie »

Tandjes die zijn zwaar!!!! Ik heb een luipaardgekko dame die dat gewicht niet eens red..
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Thanks ;)

Ik hoop deze nu eindelijk boven de 100 g. te krijgen. Dat zouden knappe mannetjes moeten geven!
Zoals het nu loopt ziet het er goed uit.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bahamut hoe lang duurt het ongeveer voordat de occidetalis klaar met poppen is ? Mn mannetje (die van het ingestorte huis) is in zn kokosnoot verpopt maar is te groot geworden en steekt er nu uit. Hij heeft zo lopen woelen dat ie nu half ontbloot ligt. Ik durf er niet zo goed weer substraat op te gooien omdat ik het idee heb dat ie niet voor niks ervoor kiest om aan de opn lucht te liggen (te warm, te droog ?).
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Beste Hans,

Kan je mij vertellen of de larve nog steeds met zijn pootjes zowel als zijn kaken kan bewegen?
Zo ja, is die nog niet verpopt hoor.. Dat betekent dat de larve geen degelijke plaats kan vinden om te verpoppen.

Dan zou je best het beestje opnieuw in een bak (minstens 20 X 20 cm) met fijn substraat (redelijk diep, 15 cm) moeten stoppen, daar de larve nog steeds ternauwernood zijn popkamer probeert te bouwen (dat van die halve kokosnoot vind ik niet zo goed klinken) maar het niet kan omdat er gewoon niet genoeg substraat is. Hou de bak dan ook in het duister. Die larve kan geen cocon bouwen uit een gevulde kokosnoot denk ik.

Kan je eventueel een foto posten??? Dat maakt het misschien duidelijker.

Wat je ook kan doen is in een bak een bevochtigde blok oase uitgraven, naar de dimensies van de popkamer. Vervolgens plaats je de larve erin en dek je de doos goed toe (met een klein aantal luchtgaatjes!), dusdanig dat het deksel van de doos goed aansluit op de blok oase (wel rekening houden dat de kunstmatige popkamer diep genoeg in de blok oase uitgegraven moet worden). Plaats deze dan in een pikdonkere ruimte (in een kast of dergelijk) en hopen maar...

In ieder geval, een hercules larve gaat over in prepopfase ongeveer 3 weken nadat hij is begonnen met een popkamer te bouwen, vervolgens duurt het nog eens twee weken vooraleer de eigenlijke popfase begint.
Zolang de popkamer niet degelijk voltooid kan worden (te weinig ruimte of substraat), weigert de larve over te gaan tot de prepopfase en put het zijn energiereserves continu uit, soms dusdanig dat hij eraan bezwijkt.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Uhh hij is al uit zn larvenpop gestapt. Hij heeft zn hoorn enzo al. Ik zal even kijken of ik vanaf hier een foto kan plaatsen, anders kan ik dat vanavond thuis pas.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Krijg nu geen foto geupload maar hij ziet er hetzelfde uit als op de eerste foto van je vriendin in het topic foto's
Plaats reactie