Mecynorrhina torquata ugandensis van Mirkku

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Voor zover ik weet is dat een complete verrassing!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D Yeah wat een feestje !!!! Dat gaat als een tierelier zo. Heel erg gaaf, ik kan me voorstellen dat je niet kunt wachten tot ze uit zijn. Je kan/mag over de apart gelegde cocons ook gerust in een laagje substraat (uit de ouderlijke bak) strooien. Zo voorkom je dat de cocon te veel uitdroogd ;-)
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Ik ben nu al nieuwsgierig wat voor kleuren er bij jou uitkomen! Dat advies ga ik ook opvolgen als het zo ver is. Bedankt Hans!
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

kleine update:

Ik was echt té nieuwsgierig. Wilde na de vonst van de eerste 2 poppen eigenlijk 2 maanden niet kijken maar ja :roll:
Heb héél voorzichtig gedaan en nu 6 poppen en 3 dikke gele larven die ik weer met rust ga laten.
IMG_20180329_214611[1].jpg
In de bak met 'jonkies' volgens mij ook de eerste L3'tjes gespot! (zie foto hierboven?)
Helaas is er wel één larve gesneuveld :( Niks van teruggevonden.
Nog één vraagje; Wat is het 'uitstulpsel bij de larve op de foto hieronder?
IMG_20180329_214410[1].jpg
Gewichten (g)
5,95
8,09
8,80
11,04
11,42
13,31
13,33
15,17
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Zo'n uitstulping heb ik nog nooit gezien. Lijkt mij geen goed teken, maar hopelijk weten anderen er meer van.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Jammer dat er een larve gesneuveld is zeg! Helaas komt ook dat wel eens voor bij de keverkweek. En ja, dat je daar niets van terug vindt is het gevolg van dat de ene zijn dood de ander z'n brood is zullen we maar zeggen..

De uitstulping ziet er inderdaad niet best uit. Ik heb het zelf nooit bij een van mijn larven gezien, maar ik meen het wel eens op een (dit?) forum tegengekomen te zijn. Het lijkt het meest op een prolaps van het laatste stukje van de darm. Spaar jezelf wat nachtmerries en ga dit vooral niet opzoeken op google! :O

Dit komt bij veel diersoorten heel af en toe eens voor. Wat de oorzaak ervan is zou ik niet kunnen zeggen, maar hoogstwaarschijnlijk heeft de larve zoveel kracht moeten zetten bij het naar buiten persen van een fraskeutel dat daarbij een deel van de darm naar buiten gedrukt is. (Misschien een stukje plastic of een monsterkeutel?) Of het zichzelf oplost weet ik ook niet. Laten we hopen dat het dat gaat doen!
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik ken de term 'prolaps' wel ja, zoiets leek het ook. Ik dacht heel misschien nog dat een begin van een vervelling zo zou gaan bij larven (you never know) maar het leek me niet logisch.

We gaan zien of deze larve het redt... Volgende keer weer even tellen.

Denk je dat een van de larven op mijn hand al L3 is?
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Die op jouw hand lijkt inderdaad L3 te zijn.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Vandaag heb ik alle poppen opgegraven en in een apart bakje met wat aarde gelegd. De grote bak is nu leeg en dat leek me handig voor mijn aankomende verhuizing (volgende week!)
Ben heel erg benieuwd wanneer ik mijn eerste imago mag verwelkomen!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Goed nieuws! Omdat de oudste poppen precies 3 maanden geleden geraapt zijn besloot ik hier toch maar eens een kijkje te nemen...
Twee prachtige groene dekschilden met vlekjes waren het resultaat! Foto's volgen later. Ik weet nu dus ook nog niet zeker of het mannetjes of vrouwtjes zijn, spannend he?
Vandaag of morgen haal ik ze uit de pop want ze zien er (volgens Bas) goed en 'af' uit. Eerst nog even wat verse aarde in het terrarium erbij en dan mogen ze verhuizen.
Nog één maand wachten voor ik weer wat poppen ga openen!
Live, Larf, Love
Plaats reactie