Mecynorrhina torquata ugandensis van Mirkku

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat gaat de goede kant op. Waarom verwacht je dat ze eind deze maand gaan verpoppen? De man van de foto lijkt namelijk nog wel even te gaan hebben en vertoont geen kenmerken van een larve die gaat verpoppen.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: za 17 nov 2018, 13:09 Dat gaat de goede kant op. Waarom verwacht je dat ze eind deze maand gaan verpoppen? De man van de foto lijkt namelijk nog wel even te gaan hebben en vertoont geen kenmerken van een larve die gaat verpoppen.
Hij ziet er wel al een beetje 'romig' uit, toch?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Vind je niet Bas? Ik vind hem inderdaad extreem romig. En vorige maand hadden enkele van de larven dat ook al, daarom nam ik dit ongeveer aan.
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Een oudere L3 wordt altijd gelig na een aantal maanden omdat ze dan niet veel meer groeien maar vooral opvetten. De kenmerken van een larve die bijna gaat verpoppen zijn naast een gelige kleur ook een verdikt achterlijf en een beetje een hardere huid. Daarnaast zijn ze minder actief dan normaal.

Een gelige larve als dit kan, zeker voor een man van 35 gram, nog maanden nodig hebben voordat ze gaan verpoppen. Maar dat is natuurlijk lastig te zien aan een foto..
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Minder actief was ie wel. Wat ik eerder op het forum had gelezen was dat als ze gelig werden dat het dan bijna tijd werd om te gaan verpoppen dus dat je ze dan met rust moest laten, dus dat probeerde ik aan te houden. Bij de vorige lading duurde het nadat ik de gele kleur zag ook geen maanden meer. Maar we zullen moeten afwachten om het zeker te weten :)!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Klopt helemaal! Maar daarbij heb je ook weer een verschil tussen roomwit en gelig.. Zeker op dit moment heeft het ook sterk met de omgevingstemperatuur te maken. Gezien het nu kouder is duurt het vaak wat langer voordat ze overgaan tot de verpopping. Ben benieuwd hoe lang ze er over gaan doen.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Blij dat ik toch maar even gekeken heb, door de wand zag ik dat er nog minstens 5 larven actief waren, en het eten bleek bijna op! Dus nu weer even goed aangevuld met mijn laatste portie verzamelde hummus, binnenkort weer naar het bos! De grote man is maar 2 gram aangekomen sinds 17 nov. Voor de rest is de lichtste larve nu nét geen 30 gram (en de grootste dus 38) De rest daartussen.

Er zijn wel wat larven gesneuveld zonder dat ik kon zien waarom. Substraat niet droog, geen mijt... Er zijn er 29 over van de 36.
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Jemig, wat een hoop heb je er!! Ik heb er 5 en de lichtste weegt nu 8 en de zwaarste 11 gram :D
Wat voor kleurschakeringen gaan er bij jou uitkomen denk je?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Niet teleurgesteld met de leeftijd van mijn oudste kever: bijna precies 6 maanden na uitkomen is hij gesneuveld. Op naar de nieuwe generatie!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Van de 29 die er in januari waren zijn er op dit moment 24 over die het goed lijken te doen. Ik zal jullie niet vervelen met de individuele gewichten maar de lichtste weegt nu 18,26 gram en de zwaarste 24,95 gram. Ik dénk dat er 10 mannen en 14 vrouwen zijn, maar tegen het einde was het schemerig en niet echt goed meer te zien (ben net verhuisd dus de verlichting is nog niet optimaal).
IMG_20190813_213439.jpg
Van mijn 'eerste' generatie gekochte larven was er één man over, die heb ik gekoppeld aan twee vrouwen die ik van Arthur mocht overnemen (nogmaals hartelijk bedankt!). Dit is een donkerblauwe man met een donkerblauwe vrouw en een donkergroene vrouw. Ik zou eigenlijk een foto moeten toevoegen he?
IMG_20190807_182351.jpg
Hopelijk gaan ze vele eitjes leggen en blijven ze ook lekker lang leven om van te genieten!
IMG_20190807_182340.jpg
Live, Larf, Love
Plaats reactie