Mecynorrhina polyphemus ontpopt!

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Dan zal het vast niet lang meer duren :mrgreen:
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

De kever zit nu al een 3 weken als kever in de cocon.
Kan het kwaad de kever eruit te halen, want hoe langer het duurt, hoe meer zorgen ik me maak,
dat het hem niet lukt om op eigen houtje naar buiten te komen.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Ik zou me geen zorgen maken, maar het kan ook geen kwaad om hem eruit te halen denk ik.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Beiden opties zijn prima! Doorgaans komen ze er vanzelf uiteindelijk wel uit hoor. De ene kan er wat langer over doen dan de andere. Als de kever drie weken geleden is uitgekomen kun je hem er ook best uit halen. De dekschilden en de hoorn zijn dan goed uitgehard en de kever zal dan snel actief worden. De kans is groot dat 'ie snel onder het substraat duikt om daar nog een paar dagen te rusten.

Wij willen uiteraard graag een foto zien :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

2 tot 4 weken is mijn ervaring met Mecynorhina's. Meestal zit er al een spiekgaatje zodat ik weet dat hij niet dood is en dan laat ik hem tot 4 weken liggen. Wel regelmatig even kijken of de cocon niet teveel is uitgehard / ingedroogd. Dat kan een oorzaak zijn waarom een imago de cocon niet open kan krijgen. Zit er aan de kop zijn kant al een gaatje dan lukt het de imago wel om het verder open te breken, dan zit er al een beginnetje.

Mocht er nog geen kijkgaatje inzitten dan zou je dat kunnen overwegen erin te maken. Weet je gelijk of hij/zij nog in leven is.
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Ik heb me om niks zorgen gemaakt, want de kever is succesvol uit zijn cocon gekropen.
Het is echt een prachtdier geworden! En hij geniet al lekker van zijn jellies :D

Zodra er een vrouwtje ontpopt zoek ik een geschikte legbak zodat ze haar eieren erin kan afzetten.
En hopelijk gaat het dan ook lukken om nakweek te krijgen, maar vooralsnog ben ik al heel blij dat
ik een gezonde kever in het terrarium heb rondlopen

Excuses van de lage kwaliteit, maar ik moest de foto flink verkleinen om te kunnen plaatsen,
daarom is er veel kwaliteit verloren gegaan. Maar hier is dan toch een foto van de kever! :D
Bijlagen
DSCF1221.png
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Wat een knapperd! Is er ook een vrouwtje op komst?

Zo zie je maar weer; geduld is een schone zaak ;)
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Wauw! Wat een mooierd!
Nu hopen op een knappe dame erbij en dat ze maar veel nakomelingetjes mogen krijgen.

Ik begrijp je ongeduld hoor. Heb hier zelf een aantal cocons en kan niet wachten tot ze uitkomen. :)

Veel plezier met je mooie kever!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Jaaaaah! Mooi! Goed bezig Rick! :D

Dat is toch altijd een mooie kroon op het werk. Deze soort kweekt erg gemakkelijk. Wanneer je straks een dame hebt kun je ze samen zetten in een bak met voldoende diep substraat en dan zit je gebakken. Naar mijn ervaring worden kevers van deze soort erg oud, dus zelfs al heb je nu nog niet direct een vrouwtje dat op uitkomen staat zal hij waarschijnlijk lang genoeg leven om te paren.

Succes!
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Dat is een mooie! Zeker het wachten waard.
Plaats reactie