Pissebedden schadelijk voor eitjes?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Maarten Wijnen
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 jul 2014, 14:20

Pissebedden schadelijk voor eitjes?

Bericht door Maarten Wijnen »

Beste mensen,

Ik heb inmiddels kunnen lezen dat pissebedden niet schadelijk zijn voor imago's en larven (buiten het feit dat ze ook hun hout en blad eten).
Echter vroeg ik me af of dat ook zo is voor de eitjes (van chlorocala africana camerunica)?

Of beter een pissebed loze kweekbak maken met 1 vrouwtje / 2 mannetjes?

Verder ervaar ik pissebedden als nuttig, eten naast schimmels ook restjes fruit op volgens mij.
Daarbij doen de pissebedden het zo goed, dat het inmiddels een hele kolonie is geworden.
Maar ik begreep dat met een steen of stronk hout ze er makkelijk uit zijn te halen (als ze er in schuilen/aan vast plakken).

Ik hoor het graag!

Groetjes, Maarten
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Een paar kunnen volgens mij niet zo kwaad, ze eten volgens mij zelfs wat schimmels op. Maar een uit de kluiten gewassen kolonie zou op den duur wellicht problematisch kunnen worden denk ik. Maar let op, dit zegt m'n gevoel, ik heb geen feiten waar ik dit antwoord aan staaf.
Maarten Wijnen
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 jul 2014, 14:20

Bericht door Maarten Wijnen »

Hoi Hans,

Dank voor je advies, zo'n gevoel had ik ook al. En jouw gevoel is gebaseerd op jaren ervaring, dus dat is waardevol ;) .
Aangezien mijn eerste imago inmiddels is uitgekomen, ga ik het terrarium maar eens verschonen!

Groet, Maarten
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Ik heb zelf altijd al pissebedden in m'n bak zitten, nog nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Maar het gaat hier over een invasie :mrgreen:
Plaats reactie