Kweekopvolging Dynastes hercules bleuzeni / D. h. paschoali

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Kweekopvolging Dynastes hercules bleuzeni / D. h. paschoali

Bericht door Bahamut »

Eind 2010 heb ik de eer gehad om enkele L1-L2 larven van de uiterst zeldzame en zeer kostelijke ondersoorten bleuzeni (Venezuela, herkomst Japan, generatie F3) en paschoali (Brazil, herkomst Kingdom of Beetle Taiwan, generatie F2) aan te schaffen.

Deze werden tot nu toe volgens de caresheet voor Dynastidae van het forum opgekweekt en het gaat verbazingwekkend goed. Ik zit momenteel voor beide soorten (waarvan ik gelukkig een perfecte geslachtsratio heb = 5 man / 5 vrouw) rond een gemiddeld gewicht van 100 g voor de mannelijke en 65 g voor de vrouwelijke larven. Ik hoop 130 mm te bereiken voor beide ondersoorten.

Dit zijn werkelijk de "diamanten" onder de Dynastes hercules ssp. Gedroogde exemplaren van rond de 120-130 mm worden doorgaans aangeboden voor honderden euros/stuk.

Dit is een klein schematisch overzicht van de groeicurves. Foto's volgen nog.

Dynastes hercules bleuzeni
Afbeelding
Afbeelding

Dynastes hercules paschoali
Afbeelding
Afbeelding
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Waa, spannend! Zijn dat die van die link die ik je ooit doorstuurde? Benieuwd naar de kevers! Succes!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Dries,

Ik heb die link willen volgen, maar ben uiteindelijk terecht gekomen bij The Kingdom of Beetle Taiwan. In ieder geval, het zou mij niet verbazen dat het om dezelfde larven van Jonathan Laï gaat, daar hij de enige kweker is die succesvol D. h. paschoali in Taiwan heeft opgekweekt (en dan nog niet een klein aantal maar werkelijk 20 mannen en 10 vrouwen).
Ik weet alleen dat mijn larven "DHP #4" getagd waren (dat stond op het doosje waarin ze aangekomen waren), dus ik veronderstel dat ze wel afkomstig zijn van hetzelfde vrouwtje uit zijn kweek.

Jij en Edwin hadden mij wel op goede weg geholpen, bedankt daarvoor!
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Spannend Tom!!!!
Erg leuk te lezen dat het zo goed gaat,
uiteraard blijf ik dit topic volgen en ben ik benieuwd naar de foto's straks :)
Wanneer verwacht je imago's te hebben??
Grtz :mrgreen:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Petra,

Ik verwacht eigenlijk binnen de 3-4 maanden imago's.
Ik denk dat de meeste vrouwtjes binnen de maand zullen beginnen aan hun verpopping en dan volgen de mannen (ik hoop wel dat de mannen die samenzitten met het vrouwtje mooi synchroon zullen verpoppen).

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
romano
Dynastes satanas
Berichten: 449
Lid geworden op: di 15 dec 2009, 21:22

Bericht door romano »

Dat zijn mooie berichten tom!
Mooi dat jij je kweekschema's zo goed bijhoud erg overzichtelijk. Veel succes verder ermee en ik ben erg benieuwd naar de foto's.
0.0.4 dynastes satanas
0.0.2 dynastes hercules morishimai
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Zomaar benieuwd Bahamut, hoeveel soorten D.H. heb je nu in kweek? :| :P
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Peter,

Momenteel zit ik aan 7 ondersoorten:

D. h. hercules
D. h. lichyi
D. h. occidentalis
D. h. septentrionalis
D. h. morishimai
D. h. bleuzeni
D. h. paschoali

Groetjes,
Tom
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Wat nieuws omtrent deze 2 hercules ondersoorten.
Ondertussen zijn alles vrouwtjes D. h. paschoali mooi uitgekomen met gemiddelde lengtes tussen 69 en 73 mm (erg groot!) en één man van een mooie 120 mm (voor een L3 gewicht van 102 g):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik verwacht echter nog een grotere verrassing met een larf van 111 g!!!

Afbeelding

De D. h. bleuzeni larven zijn echter een pakje trager. Hier zijn momenteel slechts 3 vrouwtjes naar het popstadium overgegaan en heeft nog geen enkele man teken gegeven van te willen verpoppen (echter, de gewichten van deze kanjers schommelen sinds meer dan 4 maanden rond de 100 g).

Meer nieuws volgt!
andries
L2
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 19:00

Bericht door andries »

prachtig :shock:
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
Plaats reactie