Zomaar dood................

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Zomaar dood................

Bericht door Petra »

Nou, helaas een vréémde ervaring,
heb de kabutomushi pas een paar maandjes, en het vrouwtje is dood :cry:

Ze lag in haar voerbakje en zij is echt van het dag en nacht ritme en het mannetje een stuk minder,
dus ik dacht, ff ernaast zetten dan zal ze wellicht weer lekker slapie gaan doen,
maar helaas was ze al in eeuwige slaap :(
Eerdaags ff m'n bak doorspitten maar pffffffff leuk is anders!
(overigens was het haar man die zn penis probleem had, dus ik denk niet echt iets tegen te komen :( )
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Oei balen Petra! Hoe oud was ze? Ik lees hier dat ze doorgaans een maandje of 4 worden. Niet zo heel oud dus.
Waren er nog gewijzigde omstandigheden? Bijvoorbeeld opeens ander voer of minder licht geven, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn.
Hopen dat je desondanks toch nog wat nakweek kan vinden!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat is zeker balen... Maar de kans op eitjes/larven is nog aanwezig ! Als ze voor het penis incident nog gepaard hebben dan is het vrouwtje bevrucht ! Misschien heb je dus toch nog nakweek in je bak verstopt zitten...
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Nope, geen eitjes, geen veranderingen.
Uiteraard bewaar ik het humus nog een maandje maar heb er geen hoop op.
Zowiezo heb ik deze volwassenen pas 2 maanden en ze zijn niet veel ouder dan 3 maanden en heb in al tijd tijd geen eitje, niets.
Vind het erg kort en vooral vreemd dat ze zó kort leven, als dit de standaard is, maakt het geen leuke kever om te kweken.
Ook de eitjes zouden te zien moeten zijn, bij de polyphemus confluens zie je ze direct in het substraat en dan van deze grotere soort zouden ze niet te zien zijn? Lijkt me vreemd.
Maargoed, het blijft sneu dat ze slechts zo kort geleefd heeft.

* is de man bij m'n confluensen te plaatsen of zou hij ruzie met de mannen gaan maken???
* bij kleinere soorten lijkt me zowiezo niet te doen of juist wel???
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De eitjes zitten verstopt in klompjes substraat. De eitjes herken je gelijk, de larven ook... Zeker een goed idee om het substraat te laten staan. Zou de man niet bij de P. confluence zetten, dat word oorlog. Bij de Chlorocala kan wel, die zijn te klein en te snel om tussen zijn horens geplet te worden.
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Inderdaad, volwassen kabutomushi's leven slechts 3 a 4 maand. (één zomerseizoen)

Niet abnormaal gezien je volgend jaar al de volgende generatie kan hebben.

Zelf heb ik meerdere bakken vol larven alsook verschillende
bakken helemaal zonder larven. Ik laat alles rustig nog even staan
voor ik de bakken 'zonder' als mislukt ga beschouwen.

De larven tref je meestal onder een stuk hout aan.
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik heb Mecynorrhinella ugandensis-en en een Mecynorhina polyphemus confluens man wel samen gehad. Dat ging goed zonder ruzie. Maar ik denk dat het door de grote hoornen van de kabutomushi mogelijk een probleem kan zijn.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Bedankt voor de reacties maar hoe dan ook vind ik het erg kort :(
En dus ook erg zonde.

Zowiezo hou je het nooit tegen, een dier gaat nou eenmaal dood,
dat neemt alleen niet weg dat het ontzettend balen is ;)

Hij mag bij de pachnoda's zijn laatste tijd slijten,
daar heeft ie het het rustigst, de andere bakken zijn aan het boomen op het moment 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het begint zeker al aardig druk te worden in de Chlorocala bak ?!
kelvy

Bericht door kelvy »

bert steekt alle mannen die over zijn in een bak, behalve de hertenkevers en moet zeggen dat als er geen vrouwen bij zitten de mannetjes elkaar niks doen en vredig naast elkaar zitten en eten, ik zie nooit een gevecht, daarin tegenstelling als je vrouwen en twee mannen van de meeste soorten bij elkaar zet het meestal tussen de mannelijke exemplaren tot oorlog en meestal fataal word voor 1 van hen.

bovendien is een bak vol met verschillende mannetjes in de kamer een prachtig zicht.
Plaats reactie