Afmeting kweekbakjes

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Afmeting kweekbakjes

Bericht door Henri »

Ik heb erg veel larven op het moment en die kweek ik ieder apart op in een bakje, omdat ik bang ben dat ze elkaar te lijf gaan. Het viel mij op, dat als ik er bijvoorbeeld 3 in een bakje had gedaan, dat er dan na verloop van tijd nog maar 1 terug te vinden was, die behoorlijk gegroeid was.... ;)

Hoe groot zouden die bakjes per larf eigenlijk moeten zijn? Is een halve liter genoeg? Ik heb nu allerlei bakjes, van 1 liter tot veel kleiner, maar wat zou ideaal zijn? Het gaat in dit geval om Eudicella larven, dus niet al te groot. Kan me voorstellen dat het voor Mecynorrhina's bijvoorbeeld een liter moet zijn?

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Henri,

Voor Eudicella's is een halve liter genoeg (hoewel Eudicella smithi dan weer in een grote bak gezamenlijk te houden is - die houd ik nooit apart!) en voor de grotere soorten (Mecynorhina polyphemus confluens bijvoorbeeld) is een liter beter.

Groeten,

Pim
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

Dank je voor je antwoord Pim. Ik dacht al zoiets. Ik zal eens in het groot bakjes in gaan slaan. Ondertussen heb ik al 40 larfjes (door 2 vrouwtjes geproduceerd!).

Ik had al meerdere keren gelezen dat de Mecynorrhina's kannibalistisch zijn, maar het blijkt dus dat dat ook voor andere soorten opgaat. Ik durf mijn E. trilineata niet meer in één bak te doen...

Heb jij daar ook ervaringen mee (met kannibalisme)?

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Henri,

Graag gedaan.

Tip: bij Blokker kan je goedkoop diepvriesbakjes kopen van 1 liter. Die werken erg goed bij mij.

Kannibalisme komt niet voor in mijn idee. Niemand heeft het zelf gezien. Het enige dat je ziet is dat het aantal larven afneemt. Bij voldoende voedsel en ruimte beschadigen ze elkaar niet. Ik verlies larven wel als er te weinig voedsel en/of ruimte is.

Groeten,

Pim
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ik heb zelf bij de mechynorrhina's ook geen kanibalisme aangetroffen,
en mn eudicella gralli hubini larfjes heb ik in een faunabox, de medium maat.
Hierin heb ik veel blad en veel grond, zover ik weet nog geen uitval,
de allerkleinste zie ik zelfs geroeid zijn als ik weer een " bak-inspectie" hou :D

Uiteraard zoals Pim zegt, zorgen voor genoeg voedsel.
Ik vermoed ook zeker dat ze alleen elkaar aanvreten als ze of te klein zitten of te weinig voedsel hebben.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Over kannibalisme zouden we een apart topic kunnen starten, lijkt me. Bij een aantal soorten vermelden een aantal kwekers dat ze in een vroeg stadium al kannibalistisch zouden zijn, zodat de larven apart gezet moeten worden. Niemand heeft echter direct gezien dat de ene larve de andere opat. Mijn idee is dat larven niet kannibalistisch zijn. Volgens mij worden larven "kannibalistisch" als ze niet genoeg voer hebben. Ze hebben honger, worden daardoor agressiever, komen soortgenoten tegen en beginnen te bijten. Kijk maar eens wat er gebeurt als je sommige soorten lang in je vingers houdt - ze gaan wild om zich heen bijten. Zorg dus altijd voor een ruime hoeveelheid substraat voor de larven die je gezamenlijk in een bak doet. Alleen als je begint met een nieuwe soort en niet genoeg larven hebt, zet ze dan voor de zekerheid apart. Het nadeel is dan echter wel weer dat dat meer onderhoud vergt.

Groeten,

Pim
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Hey

Barbara had een experiment opgesteld (een kleintje maar hoor, niet wetenschappelijk genoeg om echte conclusies uit te trekken) om te kijken hoe Mecynorrhina`s het zouden doen in een groep. Ze is echter gestopt met kevers houden, spijtig, maar ik heb nu die groep overgenomen.
Ik had 30 larven, waarvan er ongeveer 12 & 9 in de gemengde groep zaten. het resterende deel zat in verschillende bakjes. Ik heb ze 2 maanden terug maar uit die bak gehaald omdat er nog maar een stuk of 4 in zaten van de groep van 12. Uit de groep van 9 waren er 6 die nog in leven waren. Ik heb ze daarna in de kleine bakjes gedaan omdat die allen waren verpopt en ik die mooi kon overzetten in de grote faunaboxen aangezien die elkaar toch niets zouden doen.

Conclusie (Dus toch één ;)); Mecynorrhina`s kun je beter niet samenhouden.
Ik hoop dus dat dit wat toevoegt aan dit topic

Mvg Martijn
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Martijn schreef:Hey

Barbara had een experiment opgesteld (een kleintje maar hoor, niet wetenschappelijk genoeg om echte conclusies uit te trekken) om te kijken hoe Mecynorrhina`s het zouden doen in een groep. Ze is echter gestopt met kevers houden, spijtig, maar ik heb nu die groep overgenomen.
Ik had 30 larven, waarvan er ongeveer 12 & 9 in de gemengde groep zaten. het resterende deel zat in verschillende bakjes. Ik heb ze 2 maanden terug maar uit die bak gehaald omdat er nog maar een stuk of 4 in zaten van de groep van 12. Uit de groep van 9 waren er 6 die nog in leven waren. Ik heb ze daarna in de kleine bakjes gedaan omdat die allen waren verpopt en ik die mooi kon overzetten in de grote faunaboxen aangezien die elkaar toch niets zouden doen.

Conclusie (Dus toch één ;)); Mecynorrhina`s kun je beter niet samenhouden.
Ik hoop dus dat dit wat toevoegt aan dit topic

Mvg Martijn
Conclusie van dit experiment (kan ik als bioloog wel doen denk ik): Mecynorrhina`s kun je beter niet samenhouden als er te weinig voedsel en/of ruimte is. In de vrije natuur zullen larven genoeg ruimte en voedsel hebben om elkaar niet eens tegen te komen.
Martijn
L2
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:04

Bericht door Martijn »

Ik moet trouwens wel zeggen dat de overgeblevenen zeer groot zijn :D
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Martijn schreef:Ik moet trouwens wel zeggen dat de overgeblevenen zeer groot zijn :D
Die zullen de anderen wel opgegeten hebben, maar meer omdat ze elkaar per ongeluk (door ruimtegebrek) tegenkwamen dan dat het opeten met opzet gegaan is.

Ik ben trouwens bezig met een "experimentje" waarbij twee L3 van Mecynorhina polyphemus confluens (mannetje en vrouwtje) in mijn grote terrarium zitten met een redelijk aantal L2 van Pachnoda sinuata flaviventris. Ik ga kijken of de Mecynorhina polyphemus confluens daar groter van worden. De hoeveelheid substraat is echter vrij groot en ik vermoed dat ze elkaar niet tegenkomen.
Plaats reactie