Hondenbrokken

Wat geef jij je kevers te eten?
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Hondenbrokken

Bericht door Arne van Bekkum »

Vraagje:
Mijn hond krijgt Pedigree maxi.
Zou dit geschikt zijn voor mijn keverlarven?
Zo niet, is er iemand die goede ervaringen heeft met een bepaald merk?
Er is zoveel verschillend hondenvoer en aangezien de ervaringen met hondenvoer wisselen..
mvg Arne
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Vaak zit in de goedkoopste brokken het minste conserveringsmiddel. De duurdere brokken zijn vaak langer houdbaar en bevatten dus meer conserveringsmiddelen.
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

oooooooow en geheel niet aan je vraag gerelateerd,
stop aub met de pedigree, zitten toevoegingen in die een hond helemaal niet nodig heeft.
een betere en niet overdreven dure brok is carocroc van Vobra,
maar als je echt een goede voeding zou willen geven raad ik je aan eens in te lezen over het geven van vers vlees.
de meeste merken zijn duur, maar Kivo is een prima betaalbaar vlees,
hebben ze ook goede, betaalbare brokken van in 20kg zak ipv 15kg.

Uiteraard is dit geheel offtopic, maar kan me slecht beheersen als ik dit zie staan :oops:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Misschien ook wel handig om er even bij te zeggen dat je een hondenvlees winkel hebt en dus weet waar je het over hebt :-)
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Hansje Pansje schreef:Misschien ook wel handig om er even bij te zeggen dat je een hondenvlees winkel hebt en dus weet waar je het over hebt :-)
:lol: :lol:
ook dat wellicht, maar dat is een stuk minder belangrijk.
als ik iets over hondenvoeding zie staan, gaan mijn vingers bals een razende over mijn toetsenbord.
Overigens niet als vervelend commentaar hoor Arne,
een ieder doet wat ie zelf wil en het is mijn onbedwingbare drang om mensen over voeding te informeren :oops:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik heb geen goede ervaring met hondenbrokken (zeker niet voor Dynastiden larven, voor Cetoniden weet ik het niet).
Kattenbrokken lijken mij echter meer geschikt. Ik gebruik ze voor mijn Mecynorrhina's en dat werkt vrij goed (buiten frequente mijteninvasies). Dynastiden geef ik geen brokken meer, heb er alleen problemen mee gehad.
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

ik geef ze dode wandelende takken, kakkerlakken( uit eigen kwekerij), zijderups en rivierkreeft( kun je kopen waar ze visvoer verkopen), dat evenaard de natuur en zitten genoeg voedingsstoffen in, maar zeker geen conserveringstoffen. bij mij eten ze dat goed, maar of het meerwaarde geefdt denk dat wel maar weet het niet zeker.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Kakkerlakken zijn naar mijn mening vrijwel het slechtste wat je kunt geven aan de larven. Ze bevatten namelijk veel schadelijke bacteriën en andere micro-organismen, waaronder de protist die de black spot disease veroorzaakt (wordt letterlijk vermeld in het boek "for the love...").

Heb je reeds kweekresultaten met die voeding Bert?

Gemalen zijderupscocons worden inderdaad vaak aangewend en ook visvoer (koikarperkorrels, vlokken, e.d.), naast kattenbrokken en in mindere mate hondenbrokken.
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

vroeger wel, nu nog niet ben pas weer begonnen.
even door omstandigheden uit de running geweest.
al mijn dode inseckten droog ik, maal ik ( daar zitten ook kakkerlakken tussen wel eens waar niet zo veel).
van dit mengsel doe ik bij alle larven wat bij, moet zeggen ze eten het allemaal, dus ze zullen het wel kunnen gebruiken.
maar dat geld voor meer dingen die ik geef en vroeger gegeven heb.
zal da vanavond wel eens toelichten bij topic tarwemeel.
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Ik denk dat ik gewoon een volle zak koop en een beetje experimenteer.
Paardenmest lijkt ook goed.

Ik heb nog wel gelezen dat het beter is om hondenbrokken ipv kattenbrokken te geven omdat bij veel opname de larve teveel dierlijke eiwitten binnen zou krijgen.
In hondenbrokken zitten dan minder eiwitten...
mvg Arne
Plaats reactie