Flake-soil versus natuurlijk product

Wat geef jij je kevers te eten?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Juist daarom is het belangrijk om etiketten op je product(en) te plakken, omdat iedereen een ander formule gebruikt. Zodat de eind gebruiker het kan vergelijken met alle andere producten op deze markt.
Omdat er geen standaard is, doe je het juist niet. Terwijl je het dan juist wel zou moeten doen!

Daarom snap ik niet dat kwekers erop staan wat erin zit, het gaat om je product, c.q. kweek resultaten.
Als je het zelf maak, dan maak het niets uit, je weet immers wat je erin stop. En neem je zelf alle risico's.

Want als men verplicht was om exact het zelfde in te doen in het product, dan wist iedereen dat.
Maar dat is niet zo.

En een van de grote kwekers in Nederland gebruik zelf geen flake soil om div. redenen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Een laatste opmerking over "etikettering". Je benoemt dat zelfs bij mijn flake soil er geen aanmaakdatum vermeld wordt en er ook niet op staat waarvan het gemaakt is. Op mijn site kan je lezen dat ik altijd kleine batches maak en die gelijk droog. Dat betekent dat ik altijd kleine voorraden heb dus zijn die relatief kort geleden gemaakt. Tevens heb ik op mijn site beschreven welke ingrediënten er in gaan en hoe ik het maak. Ik heb er voor gekozen om de ingrediënten niet op een etiket uit te printen omdat ze al op mijn site staan en dat iedereen die het bestelt het daar al heeft kunnen lezen.

Om even terug te komen op jouw post hierboven: eigenlijk ontwijk je de vraag waar het hier om draait. Namelijk "zou je eigenlijk niet ALLEEN moeten kijken naar de resultaten die verschillende kwekers er mee halen?". Wat mij betreft is dat de essentie.

Dat een van de grote kwekers in Nederland geen flake soil (meer) gebruikt zegt mij eigenlijk weinig.
De echt gerenommeerde kwekers (die voornamelijk in Japan, België en Tsjechië zitten, niets ten nadele van goede Nederlandse kwekers trouwens) gebruiken vaak flake soil en zijn er erg tevreden mee. Dat deze kwekers er goede resultaten mee halen en blijkbaar niet tegen grote problemen met varenrouwmuggen aanlopen zegt mij veel meer. Dat vertelt mij dat het een gewaardeerd product is waar velen tevreden mee zijn.

Arthur heeft hierboven ook tips gegeven hoe je het op een goede manier kan gebruiken en weinig last hebt van varenrouwmuggen. Als je wilt kan je deze tips van hem gebruiken en toch veel plezier hebben van flake soil. Uiteraard geen must, maar een mogelijkheid.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Helico,

Ik ben voornamelijk benieuwd hoe jij jou flakesoil hebt gemaakt of van welke flakesoil maker, hoe jij überhaupt flakesoil gebruikt, voor welke kever soorten gebruikt en wat voor resultaten je hebt (de positieve en negatieven)?

Wellicht kunnen wij jou beter adviseren of je beter natuurlijke substraat kan gebruiken of flakesoil.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter, in z'n eerste bericht zegt hij al dat hij het zelf gemaakt heeft en gekocht (o.a. van mij). Belangrijker is denk ik hoe het gebruikt wordt, zoals Arthur aangeeft.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Pim schreef: do 16 sep 2021, 22:07 Peter, in z'n eerste bericht zegt hij al dat hij het zelf gemaakt heeft en gekocht (o.a. van mij). Belangrijker is denk ik hoe het gebruikt wordt, zoals Arthur aangeeft.
Maar niet hoe, zovan of de flakesoil goed bereidt is.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Even hoe gebruik je flake-soil: Water toevoegen zoveel dat als je het in je hand een bal zou maken er geen water uitkomt, hoe hard je ook knijpt. Dacht dat dit de regel was, maar je mag me verbeteren.
Zou niet weten hoe je anders dit zou moeten gebruiken. Dus en gewoon in een bakje stoppen, losjes niet aandrukken. En dan de larf er losjes op leggen. De larf kruipt naar beneden.
Als men dit anders zou moeten doen, dan hoor ik dit graag!

Over mijn eigen gebruikte flake-soil, daar ik geen flake-soil meer heb van Pim, en ook geen nieuwe meer wil gebruiken (gekochte), ben ik mijn eigen flake-soil gaan inzetten, had het al gedaan met mijn eerste batch van 2,5 kg. De resultaten waren dat geen van mijn larven dood zijn gegaan. En resultaten zijn belangrijk volgens vele. Had eerst 4 Pachnoda's in een bak gedaan, l1, deze zijn nog springlevend. Zelfde geld voor E. Hormanii, en voor mijn MTU, zijn allemaal springlevend. Deze laatste weeg ik ook en zijn allemaal 1 a 2 gram aangekomen. Dus wat zegt dat over mijn eigen flake-soil. NOG NIETS. NADA, zal pas de vlag uithangen als het allemaal volwassen kevers zouden worden. Maar het is mijn risico, maar als je nooit iets probeer zal je er niet achter komen. En ik heb geen idee, hoelang en wanneer je flake-soil perfect is...
Maar daarvoor experimenteer ik....
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

En het enige wat ik ga veranderen is dat ik fijnmazige zakken om de bakken gaat doen om varenrouwvliegjes te voorkomen en van substraat veranderen en eventueel roofmijten gaat inzetten, maar dan moet ik nog even horen waar ik die kan kopen.
Dus waar koop je die?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Naar mijn weten wordt flakesoil pas interessant met dynastes kevers omdat je dan echt het verschil gaat zien. Ook die soorten zijn kostbaar als je daar me experimenteert.

Er zijn kwekers die er 5jaar of langer over doen om hun eigen flakesoil recept te maken.
Dus doe rustig aan echt probeer je recept niet te veel veranderen in een korte tijd, vooral de tijd uitzitten en kijken hoe de larven op de flakesoil reageren.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Roofmijten kan je kopen bij Refona.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Zag iets leuks bij Refona:

Atheta coriaria roofkevers....
500 stuks € 98,-.
Eten al het bodemleven op...

Wat is het leven mooi...
Plaats reactie