Witrothout

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Witrothout

Bericht door Pim »

Vandaag even lekker gaan wandelen in het zonnetje. De auto even op een parkeerplaats neergezet en wat zie ik naast de auto? Deze enorme boomstam die er waarschijnlijk al jaren ligt en lekker aan het verrotten is geweest. Ideaal natuurlijk voor keverlarven. Kon het niet laten om wat mee te nemen. Zoiets vind ik niet vaak en was er dus erg blij mee.
Bijlagen
Witrothout op parkeerplaats.jpg
Witrothout op parkeerplaats.jpg (181.72 KiB) 5081 keer bekeken
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Wauw in een keer een mega voorraad, dat zie je inderdaad niet vaak. Meestal is het kleine stukjes bij elkaar sprokkelen. Enig idee wat voor hout het is?
Als ik grote compleet witrotte stammen vind, blijkt het meestal berk te zijn.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Geen idee wat het is. Dit soort boomstammen worden geschild neergelegd als afscheiding. Dan is het moeilijk om te zien. Wat als het berk is?
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik laat berk steeds liggen, omdat ik heb begrepen dat het veel minder voedingswaarde heeft dan hardere houtsoorten. Of is het dan alsnog gewoon goed bruikbaar?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Volgens mij heb ik eerder ook berk gebruikt, met goed resultaat. Graag zou ik ook wel eens zien wat de samenstelling is van de verschillende soorten hout, beuk, eik en berk. Ook welke voedingsstoffen er in elke houtsoort zitten. Ik heb nog nergens zo'n overzicht kunnen vinden. Dan blijft het een beetje elkaar napraten in plaats van met feiten komen. Als er ergens wel die informatie is dan lees ik het graag uiteraard.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ja ik snap je punt. Het was ook niet echt onderbouwde informatie, meen ik mij te herinneren. Dit zou dan eigenlijk getest moeten worden met larven die ook echt afhankelijk zijn van een flink aandeel hout in het substraat, lijkt me? Dan vallen mijn cetonidae al af denk ik, anders zou ik in toekomst wel eens een test willen opzetten. Witrotte berkenstammen kom ik regelmatig tegen tijdens het wandelen, dus dit zou wel perfect zijn om een voorraad mee aan te leggen.
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Pim schreef: ma 01 mar 2021, 17:49 Volgens mij heb ik eerder ook berk gebruikt, met goed resultaat. Graag zou ik ook wel eens zien wat de samenstelling is van de verschillende soorten hout, beuk, eik en berk. Ook welke voedingsstoffen er in elke houtsoort zitten. Ik heb nog nergens zo'n overzicht kunnen vinden. Dan blijft het een beetje elkaar napraten in plaats van met feiten komen. Als er ergens wel die informatie is dan lees ik het graag uiteraard.
Een kweker uit Hongkong die grote muelleris kweekt vertelde me dat 75% esdoorn en 25% eik het beste zou zijn voor die soort (in kinshi productie). De wetenschap erachter is me alleen niet duidelijk.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Joris schreef: ma 01 mar 2021, 21:30Een kweker uit Hongkong die grote muelleris kweekt vertelde me dat 75% esdoorn en 25% eik het beste zou zijn voor die soort (in kinshi productie). De wetenschap erachter is me alleen niet duidelijk.
Dat is nu juist wat ik bedoel. Esdoorn gebruiken we hier weinig volgens mij. Dan zou het wel fijn zijn om de wetenschap erachter te kennen.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

https://www.beetlebreeding.ch/archiv/Substrat.htm

Deze kweker is voor zijn Dynastes hercules kweek overgegaan op berkenhout en dat schijnt prima te gaan. Wel interessant, want dit toch best een hout-afhankelijke larve.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Zie je ook waarom hij op berkenhout is overgeschakeld? Omdat het gemakkelijker te krijgen is voor hem. Dat is dus niet omdat het beter is. Ook heeft hij geen experimenten gedaan, maar vertelt wat goed werkt bij hem. Ook prima, maar geen reden voor mij om dan harde conclusies te trekken. Het artikel is trouwens uit 2007, toen we ook nog niet echt veel flake soil gebruikten. Qua substraat is er de afgelopen 14 jaar best wat veranderd.
Plaats reactie