Kinshi niet steriel

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Kinshi niet steriel

Bericht door Joris »

Net een half uur aan deze post zitten typen, moest opnieuw inloggen voordat ik kon posten en toen was alles weg. :lol:
Tweede keer maar in Word getypt en maar goed ook omdat het een tweede keer gebeurde... Ik woon nu al een paar jaar in Engeland en spreek niet supervaak Nederlands dus excuses als het vreemd leest. Biertje tijdens het schrijven helpt ook niet!
Vandaar een iets kortere versie nu, zoveel geduld heb ik niet.

Kinshi, niet steriel.
Een geweldig voedsel voor sommige larvensoorten zoals P muelleri, die ik vooral kweek. Het is kunstmatig witrot hout als het ware, zaagsel geinoculeerd met een bepaalde schimmel.

Ik heb geen hoge druk pan, autoclaaf of laminar flow hood etc dus moet het maar in de keuken. Hoger risico op besmetting maar het is niet anders. Maak je werkplek en gereedschap zo goed mogelijk schoon met ethanol en bleek.

Wat ik gebruikt heb:
- Bleek/ethanol
- 22 l bak van ikea met deksel
- Verbandtape voor over luchtgaten
- Zaagselbriketten van beuk 3.5 kg
- Paddenstoelenbroed, Pleurotus pulmonarius op graan 500 g
- Kokend water 3.85 l
- Handschoenen

De briketten zijn intern steriel als het goed is omdat ze onder ontzettend hoge druk gemaakt worden. Een bekende kweker uit Hongkong zei dat een houtmengsel van 75:25 esdoorn:eik het beste is maar heb zelf 100% beuk gebruikt. Beuk zou beter moeten zijn voor deze schimmel dus minder kans op besmetting.

Voeg het kokend water toe aan de briketten. Laat het een paar uur afkoelen (ongeveer 4-5 uur). Heb zelf te vroeg het broed toegevoegd omdat ik advies kreeg van 2 personen tegelijk terwijl ik bezig was… Het was nog best heet wat je liever niet hebt. Niet goed voor het broed. Als het afgekoeld is, meng het broed door het zaagsel heen met je schone handschoenen. Daarna laat je het 4-6 weken staan en dan kun je het naar individuele larvenpotjes verplaatsen. 2 weken laten staan in de nieuwe potjes en dan kunnen er larven in.

Mensen raden additieven aan zoals trehalose, glucose, gammarus en gist maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik heb mijn eerste poging 3 weken geleden ingezet dus hopelijk kan ik het binnenkort verdelen! Hebben jullie wel eens kinshi gemaakt? Hoe ging het?

Ps: ik had meer fotos toegevoegd maar die zijn blijkbaar te groot.

Ik post updates op m’n instagram @Rockx_NoveltiesofNature
Bijlagen
Uitgezet zaagsel
Uitgezet zaagsel
Photo 21-01-2021, 11 27 18.jpg (61.95 KiB) 6377 keer bekeken
Zaagsel met het water er net overheen
Zaagsel met het water er net overheen
Photo 21-01-2021, 11 16 32.jpg (94.23 KiB) 6377 keer bekeken
Bovenkant van het mensel na 3 weken
Bovenkant van het mensel na 3 weken
Photo 03-02-2021, 13 43 45.jpg (79.36 KiB) 6377 keer bekeken
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Oh ja, in m'n originele versie had ik er bij gezegd dat ik dit onderwerp gezien had in het Duitse www.kaeferforum.com waar ze er veel ervaring mee hebben. Had er hier echter niet veel over kunnen vinden, vandaar dat ik post.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Wat Joris mee maakte qua schrijven van een bericht voor het forum hier, gebeurde ook bij mij, ben je aan het schrijven, dan lig je er opeens uit. Kan je weer opnieuw beginnen met schrijven. Zit er dan ergens een fout in het systeem? Zoja, kan dit dan gedicht of verholpen worden.

Ben benieuwd of het lukt! Kunstmatige Kinshi...
Helico.
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Kinshi is goed gelukt en de larven lijkt het te bevallen. Hopelijk geeft het goede resultaten!
Bijlagen
583B4694-8A06-48EF-95BE-B97B6B40E4D4.jpeg
583B4694-8A06-48EF-95BE-B97B6B40E4D4.jpeg (145.4 KiB) 6346 keer bekeken
C554BCD2-FA1E-447F-B135-FCA7852B1B69.jpeg
C554BCD2-FA1E-447F-B135-FCA7852B1B69.jpeg (100.97 KiB) 6346 keer bekeken
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

:shock: Nu nu, mega groot, lusten alle keverlarven dit ook... dan ga ik dit ook maken...
Helico. Volgens mij is ie verslaafd...aan kinshi.
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Voor Lucanidae is het goed maar Cetonidae etc niet. Hangt dus een beetje van de soort af. Allotopus en Mesotopus soorten kun je weer niet zonder een specifieke schimmel kweken.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ok, dus afhankelijk van welke soort je kweekt. Maar het ziet er goed uit.

Zal vast wel mooie kevers opleveren.

Helico.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Vraagje waar heb je je paddenstoelen broed aangeschaft?
Helico.
Joris
L2
Berichten: 77
Lid geworden op: do 04 jul 2019, 23:24

Bericht door Joris »

Dankje! Bij iemand hier in Engeland (https://www.annforfungi.co.uk/shop/) maar als je het zelf wilt proberen raad ik aan iets dichter bij huize te zoeken :)
Plaats reactie