Voedingswaarde blad

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
marts_insects
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 09 sep 2019, 20:01

Voedingswaarde blad

Bericht door marts_insects »

Hallo, even een kort vraagje met waarschijnlijk een ingewikkeld antwoord.

Zit er aan 'herfstbladeren' meer voedingswaarde dan aan 'zomerbladeren'?

Thuis heb ik een beukenhaag en die moet natuurlijk af en toe gesnoeid worden in de zomer. Als ik dat gesnoeide blad laat drogen heeft het dan dezelfde voedingswaarde dan het blad wat er in de herfst vanzelf afvalt?
Lijkt me niet want in de herfst zuigt een plant vaak de voedingsstoffen terug naar de stam en wortels. Ook is het bijvoorbeeld met hooi zo (gras dus) dat hooi uit het voorjaar meer voedingsstoffen bevat dan hooi uit de nazomer/herfst.

Als de voedingswaarde verschillend is, is het dan ook beter om het 'zomerblad' te gebruiken of zit er in het 'herfstblad' een essentieel stofje?
Instagram: marts_insects

Kevers
Pachnoda marginata peregrina
Pachnoda fissipuncta
Pachnoda marginata aurantia
Pachnoda sinuata
Chlorocala africana oertzeni
Stephanorrhina guttata guttata
Chlorocala africana africana*

*Heb ik gehad
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Het gaat vooral om half verteerde bladeren, bladeren die zijn verteerd door schimmels en daar zit de voeding waarde in.
Gebruikersavatar
Benjamin
Pop
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 15:34

Bericht door Benjamin »

Op aanvulling van maurice: de schimmel breekt de celwand van de bladeren af zodat de darmen van de larve de voedingsstoffen zonder problemen uit het blad kan halen. Van nature gebeurt dit vooral in de herfst met vers gevallen blad. Ik zou het antwoord op jouw vraag dus ook niet weten.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Op bepaalde momenten in het jaar zullen bladeren aan de boom zeker meer voedingsstoffen bevatten. Het probleem is echter dat keverlarven de glucose uit de cellulose van de celwanden (en lignine) niet kunnen opnemen zolang deze nog onderdeel uitmaken van de intacte celwanden. Daarvoor moeten ze eerst (deels) afgebroken worden door natuurlijk verval (wat al aan de boom zelf gebeurd richting herfst) en met name schimmels, wat dus gebeurt na het afvallen. Dus ondanks dat vers blad zeker voedingswaarde heeft is het niet of slechts heel beperkt geschikt voor keverlarven.

Een hele zwik rupsen en keverimago's kunnen dat wel verteren en die vind je dus ook terug op bladeren.
marts_insects
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 09 sep 2019, 20:01

Bericht door marts_insects »

bas schreef: ma 20 jul 2020, 23:19 Op bepaalde momenten in het jaar zullen bladeren aan de boom zeker meer voedingsstoffen bevatten. Het probleem is echter dat keverlarven de glucose uit de cellulose van de celwanden (en lignine) niet kunnen opnemen zolang deze nog onderdeel uitmaken van de intacte celwanden. Daarvoor moeten ze eerst (deels) afgebroken worden door natuurlijk verval (wat al aan de boom zelf gebeurd richting herfst) en met name schimmels, wat dus gebeurt na het afvallen. Dus ondanks dat vers blad zeker voedingswaarde heeft is het niet of slechts heel beperkt geschikt voor keverlarven.

Een hele zwik rupsen en keverimago's kunnen dat wel verteren en die vind je dus ook terug op bladeren.
Dus ik kan beter geen verse bladeren laten drogen voor mijn larven?
Instagram: marts_insects

Kevers
Pachnoda marginata peregrina
Pachnoda fissipuncta
Pachnoda marginata aurantia
Pachnoda sinuata
Chlorocala africana oertzeni
Stephanorrhina guttata guttata
Chlorocala africana africana*

*Heb ik gehad
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nee, beter het gevallen herfstblad gebruiken.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Pim schreef: di 21 jul 2020, 07:07 Nee, beter het gevallen herfstblad gebruiken.
En dan toch het liefst het 1jaar oude blad?
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Het deels afgebroken blad kan je direct gebruiken. Ik gebruik het vers gevallen blad, omdat dat sneller droog is en dan goed klein te maken is met m'n bladblazer. Het gemalen blad doe ik door deels gebruikt substraat, waardoor het goed vochtig wordt en verder composteert. De larven doen het er al die jaren goed op.
Daniel laat het staan en vermaalt het niet.

Blad van een jaar oud is gemakkelijk omdat het vochtig is en direct te gebruiken.
Plaats reactie