Bladsubstraat

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bladsubstraat

Bericht door Lous »

Joepie, de herfst komt er weer aan! Ik vraag me af of het erg veel uitmaakt welk blad ik verzamel? Iemand verschil ervaren tussen het ene of het andere blad? Vaak liggen verschillende bladsoorten ook door elkaar natuurlijk, dus het is een beetje lastig selecteren. Ik zit erover te denken om dat wat ik verzamel eerst te versnipperen en dan het versnipperde blad ergens in de tuin te bewaren. Dan composteert het vanzelf.
Ideeën zijn erg welkom :)
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ehm, laten we voorop stellen dat de herfst de minst praktische tijd is om bladsubstraat te verzamelen. Je kevers hebben niet veel aan vers-afgevallen bladeren, maar moeten juist de bladeren van vorig jaar en de jaren daarvoor hebben. De nieuwe bladeren die in de herfst boven op de oude laag vallen moet je juist niet hebben. Het beste verzamel je dus je bladsubstraat net voor de herfst, zodat de bladeren van vorig jaar al goed zijn afgebroken.

Verse bladeren verzamelen en die in je tuin bewaren kan. Maar waarom zou je dat doen als dit precies is wat er in het bos gebeurt? Wel zo makkelijk om daar dan meteen het juiste materiaal te verzamelen. (Let op! In de praktijk is het verzamelen van materiaal in het bos illegaal. Je mag in principe niets zomaar meenemen. Wat je kan doen is aan de terreinbeheerder vragen of je wat blad- en houtmateriaal mee mag nemen en dat is meestal geen probleem.)

Zelf ga ik voor beuk en eik, maar daar zit ook wel eens wat ruwe berk of Amerikaanse vogelkers tussen.

Versnipperen is prima omdat er dan voor zowel micro-organismen als voor je keverlarven meer oppervlak is om het materiaal af te breken / te verteren. Bovendien houdt het vocht veel beter vast en hoef je nooit meer in je bakken te sproeien.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: do 26 sep 2019, 12:33 Versnipperen is prima omdat er dan voor zowel micro-organismen als voor je keverlarven meer oppervlak is om het materiaal af te breken / te verteren. Bovendien houdt het vocht veel beter vast en hoef je nooit meer in je bakken te sproeien.
Maar versnipper jij dan het blad wat al gecomposteerd is?
Mijn gedachte was dat ik blad verzamel, dat versnipper zodat het sneller composteert en dat ik dat dan in m’n tuin verzamel. Vorig jaar heb ik het gcomposteerde spul ‘in het wild’ verzameld, maar dat vond ik nog best een tijdrovende klus.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Bas, ik ben het er niet mee eens dat het vers gevallen blad niet goed is. Al jaren verzamel ik vers gevallen blad, versnipper het en droog het en bewaar het. Uiteraard is het dan nog niet (volledig) afgebroken. Droog kan het juist goed versnipperd worden en daarna opgeslagen worden. Het composteert dan niet verder en is dus goed te bewaren. Zodra het weer vochtig gemaakt wordt om voor de larven te gebruiken kan de compostering weer op gang komen, helemaal als het gemengd wordt met wat ouder substraat waar de larven al in zaten. De micro-organismen die in het oude substraat zitten breken het blad verder af en de larven kunnen eten. Mijn larven hebben het er altijd goed op gedaan, dus waarom het niet goed zou zijn begrijp ik niet. Ook anderen gebruiken vers gevallen blad, met succes. Graag uitleg dus.

Hoi Lous, composteren in jouw tuin kan zeker goed. Uiteraard is het hetzelfde proces dat in het bos ook gebeurt, maar dat heb je het al in de buurt liggen. Lijkt me een goed plan. Het lijkt me alleen dat je moet uitkijken dat het niet te ver composteert en geen voedingswaarde voor jouw larven meer heeft. Ik verzamel meestal vers gevallen eiken- en/of beukenblad in de vroege winter. Wel laat ik het eerst altijd goed drogen en versnipper het dus. Door het drogen raak ik de dieren die ik niet wil hebben (duizenpoten, mijten etc.) kwijt en hoef me daar geen zorgen meer over te maken.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: do 26 sep 2019, 15:22 Hoi Lous, composteren in jouw tuin kan zeker goed. Uiteraard is het hetzelfde proces dat in het bos ook gebeurt, maar dat heb je het al in de buurt liggen. Lijkt me een goed plan. Het lijkt me alleen dat je moet uitkijken dat het niet te ver composteert en geen voedingswaarde voor jouw larven meer heeft. Ik verzamel meestal vers gevallen eiken- en/of beukenblad in de vroege winter. Wel laat ik het eerst altijd goed drogen en versnipper het dus. Door het drogen raak ik de dieren die ik niet wil hebben (duizenpoten, mijten etc.) kwijt en hoef me daar geen zorgen meer over te maken.
Ja, dat leek mij ook een prima methode. Ik zag in jouw reactie aan Bas dat je dan het composteerproces vlak voor gebruik op gang brengt? Hoeveel tijd trek je daar ongeveer voor uit?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Jullie beschrijven beiden precies wat ik bedoel. Voordat jullie het materiaal aan de larven geven wordt er eerst weer compostering in gang gezet en dat is waarom ik gewoon gecomposteerd materiaal verzamel waar de larven direct van kunnen eten. Dan hoef je daar niet op te wachten.

Je larven eten ook van redelijk vers bladafval maar dat is lastig te verteren. Dat is dezelfde reden dat je witrot hout gebruikt en geen vers hout. De witte schimmel breekt eerst complexe organische polymeren zoals lignine en cellulose (waar celwanden van gemaakt zijn) af waardoor er kleinere, eenvoudigere verbindingen (glucose) overblijven. Dat noemen we dan composteren, afbreken of verteren en dat is voor keverlarven (en allerhande andere organismen) noodzakelijk om voedingsstoffen uit het materiaal op te kunnen nemen. Ze hebben tenslotte maar een eenvoudige stofwisseling.

Het is niet voor niets dat larven het goed doen op flake soil. Daarbij wordt hout (stuk materiaal wat ze van nature niet goed kunnen verteren) kunstmatig afgebroken in heel veel, kleine, makkelijk verteerbare verbindingen.

Door verse bladeren te drogen en te versnipperen maak je het oppervlak voor micro-organismen om het bladmateriaal af te breken groter. Maar voordat je larven er iets mee kunnen moet het toch echt afgebroken worden. Verzamel je oud materiaal in het bos, dan is dat al gebeurd. Verzamel je vers materiaal wat je droog opslaat, dan gebeurt dat pas nadat je het mengt met het levende substraat. Daar zitten tenslotte je micro-organismen in. Vervolgens duurt het een tijdje voordat je larven er net zoveel voedingsstoffen uit kunnen halen als uit humus.

Voor de compostering zijn bacteriën en schimmels nodig. Door je materiaal te drogen verdwijnen je schimmels en veel gunstige bacteriën, en stopt dus ook je compostering. Dat kun je doen voordat het geschikt is voor je larven (als verse bladeren) of erna (als humus). Het voordeel van humus opslaan is dat je het ten alle tijden direct kunt gebruiken. Je gedroogd, vers bladmateriaal moet eerst afgebroken worden en is vers niet te gebruiken. Zet je een paar larven in een bak humus dan is dat geen enkel probleem. Zet je een paar larven in een bak versnipperde, verse bladeren, dan overleven ze het niet.

Het lijkt mij overigens niet dat we hele andere dingen bedoelen. Kwestie van interpretatie :)
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

bas schreef: do 26 sep 2019, 19:29 Het lijkt mij overigens niet dat we hele andere dingen bedoelen. Kwestie van interpretatie :)
En kwestie van verschil in methodiek. Dat maakt deze discussie ook juist interessant vind ik!

Ik heb een grote zak houtkrullen staan en ik ben aan het nadenken wat ik ermee ga doen. Vermengen met sporen van oesterzwam totdat het rot is? Of een experiment met dezelfde methode als bij flake soil? Maar daar is het materiaal misschien weer te grof voor. Aan de andere kant, ik heb meer dan genoeg om het beide uit te proberen. Heeft iemand anders interessante dingen gedaan met houtkrullen?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

bas schreef: do 26 sep 2019, 19:29Zet je een paar larven in een bak versnipperde, verse bladeren, dan overleven ze het niet.
Bas, heb je zelf larven in een bak versnipperde herfstbladeren gedaan en gemerkt dat ze allemaal dood gingen? Zelf heb ik dat vaak genoeg gedaan, zonder dat alle larven in de bak vervolgens overleden. Vind ik dus wel een boute uitspraak. Vaak heb ik het gedroogde herfstblad wel gemengd met gebruikt substraat, maar dus ook met enkel vochtig gemaakt versnipperd herfstblad, zonder zwaar negatieve gevolgen zoals massale sterfte. Ik mis dus de onderbouwing van jouw uitspraak.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

lous77 schreef: do 26 sep 2019, 19:40En kwestie van verschil in methodiek. Dat maakt deze discussie ook juist interessant vind ik!
Heeft iemand anders interessante dingen gedaan met houtkrullen?
Helemaal mee eens. We gebruiken blijkbaar verschillende methoden om onze larven te voeren.

Het interessantste wat ik met houtkrullen heb gedaan is ze naar het afvalscheidingsstation brengen. Bij mij verteerde het voor geen meter en nam teveel plek in :D
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: do 26 sep 2019, 23:03 Het interessantste wat ik met houtkrullen heb gedaan is ze naar het afvalscheidingsstation brengen. Bij mij verteerde het voor geen meter en nam teveel plek in :D
Ok, dat klinkt weinig hoopvol :lol: Ik ga toch maar eens het eea uitproberen.
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie