Flake soil in voorbereiding

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bram, je kan op de eerste pagina van dit item een foto zien. Het is een tweedehands machine uit Japan. Dit type, dat net genoeg verwarmt, wordt helaas niet meer gemaakt. Vandaar dat er alleen tweedehands machines verkrijgbaar zijn, hoewel sporadisch. Ik kan ze nu ook niet meer vinden, helaas.
bram
L1
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 11:56

Bericht door bram »

Hoi Pim,
Ik heb de foto's gezien. Het lijkt wel een beetje op een soort koelbox.
Ik gebruik normaal humus uit het bos, maar ik merk toch dat mijn larven een beetje aan de magere kant zijn. Daarom wil ik overstappen op flakesoil. Ik ben nog maar 14 dus mijn budget is niet zo heel groot om bijna elke maand flakesoil te kopen. Daarom dacht ik om het maar zelf te gaan maken.
Wat is het merk of serienummer van de machine, want dan kan ik even zelf zoeken. Misschien vind ik wel wat vergelijkbaars.

Groet Bram.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dus als ik het goed begrijp, dan hussel deze bak ook de inhoud en houd het op een bepaalde temperatuur. Kan je deze ook nog zelf instellen? En hoelang laat je het dan draaien? Paar dagen of langer?
Maar doe je dan ook nog toevoegingen erbij? Of is dit puur zaagsel?

Helico.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helico,

Hier staat meer informatie over het proces van flake soil productie.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Pim, bedankt!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Graag gedaan, Helico.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Pim, ik zag alleen geen verhouding staan qua ingrediënten, of is dit een geheim :D.

Ik ben bezig met iets wat erop lijkt, namelijk met een broedmachine. Ik had nog een broedmachine staan. Die kan verwarmen en er zit een mechaniek in die kan bewegen. Die rol de eieren namelijk op en neer. Nu heb ik de eieren door bussen vervangen. Dus het zaagsel rolt op en neer in de bus, in een warme omgeving. Kan ook het vocht reguleren. Moet alleen nog gaatjes in de bussen boren (uiteinde). Ik denk dat ik 3 kg. kan maken in één keer denk ik. Moet het nog uitproberen. Maar volgens mij moet het werken.
Zie foto:
Broedmachineannexcomposteerder.jpg
Broedmachineannexcomposteerder.jpg (103.66 KiB) 1907 keer bekeken
3 gekleurde bussen op een rekje wat heen en weer gaat. Blauwe apparaat boven links met pin gaat heen en weer en steekt deze in het rekje. En die gaat dan heen en weer. Blauwe badjes onder de bussen daar kan men meer of minder water toevoegen. Blauwe draad boven in deksel is een warmte draad. Die men kan instellen qua temperatuur. Niet dat er water in hoef. Zou nog wat kleinere bussen erbij kunnen plaatsen. Dan heb je ruim 3 kg per x. Bussen vandaag gekocht bij Action. Mooie is kan ook nog eieren uitbroeden. Win win.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik vraag me heel erg af of zulke kleine hoeveelheden gaan werken. Om het broeieffect te krijgen heb je massa nodig. Mijn batches zijn al aan de kleine kant, namelijk 60 liter per keer. Composttrommels hebben vaak een inhoud van 200 - 250 liter. Dat zijn meer de hoeveelheden waar je aan moet denken.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ok. Maar dan komt de broei van binnen uit. Heb het vroeger wel eens meegemaakt, stapel houtafval op een hoop en het wordt warm na verloop van tijd. Je kan je hand er niet inhouden zo warm. Maar waarom zou je dan warmte nodig hebben? Dat snap ik dan niet? Maar ik ga het proberen. Wie weet? Lukt het niet, zoek ik een struiksvogel broedmachine. (Dit is een grapje). Het mooie is, het kost bijna niets...om het te proberen.

Ga namelijk ook Kinshi maken en Kawara Kinshi (is niets anders dan Elfenbankjes broed in plaats van Zomeroesterzwammen), dus dan heb ik ook zaagsel nodig etc. Heb weer nieuwe uitdagingen gevonden...
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Pim, heb zitten nadenken, je heb gelijk. Het levert niet veel op. Max. 3 kg. dat is niet veel. Daarom heb ik het nu vergroot, heb nu een bak van 100 liter (Action € 11,-) Waar dus de basis in kan eiken zaagsel. Gaat een soort van schoepenrad maken die het mengsel door elkaar moet husselen. En de hitte komt van de broedmachine hoed die erboven de warmte toevoegt. Schoepenrad wordt doormiddel van een ronddraai stang aangedreven (barbecue spit machine elektrische motor € 35,-. Amazone). Het is nog in wording. Maar zal wel mooi worden.
Foto's komen nog.
Plaats reactie