Flake soil in voorbereiding

Wat geef jij je kevers te eten?
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: vr 06 sep 2019, 19:04 Bij soorten die ik langer heb laat ik ze overschakelen op flake soil.
Pim, bedoel je daarmee dat ze uiteindelijk op alleen flake soil zitten? Ik maak nu steeds een mengsel van flake soil, een goede potgrond en beetle ground. Bij m’n Oryctes en Xylotrupes is het percentage flake soil hoger.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

lous77 schreef: vr 06 sep 2019, 20:58Pim, bedoel je daarmee dat ze uiteindelijk op alleen flake soil zitten? Ik maak nu steeds een mengsel van flake soil, een goede potgrond en beetle ground. Bij m’n Oryctes en Xylotrupes is het percentage flake soil hoger.
Marlous, ik houd de meesten op alleen flake soil.
Wat is "beetle ground"?
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: vr 06 sep 2019, 21:49 Wat is "beetle ground"?
Dat is een mengsel van humus en bladsubstraat. Sommige verkopers noemen het ook cetoniidae mix.
🪲 Beetlegems 🪲
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Potgrond?
Is dat wel geschikt ?
Zo ja bij welke soorten?

Sorry voor het vervuilen van het topic
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Die beetle ground, koop je dat dan? Is dat hetzelfde als "beetlefix" van Petfactory?
Potgrond heeft trouwens weinig voedingsstoffen meer voor larven, dus ik neem aan dat het als vulling/vochtvasthouder gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Pim schreef: za 07 sep 2019, 14:06 Die beetle ground, koop je dat dan? Is dat hetzelfde als "beetlefix" van Petfactory?
Potgrond heeft trouwens weinig voedingsstoffen meer voor larven, dus ik neem aan dat het als vulling/vochtvasthouder gebruikt wordt.
Ik heb geen ervaring met beetle fix, maar zou best kunnen dat dat hetzelfde is. Op de foto kun je zien hoe mijn beetle ground eruit ziet. De potgrond ( of eigenlijk humus, want ik zorg wel altijd dat ik iets van goede kwaliteit heb) is inderdaad een aanvulling, de voedingsstoffen moeten ze uit de flake soil en beetle ground halen.
F0E54ACC-3A2F-4139-AB34-CEF4DC1C73BB.jpeg
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ok, jouw beetle ground ziet er uit als humus, blad en hout bij elkaar. Klopt dat?
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ja, klopt. Gebruik jij ook zoiets? Ik wil gaan proberen om dat zelf te gaan maken.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ja, ik gebruik voornamelijk flake soil en af en toe flake soil gemengd met blad en hout. Ik meng het ter plekke, dus heb er geen voorraad van staan.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Als ik het zo buiten kan vinden, hoef ik er ook geen voorraad van te hebben, maar ik baal er nu wel een beetje van dat ik niets achter de hand gehouden heb. Voordat er weer wat goed substraat buiten te vinden is, zijn we zo weer een paar maanden verder. Maargoed, vandaar dus de tijdelijke oplossing met humus, flakesoil en beetle ground.
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie